Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Olimpia: Erre a 4 fő szponzorra érdemes befektetőként figyelni

Pénzügy2021. júl. 21.Növekedés.hu

A pénteken kezdődő tokiói Olimpia több szempontból is egyedülálló lesz: ez lesz az első az ötkarikás játékok közül a második világháború óta, melyet nem az eredetileg tervezett időpontban tartottak meg, és ez lesz az első, melyen nem vehetnek részt nézők.

A játékokon azonban nem csak a versenyzők és a sportfogadók, hanem a befektetők is nyerhetnek: az Equilor Befektetési Zrt. legfrissebb elemzésében azt vizsgálta, mely szponzorok lehetnek az olimpia nyertesei és vesztesei.

Jóval több a költség mint a bevétel

A koronavírus számos nehézség elé állítja a szervezőket, a teljes beruházási költség 26 milliárd dollár felett várható, melyből a halasztás 2,8 milliárd dollárral emelte a költségeket. Ugyan a közvetítési jogok értékesítéséből származó bevételek a 4 milliárd dollárt is meghaladják, ez az összeg azonban az Olimpiai Bizottságot illeti és nem a szervező országot.

A közvetítési jogok mellett a szponzoroktól is rekord bevétel érkezhetett. A helyi szponzorok száma több, mint 60, és csak tőlük 3 milliárd dollárnál is magasabb bevétel keletkezik, mely több mint háromszorosa az eddigi rekorder londoni játékoknak.

Közel sem ilyen átlátható, hogy a nemzetközi támogatók pontosan mennyit fizetnek az Olimpiai Bizottságnak, de sajtóértesülések szerint a Coca-Cola és a kínai Mengniu együtt közel 3 milliárd dollárért lehetnek 2021-2032 között az Olimpia főszponzorai.

Az Equilor négy részvénnyel kapcsolatban nézte meg a befektetési lehetőségeket az olimpia kapcsán.

Airbnb

Kevés olyan turizmusban tevékenykedő vállalat van, mely képes volt az idei első negyedévben növelni a bevételét 2019 első negyedévéhez képest, azonban az Olimpia egyik szponzora erre is képes volt: 6 százalékkal volt magasabb a cég bevétele, mint két évvel ezelőtt. Ráadásul több tényező is támogatja a céget rövid és középtávon: az Egyesült Államokban és számos európai országban enyhítették a szigorító intézkedéseket, és a jegybanki, valamint állami pénzesőknek hála sokan tele pénztárcával várják, hogy ismét utazhassanak.

A vírus miatt az emberek várhatóan inkább mennek kis szállásadókhoz, ahol jobban elkülönülve érezhetik magukat, mint a nagy hotelláncokban. Az utóbbi időszakban a szállásadás mellett a turisztikai szolgáltatások területén is erősített a vállalat. A 10-12 százalékos szállásközvetítési díjak helyett e területen 20 százalékos díjjal dolgoznak, mely jelentős marzsjavulást hozhat. Az új terület számos szinergiát kínálhat a szállásadóknak is, így számukra is megéri az extra szolgáltatások reklámozása.

Középtávon a szabályozói oldalról érkező nyomás jelent kockázatot, melyre számos példát láttunk New Yorktól Barcelonáig.
A jelenlegi árazás részben magas, hiszen a vállalat közel annyit ér, mint a 2019-ben háromszor akkora bevétellel rendelkező Booking Holdings, azonban az Airbnb jobban teljesített a válság alatt és a rugalmassága miatt nagyobb növekedés elé nézhet.

Toyota

A japán autógyártó az elsők között volt az elektromos autók fejlesztésében, mellyel már közel 25 éve aktív e területen. A vállalat domináns játékos a hibrid autók piacán: tavaly több mint 2 millió darabot értékesített, mely jövőre akár 3 millióra is emelkedhet. (Az összehasonlítás kedvéért a Tesla tavaly félmillió autót adott el, ezzel szemben a Toyota az elmúlt évben összesen 7,6 milliót értékesített). 2020-ban a Toyota minden negyedik eladott autója már legalább részben elektromos hajtású volt, és mindemellett hidrogén hajtású autók fejlesztésével is foglalkozik.

Az autóipar ugyan igen viharos évet tudhat maga mögött, azonban ahogy a gazdaságok újraindultak, hirtelen az autók iránt is újra a járvány előtti szintre ugrott vissza a kereslet. Ezzel a tempóval a globális ellátási lánc nem tudott lépést tartani, így jelenleg a chiphiány okozza a legnagyobb fejtörést az iparágban.

Azonban mindezekből az a pozitívum, hogy jelentősen emelkedni tudtak a járműárak a piacon, és jelenleg úgy néz ki, hogy csupán 2022 végére normalizálódhat a helyzet az iparágban. A Toyota az egyedülálló pozícionáltságából fakadóan jól teljesíthet a jelenlegi környezetben, melyet a méretgazdaságossága és a diverzifikált termék-struktúrája támogat.

Coca-Cola

Az idei évet tekintve az előrejelzések szerint árbevétel soron 11,9 százalékos növekedés várható, míg EPS soron közel 12 százalékos lehet a bővülés, ezzel pedig felülmúlhatja a cég a 2019-es szintet. A vállalt készpénzállománya magas, egy klasszikus „cash cow” cégről van szó, melynek működési készpénzárama is jelentős többletet termel. A Coca-Cola mindezen felül már 58 éve töretlenül és emelkedő ütemben fizet osztalékot akár válságok idején is. Az elmúlt öt év során az osztalékemelések éves átlaga 4,1 százalék volt, míg a jelenlegi árfolyamon 3 százalékos osztalékhozam mellett juthatunk hozzá a vállalat részvényeihez.

Intel

A szerverprocesszorok esetében nemrég jelentette be az Intel, hogy késnek a következő generációs, x86-os chipekkel, így az AMD dominanciája legalább 2023-ig kitarthat. A lemaradásnak köszönhetően az új felhőszolgáltatók már inkább az AMD termékeit fogják előnyben részesíteni, így hiába volt ezen a területen domináns korábban az Intel, itt is csökkenhet a részesedésük. Abban azonban bízhatnak, hogy akik korábban az Intel infrastruktúrája építettek, a költséges váltás miatt nem pártolnak el tőlük.

A társaság új vezetősége új stratégiával próbálja visszaszerezni a piaci dominanciát: a fejlesztésekre nagyobb fókusz kerül, illetve ismét szeretnék átvenni a vezető szerepet a gyártás területén is, melynek keretében akár bérgyártóként is megjelennének. A társaság új gyárak létesítése mellett felvásárlásokkal is támogatnák a cél elérését: a Wall Street Journal értesülései szerint 30 milliárd dollárért megvásárolhatják a GlobalFoundries-t, mely az egyik legnagyobb chipgyártó.

Fennáll azonban a veszély, hogy túl sokat fizetnek a társaságért, főleg egy olyan helyzetben, amikor extrém árazásokkal találkozhatunk a piacokon, és az Intel is sarokba van szorítva az erős verseny miatt - írja az Equilor.