ITM: Átlagosan közel 15 évesek a hazai személyautók, a teherautók fiatalabbak

Hírek2020. okt. 8.Növekedés.hu

Négy városban, Budapesten, Debrecenben Győrött és Szegeden összesen 673 jármű műszaki-környezetvédelmi állapotát vizsgálták meg szeptember végén. Az ellenőrzött autók átlagos életkora 14,7, a kishaszonjárműveké 10,3, a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveké 8,7 év volt.

Tíz gépkocsiból csak egy-kettő esetben találtak kifogásolnivalót a szakemberek. A dízelüzemű járművek nagyobb arányban feleltek meg maradéktalanul az előírásoknak, mint a benzinesek - olvasható az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében.

Általános tapasztalat, hogy a haszongépjárművek átlagos életkora alacsonyabb a személyautókénál, és a környezetvédelmi szempontoknak is a teherautók tesznek eleget inkább.

A járművek kedvezőbb környezetvédelmi mutatói a környezeti terhelés mérséklődését, a levegő minőségének javulását eredményezik, végső soron élhetőbbé teszik a településeket. Az idén már huszonnegyedik alkalommal megrendezett Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció célja a hazai gépkocsiállomány átlagos állapotának felmérése, a közlekedők figyelmének felhívása autójuk esetleges hibáira.

Az ezredfordulón még mindössze a dízelmotoros autók fele, a benzinmotorosok kétharmada felelt meg a követelményeknek.

A rendszeres ellenőrzés és tájékoztatás hatására az előírásoknak mindenben eleget tevő járművek aránya az utóbbi években és 2020-ban is 90 százalék körül alakult. Az idei akcióban Debrecenben találták a legtöbb kifogásolható állapotú gépkocsit. A dízeles személyautók jobban teljesítettek, bár az ilyen hajtású járművek esetében mutatták ki

a legalacsonyabb megfeleltségi arányt a hajdú-bihari megyeszékhelyen (73,6 százalék), ugyanakkor a legmagasabbat is, a fővárosban (95,5 százalék).

Az ötnapos akcióban, naponta változó helyszíneken összesen 413 személygépkocsi és 260 haszongépjármű (köztük hat nyerges vontató) mintavétele történt meg. A vizsgált személygépjárművek nagyjából kétharmada benzinüzemű volt, a dízelesek aránya valamelyest meghaladta a 33 százalékot.

Az ellenőrzött autók átlagos életkora 14,7, a kishaszonjárműveké 10,3, a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveké 8,7 év volt.

A hat nyerges vontató átlagéletkora mindössze 4 évre jött ki.

A munkára használt, jellemzően céges teherautók tehát sokkal fiatalabbak, mint a forgalomban legnagyobb számban jelen lévő személygépkocsik. A nehéz tehergépkocsik és nyerges vontatók összességében korszerűbb és tisztább állománya többek között annak tudható be, hogy az e járművek közlekedése után fizetendő útdíj mértékét részben a környezetvédelmi kategória alapján állapítják meg.

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár az esemény kapcsán kiemelte, hogy

a magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül 98 százalékban a közúti közlekedés felel.

E kibocsátás csökkentése nagymértékben elősegíthető a járműállomány korszerűsítésével, frissítésével - tette hozzá.