Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Reptéri kaland: nyomozás a bőrönd után

Utazás2020. okt. 14.Bódy Géza
A rovat támogatója:

Érdemes olyan utasbiztosítást kötni, amely az elveszett poggyászra is kiterjed. Az eltűnt vagy rongáltan, tartalmát tekintve hiányosan megérkező poggyászokért kártérítés jár.

Amennyiben egy poggyász nem érkezik meg, nem jelenti azt, hogy végleg elvesztett a repülőtéren. Gyakran csak lemaradt a járatról, de mivel a poggyászcímkéről ismert a célállomás, a következő járatok valamelyikével általában megérkezik. A poggyászkeresők munkáját hálózatos számítógépes rendszer segíti. Az elveszett vagy rongáltan, tartalmát tekintve hiányosan megérkező poggyászokért kártérítés jár.

Az elveszett poggyászt rögtön a megérkezéskor, az érkező tranzitban, a poggyászátvételi csarnokban kell jelezni az Elveszett Poggyász (Lost and found) ügyfélszolgálatnál.

A bejelentés alapján jegyzőkönyv készül. A késve megérkezett vagy megtalált poggyászokat kérésre az utas által megadott címre szállítják. A poggyász eltűnését az adott légitársaság ügyfélszolgálatánál is be kell jelenteni – idézi a Budapest Airport rendelkezését Cseh Anett a Netrisk.hu termékfejlesztési vezetője.

Megelőzvén a bajt, segíthet egy jól kiválasztott utasbiztosítás, amely a poggyászra is kiterjed.

A Netrisk.hu online utasbiztosítás kalkulátor segítségével könnyedén kiválaszthatja az ideális ajánlatot. „Sőt: ha konkrét elképzelése van a biztosítás árával és szolgáltatásaival kapcsolatban, a személyre szabható ajánlatok között azt választhatja ki, amire szüksége van! Összehasonlítás szolgáltatásunkkal pedig olyan ismert biztosítók ajánlatai között böngészhet, mint az Aegon, az Allianz, az EUB, a Groupama, a K&H, a KÖBE, a Magyar Posta Biztosító, a Mapfre, a Mondial, az Union, az Uniqa és a Wáberer.” – hívja fel a figyelmet szakértőnk, aki szerint a mostani, koronavírusos időszakban nem kérdés az utasbiztosítás fontossága.

Jó hír viszont, hogy a csomagkezelésnél javul a helyzet.

1000-ből 900 poggyász időben és épségben érkezik meg, és a 100 elveszett poggyászból mindösszesen átlagosan 1-2 veszik el végleg. 

Lényeges, hogy a feladott poggyász kárának, késésének vagy eltűnésének az érkezési repülőtéren történő bejelentése önmagában nem minősül a poggyásszal kapcsolatos kárigénylés benyújtásának. A kárigénylést az 1999-es Montreali Egyezményben meghatározott határidőn belül kell benyújtani. Csak úgy, mint a feladott poggyász sérülését. 

A poggyász-kellemetlenség akár el is kerülhető, sokat segít az utasbiztosításon felül, ha például rövidebb útra megyünk, ne adjunk föl csomagot, hanem utazzunk kézipoggyásszal.

Amennyiben lehetséges ne átszállással, hanem közvetlen járattal utazzunk és időben csekkoljunk be.

Kevéssé esztétikus, ám annál praktikusabb, ha rikító színű a bőröndünk: könnyebb az elveszett poggyászok közt megtalálni! Lényeges, hogy nem minden esetben a légitársaság a fellelős. A légitársaságok felelőssége addig terjed, amíg az ő hatáskörükbe tartozik a csomag kezelése, eljuttatása. Ha már eleve megrongálódott vagy nem megfelelően lezárt csomagot adtunk föl és az még jobban megsérült a rakodás során, akkor a kártérítés valószínűsége kicsi. Továbbá abban az esetben se vállalják a felelősséget, amennyiben egy másik utas véletlenül a mi csomagunkat emelte le a szalagról.

A feladott poggyászba tegyenek egy A4-es lapot a poggyász tulajdonosának nevével és elérhetőségével. 

Erre azért van szükség, mert előfordulhat, hogy a poggyászt azonosító vonalkódot tartalmazó papír megsérül, vagy elveszik, és ilyenkor segíti az azonosítást a csomagba helyezett információ. 

Továbbra is kiemelt szempont, hogy alapesetben amennyiben az utas olyan területre vagy régióba utazik, amely a beutazás napján – COVID-19 fenyegetettség miatt – szerepel a külügyminisztérium által „utazásra nem javasolt térségek” között, az utasbiztosítás nem nyújt fedezetet a koronavírus fertőzés kapcsán felmerülő kárigényekre. Érdemes tájékozódni, a Netrisk.hu segítségével.