Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A biciklisek, motorosok is figyeljenek a biztosításra!

Biztosítás2020. júl. 19.AGB
A rovat támogatója:

Szinte minden családot érint a kötelező biztosítás. De mi a helyzet a kétkerekűekkel, amelyekből egyre több van a magyar utakon? Érvényes kötelező biztosítás nélkül a segédmotorok nem vehetnek részt a közúti közlekedésben. De érdemes felelősség-, baleset- és vagyonbiztosítást kötni a nagyobb értékű kerékpárokra is. Az új típusú elektromos közlekedési eszközök státusza felvet néhány kérdést.

Becslések szerint több mint félmillió robogó üzemel az országban. Bár a segédmotor nem számít gépjárműnek, a közúti közlekedésről szóló 2009. évi LXII. törvény a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról egyértelműen kimondja:

Érvényes kötelező biztosítási szerződés nélkül a segédmotorok nem vehetnek részt a közlekedésben.

Alkuszi becslések szerint ugyanakkor ezeknek az eszközöknek csak valamivel több, mint felére kötöttek valaha kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást, és mindössze 15-20 százalékuk után fizetik ki rendszeresen a biztosítási díjat – derül ki a Mabisz statisztikájából.

A motorokra is egyszerű megkötni akár online a biztosítást, hiszen az ily módon évi egy-kétezer forintot spórolók sokat kockáztatnak: a rendőri igazoltatás során büntetés jár a mulasztásért, károkozás esetén azonban akár több százezer, személyi sérülés okozása esetén pedig akár több millió forintnyi kárösszeget kell saját zsebből kifizetniük – mondja Cseh Anett a Netrisk.hu termékfejlesztési vezetője.

A jegybank szerint a biztosítók átlagos kárkifizetései a segédmotoros kerékpárok által okozott károk esetében 2018-ban meghaladták az 672 ezer forintot. 

Tehát motorra, illetve segédmotorra is kell felelősségbiztosítást kötni, mert csak akkor helyezhető közúti forgalomba. A motoroknál a teljesítmény alapján történik a díjszámítás. A motorok díjszámítás szempontjából 4 kategóriába tartoznak, a 0 – 12 kW, 13 – 35 kW, 36 – 70 kW. és végül a 70 kW feletti motor teljesítményűek. A díjat befolyásolhatja még, hogy természetes vagy nem természetes személy köti. Amennyiben természetes személy, akkor az életkor is lényeges.

A segédmotoros kerékpár esetében nincsenek ilyen kategóriák megállapítva.

A díjazásnál csak annak kell megfelelnie, ami a besorolási kategória tagjává teszi, azaz, hogy a végsebessége nem lehet nagyobb 45 km/h-nál, maximum 50 cm3 hengerűrtartalommal rendelkezhet. Ugyanakkor előny velük kapcsolatban, hogy mivel nem forgalmi köteles, így az üzembentartó a felelősségbiztosítás lejárta előtt megszüntetheti a szerződést. Fontos tudni, hogy a motorokra kiterjed a bonus-malus rendszer, ezzel szemben a segédmotorokra nem.

Nagy segítség a károsultaknak, hogy amennyiben biztosítatlan robogó okoz kárt, a károkozó helyett a Mabisz Kártalanítási Számlája fizeti ki a kárösszeget, amit utólag behajt a károkozón.

Érdekes helyzet a bicikliseké. A korábbi évek statisztikái szerint ma a lakosságnak már több kétharmadának van kétkerekűje.

Ezen belül nagyjából ugyanilyen arányban használják is valamilyen gyakorisággal. A kedvező adatok mögött döbbenetes szám van. Az unión belül nálunk az egyik legmagasabb az egymillió lakosra jutó halálos kerékpáros balesetek száma. A személyi sérüléses közúti közlekedési baleseteknek a kerékpárosokhoz nagyjából hasonló arányban az elszenvedői, mint az okozói. Utóbbiak számára különösen jó tudni, hogy a lakásbiztosításhoz kapcsolódó általános felelősségbiztosítás a balesetet okozó biciklisnek is segítségére lehet, kiterjedhet a kerékpárral történő károkozásra is. Ilyen biztosítás hiányában a károsult csak a kerékpárostól követelheti a kár megfizetését.

A lakásbiztosítás mindezek mellett fedezetet nyújthat a kerékpár ellopása esetén is – hívja fel a figyelmet a Netrisk.hu szakértője, igaz csak a megfelelő nyílászárókkal és zárral felszerelt, zárt helyiségből történő lopás esetén térít. A speciális kerékpár biztosítások viszont baleset- és felelősségbiztosítások mellett vagyonbiztosítási fedezetet is tartalmazhatnak. Így akár az utcáról ellopott biciklik, valamint elemi és töréskár, rongálás esetén is megtérítik a kárt. Egy megfelelően megválasztott felelősségbiztosítással akkor is védettek vagyunk, ha kölcsönzött biciklivel okozunk kárt.

Elektromos rollerek is terjednek, itt is lehet biztosítási megoldás.

A kétkerekűek és más elektromos közlekedési eszközök gyorsan bővülő piacának jele, hogy egyes társaságok már tervezik a kerékpár biztosítások kiterjesztését az elektromos rollerekre is. Az új típusú eszközök hatósági besorolása egyelőre folyamatban van, így a társaságok is csak a saját üzletpolitikájuk szerint tudják kezelni az ezekre jelentkező felelősségbiztosítási igényeket. Van, ahol típusengedélyt kérnek hozzá, van, ahol az online, segédmotoros kerékpárra kötött szerződéseket érvényesnek tekintik.

Az ugyancsak még nem egyértelmű európai szabályozásban fontos precedens lehet, hogy Németországban márciustól az elektromos rollerre biztosítói rendszámot kell igényelni.

A 25 km/h-nál nagyobb sebességre képes elektromos kerékpárokra, a Segway-ekre is vonatkozó szabályozás szerint a biztosítótársaságoknál kell igényelni a rendszámtáblát, amely 12 hónapig érvényes, és a kötelező felelősségbiztosítás meglétét automatikusan bizonyítja. Aki hivatalos megjelölés nélkül vesz részt a forgalomban, azt pénzbírsággal büntethetik, a rendszám nélküli rollerrel kárt, vagy személyi sebesülést okozó személyt pedig a biztosító be is perelheti.