Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

„Az európai politikusok vagy ésszerű kompromisszumra jutnak, vagy ennek nagyon csúnya vége lesz”

Autó2024. szept. 30.D.J.

Most az látszik, hogy a német autógyártók gyakorlatilag belepusztulnak az uniós szabályozásba - mondta el a növekedés.hu-nak Várkonyi Gábor autóipari szakértő, kereskedő és autóvásárlási tanácsadó.

Európa legnagyobb gazdaságában az elektromos autó eladások beleálltak a földbe. A németeknél augusztusban 69 százalékos volt a visszaesés.

A miértek több rétűek. Egyrészt, akiket igazán lázba hozott a zöld átállás, azok már megvették a maguk e-járművét és aligha fognak a közeljövőben beruházni egy új kocsira.

Most kéne jönnie annak a lépcsőfoknak, amikor a piac elkezd érni és a tömeg is rákap az elektromos négykerekűekre.

Csakhogy ezek az autók még mindig drágák és a vásárlók továbbra is relatíve komoly akadályokkal szembesülnek a használatnál – mondta el Várkonyi Gábor autóipari szakértő, kereskedő és autóvásárlási tanácsadó.

A szakember hozzátette: aki sokat rója a kilométereket, vagy olyan helyen lakik, ahol nincs megfelelő töltő hálózat, annak nem is igazán opció az elektromos autó-vásárlás. „Németországban erre az is rájön, hogy a kilométerköltség a villanyautóknál gyakorlatilag magasabb, mint a dízeleknél, ha a vásárló a publikus töltőket használja.”

Ráadásul a másodpiaci árak szabadesésben vannak.

Vagyis a villanyautó vásárlással óriásit lehet bukni, ha a vevő később túl akar adni a szerzeményén. Ha mindez nem lenne elég, a villanyautók biztosítása közben az egekben van.

Ugyanis az elektromos autóknál, ahogy kiold a légzsák máris biztos, hogy előállt a gazdasági totálkár.

Az oka ennek a következő: baleset esetén izolálni kell az akkumulátort, hogy a tűzveszélyt el lehessen kerülni. Az incidenst követően az akkut ki kell szedni az autóból, meg kell vizsgálni, és valakinek vállalnia kell a felelősségét, hogy az akkut vissza lehet tenni.

Csakhogy ezt nem nagyon akarja vállalni senki, mert ha utána mondjuk két hónap múlva egy esetleg nem észlelt belső hiba miatt kigyullad az autó, akkor a felelősség nyilván annál van, aki azt mondta, hogy az akku visszarakható.

Mivel érthető okból kifolyólag ebbe nem szoktak belemenni az e-autóknál óriási kárral jár egy komolyabb koccanás is.

Miközben az e-autók jelenlegi vonzereje körül egyre több a kérdőjel, az Európai Unió továbbra is ragaszkodik az erőltetett bevezetésükhöz. Emiatt 2025-től a nagy gyáraknál minden negyedik eladott autónak villanyautónak kell lennie.

Aki ezt nem teljesíti az büntetéseket fog kapni. Most az látszik, hogy a német autógyártók gyakorlatilag belepusztulnak az uniós szabályozásba. Vagy valami ésszerű kompromisszumra hajlandóak lesznek az európai politikusok, és nem véreztetik ki a saját autóiparukat, vagy ennek nagyon csúnya vége lesz

– hangsúlyozza Várkonyi Gábor.

Vannak, akik változást sürgetnek

Mint a Guardian megírta: az európai autóipar képviselői az uniós kibocsátási célok enyhítésére szólítottak fel, miután az elektromos autók eladásai augusztusban tovább romlottak.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) nevű lobbicsoport szerint tagjai „több milliárd eurós bírságra” számíthatnak.

Giorgia Meloni olasz miniszterelnök múlt szerdán bírálta az EU-t az elektromos termelésre való átállással kapcsolatos „önpusztító” politikája miatt, és ígéretet tett arra, hogy erőfeszítéseket tesz annak megváltoztatására. Csehország szintén a szabályok enyhítését kéri.