Kábítószer fogyasztónak és kamugépnek nevezték egymást a Ryanair és a Wizz Air vezérei

Utazás2024. ápr. 10.Kovács Dániel
A rovat támogatója:

Michael O'Leary kereken feketén kijelentette, hogy a Ryanair Magyarország vezető légitársasága. Váradi József erre azt mondta, O'Leary benézte a számokat, és a Wizz Air piaci eredményeit tulajdonította magának. De mi az igazság, ki hasítja ki a nagyobb szeletet a hazai piacból? Utánajártunk, itt vannak a valós számok.

„Mi vagyunk Magyarország vezető légitársasága, mi vagyunk Magyarország nemzeti légitársasága de jure és de facto is” - nyilatkozta a múlt hónapban a Ryanair csípős nyelvéről ismert vezetője, mivel, mint állította, 38 százalékos a részesedésük a magyar piacon, a második légitársaságé 26 százalék, a maradékon osztozik a többi cég.

Michael O'Leary, egyúttal a Wizz Air felső vezetőit kamugépeknek nevezte, és úgy fogalmazott: a légitársaságnak esélye sincs versenyre kelni a Ryanair magyar piacon is vezető pozíciójával. Gyorsan jött is a nem kevésbé csattanós válasz Váradi Józseftől.

A Wizz Air vezérigazgatója egy sajtótájékoztatón azzal replikázott, hogy valamilyen kábítószer hatása alatt nyilatkozhatta a Ryanair vezetője, hogy ők a piacvezetők légiközlekedésben Magyarországon.

“Engem még úgy tanítottak matematikából, hogy a 38 százalékos piaci részesedés nagyobb, mint a 26, de lehet, hogy én jártam rossz órákra.” - mondta, egyenesen azt állítva, hogy O'Leary benézte a számokat, és a Wizz Air piaci eredményeit tulajdonította magának.

Sőt azt is leszögezte, messze  a Wizz Air a legnagyobb légitársaság Magyarországon a legszélesebb útvonalhálózattal, a legtöbb székkapacitással, és 50 százalékkal nagyobb, mint a második légitársaság. 

Az természetesen képtelenség, hogy egyszerre mindkét cégvezetőnek igaza legyen, hiszen piacvezető légitársaság  értelemszerűen csak egy lehet, azt viszont már közel sem egyszerű objektíven meghatározni, hogy melyiküké az elsőség.

Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója - Kép forrása: Shutterstock

Régi viszály

A két légitársaság háborúja nem ma kezdődött. A fapadosok között eleve gyilkos verseny folyik, amiből már 2017-ben is kiemelkedett a Wizz Air és a Ryanair párharca.

Abban az évben már harminc vonalon volt közvetlen a konkurenciaharc köztük, és azóta is előszeretettel nyitnak rá egymás járataira. Az ír légitársaság hagyományosan erős,

Európa legnagyobbjai között tartják számon, ezért kezdetben Dávid és Góliát harcának tűnt mindez, csakhogy időközben jól sikerült az építkezés a magyar fapados légitársaságnak is.

Ahogy azt a Növekedés.hu is megírta, a Wizz Air az Air Transport Awards díjátadóján 2020-ban, majd 2023-ban is elnyerte az év légitársasága címet, nem utolsósorban annak köszönhetően, hogy utasforgalma 2022-ben új rekordra, 45,6 millióra emelkedett, amely duplája a 2021-es forgalomnak és 15 százalékkal haladta meg a pandémia előtti rekordot. A kihasználtság tavaly 86,7 százalékra nőtt a 2021-es 75,2 százalékról.

“A Wizz Air a világ egyik leggyorsabban növekvő és legfenntarthatóbb légitársasága. Hálózatunk Európa, a Közel-Kelet, Ázsia és Afrika 55 országának 1000 útvonalát foglalja magába. Elkötelezetten törekszünk, hogy kedvező viteldíjak mellett a lehető legjobb repülési élményt nyújthassuk utasaink számára” - nyilatkozta a díjátadón Váradi József.

Legutóbb tavaly kapta fel a sajtó, hogy kiéleződött a rivalizálás a Ryanair és a Wizz Air között, elsősorban azért, mert mindkét légitársaság terjeszkedése fókuszába helyezte Közép- és Kelet-Európát. A Wizz Air 2038-ig legalább kétszer annyi repülőgépet tervez üzemeltetni a régióban, a Ryanair viszont bejelentette, hogy megduplázná jelenlétét a gyorsan növekvő lengyel piacon, és stratégiájának részeként a következő évtizedben egész Kelet-Európában terjeszkedni szeretne.

A Ryanair egyik Boeing 737-8AS típusú repülőgépe Budapesten - Kép forrása: Shutterstock

Akkor most ki a piacvezető Magyarországon?

Nem véletlenül írtuk azt korábban, hogy rendkívül nehéz megítélni, melyik légitársaság a piacvezető hazánkban, ugyanis az eredményeket más-más mérőszámok alapján számolják ki a cégek, ez lehet az utasszám, az ülésszám, vagy éppen a repült kilométer is. 

Vessünk hát össze néhány adatot, elsősorban az utasszámot, hiszen ennél kevés fontosabb adat létezik egy légitársaság sikerességének prezentálásához.

Mind a Wizz Air, mind a Ryanair Olaszországban adta el a legtöbb repülőjegyet tavaly a harmadik negyedévben, és itt a versenyt bizony jelentős fölénnyel nyerte az ír légitársaság, utóbbi 12 millió, előbbi 3 millió helyet tudott értékesíteni. Csakhogy minket ez most kevésbé érdekel, mivel azt vizsgáljuk, hogy a magyar piacon ki a nyerő.

A Wizz esetében Magyarország ott van az első 15-ben a jegyeladások listáján, méghozzá 800 ezer eladott hellyel, míg a versenytárs esetében hazánk az első 15-be nem fért be, vagyis kevesebben választották nálunk az ír légitársaságot, mint a Ryanair listáján tizenötödik horvátok, a maguk 600 ezres értékesített helyével.

Ez tehát közel sem azt mutatja, hogy a Ryanair lenne Magyarország de jure és de facto nemzeti légitársasága. Hasonló eredményre jutott az Euromonitor International egy, a szektort érintő tavalyi elemzése is. A londoni székhelyű piackutató cég rámutat, 2023-ban a Wizz Air volt a vezető szereplő, 29 százalékos kiskereskedelmi értékarányos részesedéssel Magyarországon, és az ír légitársaságnak mindössze 16,08 százalékot adtak. Nem tudjuk tehát, honnan szedte adatait Michael O'Leary, de ha nem is élt semmilyen illegális tudatmódosítóval, ahogyan azt Váradi József feltételezte, az adatok alapján legalább is egy kis ír whiskeyt sejthetünk a háttérben.