Fél év alatt egyévnyi viharkár-bejelentés
BiztosításA korábban jellemzően májustól augusztusig tartó viharszezon kitolódása és rendkívül hektikussá válása nemcsak a lakosságot, hanem a hazai biztosítókat is komoly próbatétel elé állítja. Az egyre gyakoribbá váló hőhullámok ráadásul szintén hatással lehetnek a károk keletkezésére és mértékére is. A Groupama Biztosító az igazi nyár berobbanásával összegyűjtötte azokat a legfontosabb tanácsokat, melyekkel az extrém meleg okozta károk, kellemetlenségek hatásosan mérsékelhetőek.
Az idei viharszezon január utolsó napjaiban kezdetét vette, az elmúlt hetekben jelentkező viharok pedig azt eredményezték, hogy a viharkárok miatt már június közepére közel 12 ezer kárbejelentés érkezett a Groupama Biztosítóhoz, annyi, mint a 2021-ben egész évben, miközben a bejelentett károk értéke 20%-kal meg is haladja az előző évit.
Csak a május végi és június eleji viharsorozat miatt 5 ezer alkalommal tettek kárbejelentést a Groupama ügyfeli, melynek kapcsán 1 milliárd forintos kárszükséglettel számol a második legtöbb lakásbiztosítást kezelő társaság.
Drasztikusan növekvő károk
A Groupama Biztosító statisztikáiból az is egyértelmű, hogy tendenciózusan nő a bejelentett károk nagysága. Visszatekintve az elmúlt 3-4 évre, mintegy másfélszeresére nőttek a kárkifizetési összegek. Ennek oka részben abban keresendő, hogy egyre nagyobb károkat képesek okozni az egyre extrémebb időjárási jelenségek, másrészt pedig egyértelműen megjelenik a kárkifizetésekben az anyagárak és a munkadíjak drasztikus emelkedése is.
A károk intenzitását fokozza több új jelenség is, mint a „dupla károk”. Ezekben a szélsőséges esetekben olyan gyorsan érkezik másodszor is a természeti csapás – ami lehet vihar, jégeső vagy felhőszakadás –, hogy az adott térségben vagy településen nincs idő a károkat helyreállítani, így még nagyobb pusztítást képes okozni az újabb hullám – mint például 2021 nyarán a Baranya megyei Sellye községben.
Az elmúlt években a viharokhoz, felhőszakadásokhoz és a villámcsapásokhoz kapcsolódott a kárbejelentések túlnyomó része, 86 százaléka, de mégsem ezek okozták a legnagyobb pusztítást, hanem a jégesők.
Az utóbbiak a kárkifizetések felét vitték el, jóllehet, arányuk a bejelentések számában mindössze 14 százalékos volt a vizsgált időszakban, 2015 és 2020 között. A magyarázat egyszerű: ezekben az esetekben magasabb, a 250 ezer forintot is meghaladta az átlagos kárösszeg.
Hőhullámok ellen is érdemes védekezni
Magyarországon is egyre gyakrabban jelentkeznek és egyre magasabban tetőznek a hőhullámok. Bár a hőség közvetlenül nem tartozik a biztosítási események közé, de közvetetten hatással lehet a károk keletkezésére és mértékére is. A lakóépületekben például befolyásolhatja egyes tetőfedő, illetve szigetelő anyagok ellenálló képességét a viharokkal szemben, így a viharok még nagyobb károkat okozhatnak.
Még fontosabb, hogy egészségünkre is komoly hatással lehet a szélsőséges meleg, mely hőgutát, dehidratációt, koszorúér- vagy agyi trombózist, szívelégtelenséget okozhat. Fontos tehát, hogy tudatos óvintézkedésekkel, odafigyeléssel próbáljuk tompítani, megelőzni az extrém meleg okozta hatásokat is.
A Groupama Biztosító összegyűjtötte azokat a legfontosabb tanácsokat, melyekkel a hőhullámok okozta károk, kellemetlenségek hatásosan mérsékelhetőek:
Folyamatosan fejleszteni kell a kárrendezési folyamatokat is
Az egyszerre akár hatalmas mennyiségben érkező kárbejelentéseket rögzíteni, feldolgozni, rendezni úgy, hogy minden bajba jutott a lehető legrövidebb időn belül megkapja a biztosítási szerződése szerint járó összeget, rugalmasságot és felkészültséget igényel a piac szereplőitől. A Groupama Biztosító szakemberei továbbra is a viharok okozta károk növekedésére számítanak, illetve arra, hogy a károk nagysága várhatóan egyre jelentősebb lesz, a pusztítások pedig időben és területileg is egyre nagyobb ingadozást mutatnak.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján felkészültünk ezek gyors, rugalmas rendezésére, azokban az esetekben is, amikor a szélsőségessé váló időjárás miatt a viharok a megszokottól eltérő időszakban csapnak le. Folyamatosan képezzük a területen dolgozó kollégáinkat, akik a legmodernebb kárrögzítési technológiákat használják mindennapi munkájukban, így akár az ország másik felét is gyorsan el tudják érni online, videós alkalmazásunk segítségével, hogy minél előbb segíthessenek kárt szenvedett ügyfeleinknek
– mondja Berentés László, a Groupama Biztosító szolgáltatási igazgatója.