Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Koronavírus: íme, a legfrissebb utasbiztosítási információk

Utazás2020. máj. 9.Növekedés
A rovat támogatója:

Folyamatosan változik a koronavírussal kapcsolatos helyzet, de nem árt tudni a biztosításra vonatkozó feltételeket sem. Minden apró információ fontos lehet ilyenkor!

Az utasbiztosítás – amit BBP biztosításnak is nevezünk a baleset, betegség és poggyász szavak betűszavaként – talán legfontosabb szolgáltatása, hogy 24 órában elérhető telefonos segítségnyújtást tartalmaz, amely koordinálja az utazás során felmerülő egészségügyi probléma kapcsán szükséges sürgősségi orvosi ellátást. Ezen túlmenően a választott terméktől függően különböző összeghatárig tartalmazhat betegségbiztosítást, balesetbiztosítást, poggyászbiztosítást, az utazáshoz kapcsolódó segítségnyújtási szolgáltatásokat, gépjármű asszisztenciát, továbbá felelősségi, jogvédelmi stb. fedezetet. A biztosító „kockázatviselése” ebben az esetben az utazás idejére szól, azaz az utasbiztosítás alapvetően az utazás első napjától a hazaérkezésig érvényes.

Nem árt tisztában lenni, hogy a koronavírus kapcsán kialakult nemzetközi helyzet májusban hogyan érinti ezeket a biztosításokat.

Sokan kérdezik, hogy térít-e a biztosító, ha olyan országba / régióba utazom, amely szerepel a Külgazdasági- és Külügyminisztérium által „utazásra nem javasolt” térségek között? A választ Cseh Anett a Netrisk termékfejlesztési vezetője adta meg. Mint mondta, amennyiben az utas olyan területre vagy régióba utazik, amely az utazás napján szerepel a Külgazdasági és Külügyminisztérium által „utazásra nem javasolt térségek” között, az utasbiztosítás nem nyújt fedezetet a koronavírus fertőzés kapcsán felmerülő kárigények vonatkozásában.

Az utazásra nem javasolt térségek naprakész listája a következő oldalon érhető el: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/utazasra-nem-javasolttersegek.

Amennyiben nem koronavírussal, hanem egyéb, a biztosítási feltételekben nevesített eseménnyel kapcsolatban merül fel kárigénye az utasnak (például baleseti sérülés, poggyászkár stb.), egyes biztosítók vállalják a szervezést, térítést, mások viszont nem. Ám e tekintetben tehát van eltérés a biztosítók gyakorlatában.

A biztosítók eltérő szolgáltatásokat nyújthatnak, és eltérő biztosítási összegeket (szolgáltatási limitet) alkalmazhatnak, így mindig érdemes az utazás előtt több biztosító ajánlatát összehasonlítani, vagy szakértőhöz fordulni – hangsúlyozza Cseh Anett, hiszen ez a Netrisk oldalán is megtehető.

Amennyiben céges kiküldetésről, üzleti útról van szó, akkor a biztosított a munkáltatójánál érdeklődjön arról, hogy a vállalat/munkáltató vállalati utasbiztosítási szerződésének feltételei miként rendelkezik erről a kérdésről, mivel egyes vállalati módozatok az egyéni utasbiztosítási gyakorlattól eltérően rendelkezhetnek a területi hatály kérdésében.

Sokakban felmerül a kérdés, hogy van-e különbség a minisztérium honlapján feltüntetett két kategória (utazásra nem javasolt térségek és fokozott biztonsági kockázatot rejtő országok és térségek) között a biztosítás megítélése szempontjából? Igen, van!

A biztosítók jellemzően az I. kategóriába sorolt területek kapcsán korlátozzák szolgáltatásukat, mert ezen területek esetében „nem javasolja az utazást” a Külgazdasági és Külügyminisztérium.

Vagyis ha valaki mégis ilyen területre utazik, azzal gyakorlatilag megszegi a kármegelőzésre vonatkozó rendelkezéseket. A II. kategóriába sorolt területek kapcsán pedig a biztosítók jellemzően nem korlátozzák szolgáltatásukat, habár javasolják, hogy az ügyfelek körültekintően válasszanak úti célt!

Szintén sokakat foglalkoztat, hogy mi a helyzet akkor, ha karanténba kerül? Az adott területre vonatkozó be- és kiutazási karantént csak hatóság rendelhet el és szintén hatóság oldhatja azt fel. Ha az utas karanténba kerül, együttműködési kötelezettség terheli!

Pusztán a karanténba kerülés ténye nem jelent szolgáltatási kötelezettséget a biztosító részéről.

Nem minősül biztosítási eseménynek a biztosítási feltételek szerint, emiatt tehát a biztosító nem nyújt kártérítést, szolgáltatást. (Ilyen költség lehet pl. a meghosszabbított szállodai tartózkodás vagy a hazautazás többletköltsége). Ellenben ilyen esetben fennáll a biztosító szolgáltatási kötelezettsége, ha pl. a koronavírus miatt vagy egyéb okból kifolyólag sürgősségi orvosi ellátásra szorul a biztosított ügyfél, vagy ha egyéb, a biztosítási feltételekben nevesített esemény történik a kockázatviselés időtartama alatt.

Amennyiben a biztosított utazó az adott területre elrendelt karantén miatt nem tud visszautazni Magyarországra az utasbiztosításának érvényessége alatt, akkor a telefonos ügyfélszolgálatok jellemzően segítséget nyújtanak az utasbiztosítás meghosszabbításával kapcsolatos kérdésekben.

A biztosítók gyakorlata eltérő a szerződés meghosszabbításával kapcsolatban.

Emiatt, és azért is, mert a meghosszabbítás jellemzően előzetes engedélyhez kötött, kiemelten fontos, hogy egyedi tájékoztatást kérjünk a biztosító kárrendezési megbízottjától, akinek elérhetőségét minden utazás során tartsuk „kéznél”!

Lényeges, hogy nem számít biztosítási eseménynek, ha az utas a járványtól való félelmében nem kíván elutazni. Sokan kérdezik azt is, hogy mi lesz a repülőjeggyel, ha törli a légitársaság az járatot? Az útlemondás biztosítás nem nyújt térítést erre az esetre. A légitársaság eljárása attól függ, hogy mi volt a járattörlés oka. Főszabályként a légitársaság vis maior esetén nem köteles visszatéríteni a repülőjegy árát, ugyanakkor jelen helyzetben a légitársaságok ettől a főszabálytól eltérhetnek.