Európa vámokat vet ki a kínai elektromos autókra - az uniós tagállamok többsége döntött

Autó20 órájaNövekedés.hu

Az uniós tagállamok kellő arányban támogatják a Bizottság azon javaslatát, hogy vámot vessenek ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára - írja az Európai Bizottság Budapesti Képviselete.

Az Európai Bizottság arra irányuló javaslata, hogy végleges kiegyenlítő vámot vessenek ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára, ma megkapta az uniós tagállamoktól a vámok elfogadásához szükséges mértékű támogatást.

Ez újabb lépést jelent a Bizottság szubvencióellenes vizsgálatának lezárása felé.
Ezzel párhuzamosan az EU és Kína továbbra is intenzíven dolgozik azon, hogy olyan alternatív megoldást találjon, amely teljes mértékben WTO-kompatibilis, alkalmas a Bizottság vizsgálata során megállapított, kárt okozó támogatás kezelésére, valamint nyomon követhető és kikényszeríthető.

A vizsgálat végleges ténymegállapításait tartalmazó bizottsági végrehajtási rendeletet legkésőbb 2024. október 30-ig ki kell hirdetni a Hivatalos Lapban.
A ma megtartott tagállami szavazásra az uniós komitológiai szabályok szerinti (minősített többséggel, az EU lakosságának 65 százalékát képviselve) vizsgálóbizottsági eljárás során került sor, a Piacvédelmi Eszközök Bizottságában.

A szavazás értelmében október 30-tól maximum 35,3 százalékos vámokat vezethet be az Európai Bizottság a kínai elektromos autókra, ami az eddigi 10 százalékos vámhoz adódik.A szavazáson 12 tagállam tartózkodott (többek között Svédország és Spanyolország), 10 ország szavazott a javaslat mellett, öt pedig ellene - köztük Magyarország és Németország. (Franciaország, Görögország, Lengyelország és Olaszország támogatta a lépést.)

A Kínában gyártott Teslákra 7,8 százalék, a SAIC (MG márkákra) 35,3 százalék pótvámot kell majd kivetni.A védővámokat öt évig kell majd alkalmazni.

Mint arról beszámoltunk, Magyarország nem támogatja a vámokat, mint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tegnap elmondta: káros és veszélyes a kínai elektromos autókra kivetendő büntetővámokról szóló európai uniós javaslat, Magyarország ezért erre határozottan nemmel fog szavazni.

Rámutatott, hogy bár az Európai Bizottság a kontinens autógyártóinak érdekvédelmével érvel, az ágazat legnagyobb vállalatai, amelyek hazánkban is rendelkeznek gyárakkal, "kézzel-lábbal tiltakoznak" a szerintük is rendkívül káros és veszélyes javaslat ellen.

De miért káros és veszélyes a brüsszeli bürokratáknak ez a javaslata és miért tudja rituálisan legyilkolni az európai versenyképességet? Ugye az európai gazdaság gerincoszlopát az autóipar adja (...) Azonban az európai autóipari vállalatoknak rendkívül szoros az együttműködése a kínai autóipari vállalatokkal

- figyelmeztetett. Erre pedig Magyarországot hozta fel a legjobb példának, ahol igen szoros és harmonikus a kapcsolat a nagy német autógyártók és kínai beszállítóik között.

"Számos európai autógyártó nagyvállalat stratégiájában a keleti, többségében kínai beszállítókkal való stratégiai szövetség egy alapelem. Illetve a nagy európai autógyártó vállalatok jelentős része Kínát egy nagyon fontos piacnak tekinti, ahova nagyon komoly eladási érdekeik fűzik őket. Ráadásul több európai autógyártó vállalatnak gyára, telephelye is van Kínában" - mondta.