Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Szenvedély és praktikusság vezérli a világ utazóit – új irányt mutatnak a fiatal generációk

Utazás2025. ápr. 18.Gónusz Gabriella
A rovat támogatója:

Minél több élmény, a helyi termékek vásárlása, pihenés közösen a nagy családdal - néhány trend, amelyek világszerte jellemzőek lehetnek az idei utazási szokásokra. A két kulcsszó: a tudatosság és a szenvedély – derül ki az American Express Travel 2025-ös globális utazási trendeket bemutató jelentéséből. A kutatás középpontjában az Y és Z generációk utazási szokásai állnak, amelyek nemcsak különböznek az idősebb korosztályokétól, de formálják is az utazás jövőjét.

A nemzetközi jelentés betekintést nyújt abba, hogy milyen motivációk és preferenciák mozgatják a különböző korosztályokat, hogyan ötvözik a spontaneitást a tudatossággal, miközben újfajta élményeket és értékeket keresnek az utazásaik során.

Néhány érdekes szempont:

Az élményközpontú utazások növekvő népszerűsége

A globális felmérés számára választ adók 60 százaléka tervezi azt, hogy események, koncertek, sportprogramok köré szervezi az utazásait, ami megerősíti azt az állítást, hogy 2025-ben továbbra is az élményszerzés az utazások fő mozgatórugója. Különösen igaz ez a fiatalabb generációkra, akik számára fontos, hogy már maga a célállomásra való eljutás is élmény legyen! Az X generáció, tehát a mai 40–60 év közötti korosztály egészen más élményeket keres az utazásaik során, mint a fiatalabb vagy idősebb generációk. Ők a "két világ" között mozognak: egyrészt még aktívak, nyitottak az élményekre, másrészt már értékelik a kényelmet, minőséget és mélyebb tartalmat. Az időhatékony, ugyanakkor tartalmas utakat kedvelik. A művészet, gasztronómia, helyi történelmi háttér érdekes számukra, és nemcsak "megnézni", hanem "megérteni" akarják a helyet.

Kedvező feltételek kihasználása

A globális válaszadók kétharmada (66%) szereti felhasználni a különböző hűségprogramok által nyújtott kedvezményeket, igy olyan szállásokat, programokat is lefoglalnak, amikre egyébként nem költöttek volna. Ugyan jelentős különbség van a generációk között, a megkérdezett Z és Y tagjai 61%-ban használják a hitelkártyák és egyéb szolgáltatók hűségpontjait az utazások lefoglalásához, míg az idősebbek kevésbé (36%). Így vagy úgy, de a megkérdezett generációk mindegyike él ezekkel a lehetőségekkel. Az X generáció tagjai szeretik a jó ár-érték arányt, és ha van lehetőség kedvezményre, akkor élnek vele. Ők gyakran már pénzügyileg stabilabbak, de nem költekeznek ész nélkül – inkább okosan spórolnak.

Helyi vállalkozások támogatása

Az utazók manapság sokkal tudatosabban választják ki, hogy mit visznek haza emlékbe, különösen, ha kézzel készített vagy különleges helyi termékekről van szó. A hagyományos szuvenírboltok ideje lejárt. A megkérdezett válaszadók 73%-a mondta azt, hogy fontos számára helyi kisvállalkozások támogatása. Autentikus élményt keresnek az étkezéseket és más programokat illetően is. Információkat, helyi ajánlásokat baráti vagy családi körből szereznek, illetve minden generáció használja a közösségi médiát.

Családi nyaralások

Egyre népszerűbbek a több generációs nyaralások, amelyeket általában a fiatalabb generációk szerveznek meg. A megkérdezett Y és Z generációs szülők 58%-a tervezi azt, hogy 2025-ben szeretne közösen nyaralni a kibővített családdal, szemben az X generációs és Baby Boomer szülőkkel, akik közül csak minden harmadik gondolkozik ilyesmiben. A fiatalok nem csak az ingyenes bébiszitterkedés miatt kedvelik a közös nyaralás ötletét, hanem 89%-uk a "minőségi időtöltést" jelölte meg a kibővített családos nyaralás melletti érvként. A globális válaszadók 81%-a részesíti előnyben azokat az úti célokat, amelyek családközpontúak és minden korosztály számára kínálnak élvezetes programokat.

Digitális eszközök és technológia szerepe

Az utazási szokásokat a digitális lehetőségek is egyre inkább alakítják. Az online foglalási platformok, virtuális idegenvezetések és mobilalkalmazások használata megkönnyíti az utazások tervezését és szervezését. Amikor eljön az utazás lefoglalásának és a részletek megszervezésének ideje, a megkérdezett fiatalabb generációk 39%-a jellemzően okostelefonon vagy táblagépen tájékozódik. Ezeken az eszközökön keresik meg a legjobb ajánlatokat, majd több platformon ellenőrzik ezeket. A technológia nyújtotta kényelem ellenére azonban a válaszadók mintegy negyede még mindig szívesen beszél egy utazási irodával, amikor foglalásokat készít vagy módosít.

És hogyan gondolkoznak a magyar utazók?

Mi is egyre inkább az élményekre helyezzük a hangsúlyt. Továbbra is értékeljük a kulturális és gasztronómiai élményeket. Érdekes tendencia a hosszabb, 13–16 éjszakás nyaralások iránti növekvő érdeklődés. Emellett egyre többen gondolkodnak előre, és biztosítják be nyaralásukat a First Minute időszakban, azaz minél korábban. Magyarországon is egyre jellemzőbb a kibővített családdal közös nyaralás, amely számos előnnyel jár a családi kapcsolatok erősítése és a költséghatékonyság szempontjából egyaránt – olvasható a turizmus helyzetéről szóló hazai jelentésekben.