Brutális monstrumok érkeztek a seregbe, nem ismernek akadályt
BelföldHídépítés öt perc alatt szinte bárhol, úgy, hogy egy ember is elég a kivitelezéshez - nehéz elhinni, hogy mindez lehetséges, pedig pontosan ezt tudja a Magyar Honvédség egyik legújabb harcjárműve. Bemutatjuk a Leguan 2 hídvetőt, amely nemrég állt szolgálatba. Két darab 14 méteres vagy egy 26 méteres híd felvételére és lerakására képes, szó szerint szinte szempillantás alatt.
Hadrendbe álltak hazánk új Leguan 2 páncélozott lánctalpas hídvető harcjárművei. A Leopard 2 harckocsi alvázán alapuló monstrumok képesek 14, sőt, akár 26 méter hosszú híd lerakására is. Páncélzatuk megegyezik a legendás harckocsiéval, alacsony magasságuk pedig stratégiai előnyt jelent.
A Magyar Honvédség páncélos fegyverneme gyökeres megújuláson megy át: 44 darab korszerű Leopard 2A7 harckocsi érkezik folyamatosan, és bár a jól ismert nagymacskák árnyékában méltatlanul kevés szó esik róluk, de a velük együtt rendelt három Leguan 2 hídvető harcjárműből is megérkezett, sőt hadrendbe állt már két példány.
Pedig érdemes ezekről a monstrumokról is szót ejteni, hiszen fontos járművekről van szó. A modern hadviselésben a gyors mozgékonyság létfontosságú. Ha a folyókon, vízmosásokon vagy rombolt hidakon kell átkelni, a rohamhidak (assault bridge) nélkülözhetetlenek. Ezek az eszközök a szűk, általában 40 métert meg nem haladó akadályok áthidalását teszik lehetővé percek alatt, még közvetlen ellenséges tűz alatt is, így jelentősen támogatják a csapatok előrehaladását. A Leguan pontosan ilyen eszköz: egy teljes értékű, páncélozott hídépítő harckocsi.
Tornya helyett moduláris hídszerkezetet cipel, amellyel gyorsan képes az akadályok áthidalására. Feladata, hogy az első vonalbeli harccsoportokat támogassa: lerakja a szükséges hídpaneleket, így a harcjárművek vagy gyalogság akadálytalanul folytathatja az útját. Működése segíti a hídvédelem megszervezését és a csapatok biztonságos átkelését.
- Egyelőre a két megérkezett Leguant a kiképzésen kívül más feladatban még nem alkalmazták, de a kezelőállomány felkészülten várja a közeljövőben esedékes gyakorlatok által kínált lehetőségeket és kihívásokat - tudjuk meg a Honvédelmi Minisztériumtól.
A szaktárcánál azt is elmondták, hogy nem csak európai országok haderejében - mint például Dánia, Norvégia, Svédország, Belgium -található meg ez a nem mindennapi harcjármű, hanem a kontinensen kívül Malajziában és Chilében is rendszeresítték.

A műszaki járművek koronázatlan királya
A Leguan 2 a német Krauss-Maffei Wegmann (KNDS) fejlesztése. Lényege, hogy a Leopard 2A5/A6 harckocsi alvázára egy moduláris, ollószerűen kinyitható hídépítő rendszert szerelnek fel. A torony elmarad, helyére kerülnek a hídelemek.
Így a jármű mobilitásban és védettségben megegyezik a Leopard 2-es harckocsikkal: ugyanaz a lóerős MTU dízelmotor hajtja, 65 km/h végsebességet biztosítva, hatótávja közel 400 kilométer. A 62 tonnás tömeg ellenére (maga a hídszerkezet mintegy 10,5 tonna) nagy manőverezőképességet kínál. A Leguanban két fős legénység kapott helyet: a sofőr és egy parancsnok/feladó kezelő.
A parancsnok helyét a torony kiküszöbölése után a vezető bal oldalára helyezték át, ahol a hagyományos harckocsi lőszerrekeszének a helye volt. A jármű védelmi szintje megegyezik a Leopard 2A5-ösével, rétegzett páncélzattal és központi vegyvédelmi (NBC) rendszerekkel. Tűzereje hagyományosan könnyű önvédelmi fegyverekből áll: egy 7,62 mm-es és egy távvezérelt 12,7 mm-es géppuska, illetve 76 mm-es füstszerelő gránátvetők javítják a személyzet túlélését. A harcjármű elején gyakran van tolólap, amellyel alapozni, terepet formázni lehet a hídépítés előtt.
A Leguan 2HU hídszerkezete kétféle módon konfigurálható. Az egyik egy 26 méter hosszú rohamhíd két összekapcsolható szegmensből, a másik változat két különálló 14-14 méteres hídmodul. A két változat kombinációjával akár 50 méter hosszú hidat is lerakhatnak. A hídelemek könnyű, nagy szilárdságú alumíniumötvözetből készülnek, ami kisebb tömeget jelent és a jármű nem veszti el túlzottan a magas létéből adódó előnyét.
A telepítés gyors: gyakorlatilag egy katona is képes a hidat vízszintesen telepíteni: 14 méteres hídrész esetén nagyjából 5 perc alatt, 26 méteres hídrész esetén 6 perc alatt. A hidak újratöltése (felszedése) hasonló időt vesz igénybe (7–8 perc). Így néhány perc leforgása alatt létrejön a teljes átjáró – például egy felgyorsított harckocsitámadás előkészítéséhez elengedhetetlen gyors folyóátkelés elvégzéséhez. A hídlétesítés közben a Leguan alacsony profilját megtartja, így még az sem mondható el róla, hogy könnyű feladat lenne kilőni.
A hidépítést – nappali és éjszakai körülmények között is – hőkamera és CCD-védőrendszer segíti, szükség esetén automatikus segédrendszerek és vészfunkciók állnak rendelkezésre.
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a Leguan rendkívül megbízható és sokoldalú eszköz: magas intenzitású műveletekben, konvencionális hadviselésben, sőt polgári katasztrófavédelmi feladatokban, például árvízvédelemben, újjáépítésben egyaránt jól használható.
