Idén nyáron sem lesz zsúfolt a légtér: gyenge forgalmat várnak a légitársaságok

Utazás2021. márc. 28.Végh Zsófia
A rovat támogatója:

A korábban előrejelzettnél jóval kevesebb forgalmat várnak nyáron a nagy légitársaságok és a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség: előfordulhat, hogy a 2019-es utazások alig több, mint harmada valósul meg. Az első negyedévben az Air France-KLM átlagosan a kapacitások 40%-át biztosíthatja a 2019 hasonló időszakához képest. A nyári csúcsidőszakhoz közeledve várhatóan folyamatosan nő a felkínált kapacitás, mondta a növekedés.hu-nak, Kiss Ildikó, a társaság magyarországi vezetője.

Bár tavaly év végén a legtöbb légitársaság optimistán nyilatkozott az idei főszezonról, derűlátónak bizonyult előrejelzésük. A vakcina érkezése és az oltás megkezdése várhatóan nem hoz áttörést idén. Nemcsak azért, mert az átoltottság mértéke még nem megfelelő, az ebből adódó bizonytalanság és biztonság garantálásának kérdése is visszaveti az utazókedvet.

Tavaly a globális légiforgalom a 2019-es szint kétharmadával csökkent a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) adatai szerint – a szervezet egy hónapja tovább rontotta előrejelzését. Az előzetes foglalások száma rendkívül alacsony, 2019-hez képest most alig 7 százalékkal rendelkeznek a társaságok, mondta Brian Pearce, az IATA vezető közgazdásza.

A nyári csúcsidőszakra február végéig 78%-al kevesebb foglalás érkezett,melynek egyik oka, hogy az utasok már nem mernek több hónapra előre foglalni.

Decemberben még a 2019-es forgalom felét várta a szervezet, ám azóta jócskán rontott elképzelésein. Az első, optimista forgatókönyv, mely a korlátozások feloldását vetíti előre azokban az országokban, ahol megfelelő a mértékű az átoltottság, a két évvel ezelőtti utaskilométerben mért forgalom 38%-al számol. Ha az enyhítés lassabb,nem kizárt, hogy a 2019-es nyári forgalom mindössze 33%-a valósul meg idén az IATA szerint,

vagyis sok múlik azon, hogy döntenek a kormányok a nyitásról.

E tekintetben meglehetősen pesszimista a Ryanair.

A társaság a június és szeptember közötti időszakban a legjobb esetben a 2019-es forgalom csupán 60-70%-át várja.

Ez abban az esetben valósulhat meg kerülhet sor, ha a beoltott utasok mentesülnek a karantén alól, s ha a PCR-tesztek ára csökken, mondta Michael O’Leary, a társaság vezetőja, aki szerint a vakcinaútlevél érkezése aligha várható nyárra, ami tovább ronthatja az utazási hajlandóságot. O’Leary úgy véli, az időzítés rendkívül fontos, az utasoknak tisztánlátásra van szükségük, hogy bizalommal foglaljanak.

„Egyelőre korlátozott kilátásaink vannak az utazási igény várható visszaépüléséről, mivel a jegy lefoglalása és az utazás időpontja között kevesebb idő telik el”, mondta lapunknak Kiss Ildikó, az Air France és a KLM magyarországi vezetője.

Jelenleg azzal számolunk, hogy az első negyedévben az Air France-KLM átlagosan a kapacitások 40 százalékát biztosíthatja a 2019 hasonló időszakihoz képest. A nyári csúcsidőszakhoz közeledve várhatóan folyamatosan emelkedik majd a felkínált kapacitás, a folyamatot a második és harmadik negyedévben az oltási programok is segíthetik

A légitársaság először a lehető legtöbb célállomás felé indítana járatokat, a kapacitásokat csak később tervezik emelni. Konkrét járatnyitásokól a társaság csak később tud tájékoztatást adni.

A járvány előtt 60-70 hosszútávú járatot üzemeltettünk, eddig ennek nagyjából 70%-án sikerült fenntartani, vagy újraindítani a közlekedést

mondta Kiss.

A közelmúltban több kínai járat újra elindult, amit a légi áruszállítás iránti hatalmas kereslet segít, mert így az alacsony utasforgalom mellett is el tudjuk indítani a repülőgépeket, tette hozzá.

Az Air France és a KLM európai hálózatában 2019-ben 80-90 célállomás volt elérhető, mára ezek 90%-án újra közlekednek, de a felkínált kapacitás a fele, az utasforgalom pedig a harmada a korábbinak.

A társaság újragondolta üzleti startégiáját is. Korábban a bővülést tekintette elsődlegesnek – több utas, járat, repülőgép – most azonban arra fókuszál, hogy minden jobb legyen. „Ezért is hajtjuk végre a „From more to better”  (Több helyett jobb) elnevezésű reorganizációs tervet, amely a különböző piaci igényeket és fejlődési lehetőségeket is számba vesz. Így rugalmasabban tudunk működni, javulhat az utazási élmény, nagyobb hangsúlyt kap a digitalizáció, a fenntarthatóság és a fejlett technológiák használata”, mondja Kiss.

A tavaszi/nyári járatindításokról és sűrűségről a társaság csak később tud tájékoztatást adni.