Mastercard: a boltok több mint felében még mindig nem lehet kártyával fizetni
PénzügyA digitális fizetések területén a hazai infrastruktúra jó, de a kiskereskedelemben a boltok több mint felében még mindig nem lehet kártyával fizetni. A Mastercard Diditális Fizetési Indexe szerint a pénzügyi tudásban a hazai szint átlagos, de a digitális fizetések használata terén még le vagyunk maradva - hangzott el a Mastercard és a növekedés.hu közös online konferenciáján.
A válság hatására sokkal inkább erősödött a lakosságban a pénzügyi tudatosság és tervezés -hangzott el a Mastercard és a növekedés.hu Digitális Fizetési Index: A magyar lakosság tudásának szintje és emelésének lehetőségei címmel megrendezett mai közös online konferenciáján.
Magyarországon a digitális fizetések terén jónak számít az infrastruktúra, amely a 1-100-ig tartó skálán 64 pontot ért el, a digitális tudás átlagosnak mondható 51 ponttal, a digitális fizetések használatánál látható a legnagyobb lemaradás, itt az index 38 pontot mutat - derül ki a Mastercard Digitális Fizetési Indexéből. (DFI).
Nagyon jól állunk az érintésmentes kártya penetráció terén: egy főre átlagosan 0,9 lakossági kártya jut, az üzleti kártyák terén ez az arányszám 1,3.
A kereskedőknél azonban van mit javítani a digitális kártyahasználat lehetőségén: átlagosan csak 42 százalék a terminálok aránya, holott törvény kötelezi a boltokat, hogy január elsejétől lehessen bankkártyával is fizetni.
A készpénz szerepe továbbra is vezető
Az elemzés és a felmérés szerint a készpénz bizonyult a legbiztonságosabb és a második legkényelmesebb fizetési módnak, a készpénzfelvételek száma még mindig magas.
A mobiltárcával és okosórával fizetést még kevesen használják, és összességében elmondható, hogy minél innovatívabb egy fizetési mód, annál alacsonyabb a beléjük vetett fogyasztói bizalom: nagyon alacsony, mindössze 6 százalék a mobiltárca penetráció a kártyás fizetéseknél.
A felmérésben résztvevők háromnegyede helyesen válaszolt a kártyás fizetésekről szóló kérdésekre, de csak 25 százalék ismeri a törlesztés lehetőségét a bankkártyáknál - mondta el a DFI indexet ismertető Martinovic Boris, a Mastercard Public Policy igazgatója és Nemes Csaba, a Scale Research szakértője.
A legtöbben a PayPal, a SimplePay és a GooglePay, valamint az iCsekk lehetőségét ismerik és használják, a QR kóddal már fizetők aránya elérte a 20 százalékot. Az iskolai végzettséggel és a jövedelemmel párhuzamosan növekszik a kiemelkedő pénzügyi ismeretekkel rendelkezők aránya, és a fiatalok körében sokkal magasabb az innovatív megoldásokat használók aránya.
A Mastercard elsőként hazánkban készítette el azt a holisztikus, különböző jelentéseken és kutatáson alapuló mérőszámot, melynek célja, hogy független módon, éves szinten bemutassa a hazai piac érettségét digitális fizetés szempontjából, az infrastruktúra, a tudás, valamint a használat pilléreken keresztül.
Az index referenciaként működik majd, összehasonlítási alap évről évre, mely segít nyomon követni a piac alakulását.
Válságban nő a pénzügyi tudatosság
2018-hoz képest jelentősen emelkedett itthon a családi költségvetést tervezők aránya is - ismertette a Pénziránytű Alapítvány felmérésének eredményét Hergár Eszter, az alapítvány kuratóriumi elnöke. Hangsúlyozta: eddigi felméréseik azt mutatják, a pénzügyi tervezést készítő családok aránya két év alatt megduplázódott:20-ról 40 százalékra nőtt.
Az iskolai pénzügyi oktatást 450 ezer ingyenes tankönyvvel és mukafüzettel segítő, a Bankszövetség, az MNB és a Diákhitel Zrt. által 2008-ban létrehozott Pénziránytű Alapítvány a pénzügyi ismereteket tanító pedagógusoknak ingyenes képzéseket tart. Emellett 3 olyan applikációt fejlesztett ki, amely a pénzügyi ismeretterjesztést célozza a különböző korosztályok számára.
Az alapítvány legújabb, középiskolásoknak szóló tankönyvében - kiterjesztett valóság segítségével - a könyvben szereplő képek megelevenednek, s mobiltelefon vagy tablet segítségével rövid oktató filmeket is megnézhetnek a diákok.
Kiemelte, hogy az OECD módszertanán és kérdésein alapuló felméréseik szerint Magyarország a pénzügyi ismeretek terén átlagos teljesítményt nyújt, míg a pénzügyi attitűdök terén átlag feletti, a pénzügyi viselkedés terén viszont átlag alatti helyezést ért el.
Az alapítvány által elért hazai diákok mintegy 90 százaléka igényli a pénzügyi oktatást, 88 százalékuk elsősorban a családból tájékozódik a pénzügyekről, 64 százalék pedig a tanároktól. Az alapítvány általános iskolai hálózatában jelenleg 383, míg középiskolai hálózatában 285 iskola található.
Az alapítvány pénzügyi önismereti tesztjeit felnőtteknek, középiskolásoknak és pedagógusoknak is elkészítették, valamennyi teszt ingyenesen kitölthető.
A konferencia előadásait követő panelbeszélgetésen Balogh László, a Pénzügyminisztérium pénzügyekért felelős helyettes államtitkára kisemelte, hogy a kisebb boltoknak még fejlődnük kell a bankkártya elfogadás terén annak ellenére, hogy törvény kötelezi a boltokat a terminálok működtetésére.
Sz.Pap Judit, a Magyar Nemzeti Bank szakértője kiemelte, hogy a Pénziránytű Alapítvány és a Mastercard által eddig nyitott hat Bázisiskola, ami kiváló közösségépítő erővel bír. Sütő Ágnes, a Bankszövetség kommunikációs vezetője úgy fogalmazott, hogy a pandémia miatt 5-6 évet ugrottunk előre a digitalizációs fejlődésben, és fontosnak nevezte, hogy hazánk most már a második legbiztonságosabb ország kártyahasználat szempontjából az EU-ban.