Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Egyre több a vad az utakon!

Biztosítás2021. szept. 18.Bódy Géza
A rovat támogatója:

Az ősz a vadon élő állatok hónapja. Fokozottan vigyázni kell az utakon, megnő az állatokkal való ütközés veszélye. Sok ezer eset történik évente, egy jó biztosítás elengedhetetlen.

Évente több mint ötezer vadelütés történik a magyarországi utakon az Országos Vadgazdálkodási Adattár statisztikái szerint, amelyet a Mabisz idéz. Az őszi időszakban a nagyvadak mozgása megváltozik, így az évnek ebben az időszakában különösen gyakoriak a vadelütések. A vadveszélyes területeken, az utak mentén az illetékes vadásztársaságok vadveszélyre figyelmeztető táblákat helyeznek ki, ezzel hívják fel a gépjárművezetők figyelmét arra, hogy az adott területen az átlagosnál jóval nagyobb a valószínűsége a vadak felbukkanásának.

A figyelmeztető táblákra az őszi időszakban fokozottan ajánlatos figyelni.

A vadveszélyre figyelmeztető tábla annyit jelent, hogy a gépjármű vezetőjének úgy kell megválasztania a gépjármű sebességét, hogy a vad hirtelen felbukkanása esetén is el tudja kerülni az ütközést. Ez este, egy kivilágítatlan erdei, és a vadak által sűrűn látogatott területen akár igen lassú, 20 km/órás sebességet is jelenthet.

A vadütközéssel kapcsolatos károk megtérítésére a Polgári Törvénykönyv „veszélyes üzemek találkozásával” kapcsolatos része az irányadó. 2015 májusában a jogszabályalkotó módosította a vadgazdálkodásról szóló törvényt, s egyebek mellett megerősítette, hogy a vadgazdálkodás veszélyes üzemnek minősül – hívja fel a figyelmet a Mabisz. Amennyiben bekövetkezik a vaddal történő ütközés, az közlekedési balesetnek számít. Azaz, mindenképpen ki kell hívni a rendőrséget, illetve értesíteni kell a helyileg illetékes vadásztársaságot.

Fontos, hogy a vadállomány az állam, illetve a vadásztársaság tulajdona, annak eltulajdonítása lopásnak minősül. Azaz, nem vihető haza a tetem.

A veszélyes üzemek találkozása esetén, amikor a baleset részvevői, a gépjármű vezetője, illetve a vad mozgásáért felelős illetékes vadásztársaság is minden tőle megkövetelhetőt megtett a baleset elkerülésének érdekében – s így egyikük sem vonható felelősségre -, mindkét fél saját maga viseli a balesetben sérült javakban okozott károkat. A vadásztársaság a vadállományban esett kárt, a gépjárművezetője pedig a gépjárműben okozott kárt – hívta fel a figyelmet Cseh Anett a Netrisk.hu termékfejlesztési vezetője.

Vadütközés esetén a gépjárműben esett kárt a biztosító akkor téríti meg, ha a gépjármű rendelkezett casco-biztosítással.

„Casco kalkulátorunk segítségével számos ajánlat közül tudja kiválasztani az igénynek legmegfelelőbb szerződést. Több biztosító különböző szolgáltatási szintű (teljes körű; limitált rezsióradíjas; totálkár; töréskár; lopáskár vagy a gépjármű használói szokásokat is figyelembe vevő un. vemoco plug&play) casco termékét hasonlítjuk össze a megválasztott mértékű önrész alapján személygépkocsira és tehergépkocsira 3,5 tonna össztömegig.” – fejtette ki szakértőnk. 

Emellett az utóbbi években egyre több biztosítónál elérhető a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás mellé, kiegészítő biztosításként köthető, úgynevezett vadkár-kiegészítő biztosítás is, amely megoldást jelent ilyen esetekben.

Figyelem: a vadbalesetek mértékét gyakran alábecsülik. Egy 20 kg-os őz egy 100 km/órás ütközésnél majdnem fél tonnás ütközési súllyal csapódik be. 

A legtöbb baleset esténként és kora reggel történik az Agrárszektor szerint, az erdők és mezők közötti átjárási területek különös veszélysúlypontot jelentenek. Itt rendszeres vadvonulással kell számolni, mivel az állatok az erdőkből a mezőkre vonulnak táplálékért, majd ezután visszamennek az erdők védelmébe. Ezeket a veszélyzónákat a „Vadon élő állatok” figyelmeztető táblával jelölik meg.