Ezt lehet tudni a hadiipari óriás új magyarországi hibrid gyáráról
BefektetésAz elektromobilitás és a hidrogénüzemű járművek számára gyártanak majd eszközöket a Rheinmetall szegedi gyárában, amelynek a napokban tették le az alapkövét. Az elsősorban védelmiipari tevékenységéről ismert német gyártónak ez lesz első olyan hibrid telephelye, ahol a civil üzletág és védelmi technológiai tevékenység egy fedél alatt zajlik. A német cég évek óta fontos szereplője a Magyar Honvédség és a magyar védelmi ipar feljesztésének.
“A magyaroknak nem kell sehova máshova menniük, hiszen a világ jön ide hozzánk” - jelentette ki Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter kedden a Rheinmetall legújabb gyárának alapkőletételén.
Noha a német céget elsősorban mint védelmi ipari befektetőt ismertük meg, ezért is fontos, hogy az új szegedi gyár ugyan kötődik a védelmi iparhoz, de attól független.
Az új üzemben - amely háromszáz új munkahelyet teremt - élenjáró technológiával az elektromobilitás és a hidrogénüzemű járművek számára gyártanak majd eszközöket. Az új gyár Európa egyik meghatározó kutatás-fejlesztési projektje lesz - hangsúlyozta a miniszter, hozzátéve, ahogy a Rheinmetall, úgy a magyar kormány is kiemelten fontosnak tartja az emobilizációt, a digitalizációt és az iparosítást.
Az energiatermelés és -tárolás és az elektromobilitás a legfontosabb fejlesztési területe napjaink világának. A magyar állam a Nemzeti Befektetési Ügynökségen (HIPA) keresztül és fontos infrastrukturális beruházásokkal hozzájárul az új gyár kialakításához - hívta fel a figyelmet a miniszter.
Jövőre már termelni fog
Az új Rheinmetall-üzem ötlete nem újkeletű, ám az elmúlt pár hónapban csend volt a beruházás körül, dacára annak, hogy Paul Walf, a Rheinmetall AG közép-európai koordinációs részlegének vezetője már tavaly nyáron gyakorlatilag tényként kezelte egy interjúban, hogy Szegeden a vállalat civil tevékenységének részeként hidrogént és e-mobilitási alkatrészeket gyártó üzem létesül, az sem volt titok, hogy nem csak összeszerelő üzem menne a 160 ezres városba, hanem jelentős kutatás-fejlesztést is.
A napokban derült ki csupán, hogy sínen van a projekt, sőt a tervek szerint 2025-ben már el is készül a gyár.
- Ez a beruházás 300 új munkahelyet fog teremteni, és az egyetem jelenlétével egy olyan ökoszisztémát és tudásbázist épít itt ki Szegeden, amely természetesen nem lesz előzmények nélküli, de számtalan, reményeim szerint magyar és külföldi fiatal számára is különleges lehetőséget biztosít majd a jövőben
- hangsúlyozta Szalay-Bobrovniczky Kristóf az alapkőletételen.
Ez lesz a Rheinmetall első hibrid gyára
Christoph Müller, a Rheinmetall Power Systems divízióvezetője az ünnepi eseményen arról számolt be, hogy az ELI ALPS lézeres kutatóközpont mellett lévő 85 ezer négyzetméteres területen az első lépésben 15 ezer négyzetméteres üzem épül, amely magasan képzett szakembereknek ad munkát.
A terület további lehetőségeket biztosít a bővítésére - közölte a szakember. Szeged a zalaegerszegi harcjárműgyár, a várpalotai lőszergyár és ipari partnerével, a 4iG-vel létrehozott budapesti digitalizációs központ mellett a negyedik Rheinmetall-telephely lesz Magyarországon - tudatta az igazgató.
A divízióvezető hangsúlyozta, Magyarország befektetőbarát környezetet biztosít a vállalkozásoknak. A kormány és a HIPA támogató, nyitott és barátságos volt, ez Európában ma már nem általános. A világon az autóiparban óriási transzformáció megy végbe a belsőégésű motorok irányából az akkumulátoros járművek felé.
A szegedi lesz a Rheinmetall huszonkettedik gyára, amelynek elsődleges célja, hogy az elektromobilitást támogassa - közölte Christoph Müller.
Sőt, mint kiderült, a szegedi lesz a cégcsoport első olyan hibrid telephelye, ahol a civil üzletág és védelmi technológiai tevékenység egy fedél alatt zajlik, a vállalat ugyanis a Rheinmetall Electronic Solutions divíziója katonai üzletágának egyes termékeit is itt kívánja gyártani.
Az üzem 63 millió eurós beruházással jön létre, és a tervek szerint 2025 végén már a működést is megkezdheti, hogy olyan termékek kerüljenek le itt a gyártósorról, mint például nanoszerkezetű kondenzátorok, valamint a hidrogénmobilitásban és energiatermelésben használható eszközök.
Már épül a Science Park, ahol a BYD-gyár is helyet kapott
Az ELI ALPS kutatóközpont szomszédságában 70 hektáros ipari park várja a befektetőket, itt jelenleg is zajlanak a Science Parkot megalapozó munkálatok.
“A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) tudományos ipari parkjának 82 hektáros területén, a Colas Út Zrt. és a DÉLÚT Kft. munkájával többek között 3,6 kilométernyi víz-, 3,5 kilométernyi szennyvízvezeték, valamint térvilágítási hálózat és 5384 méternyi aszfaltút épül ki”
- írja a Magyar Építők portál hozzátéve, szintén a szomszédban, a régi Pick-gyár területén valósul meg Magyarország gazdaságának egyik valaha volt legnagyobb kereskedelmi beruházása. A város szélén lévő mintegy 300 hektáros ipari parkban építi fel első európai gyárát az elektromos és plug-in hibrid autók eladásában tavaly piacvezetővé váló kínai BYD.