Itt a digitális kárbejelentés: ennek tényleg örülhetnek az autósok

Biztosítás2019. jan. 9.Növekedés.hu
A rovat támogatója:

Többé nem probléma, ha az autóban nincs „kék-sárga” nyomtatvány vagy toll, közúti baleset esetén mobiltelefonról is intézhetik a kárbejelentést a sofőrök. Az e-kárbejelentő után a biztosítási szakma következő nagy projektje a jegybank kezdeményezéséhez fűződik: blokklánc alapú technológia segítségével követnék nyomon a jelzáloghitelekhez kötődő lakásbiztosításokat – mondta a növekedés.hunak Pandurics Anett, a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) elnöke.

Európai viszonylatban is komoly újításnak számít az autós balesetek biztosítási adminisztrációját jelentősen megkönnyítő E-kárbejelentő, amely január 8-a óta a Google Play mellett már az App Store-ban is elérhető.
Miután a statisztikák szerint 25 évente csak egyszer érhet minket közúti baleset (illetve egy évben 100 ügyfélből mindössze négyen karamboloznak), ha megtörténik a baj, kevés autós van igazán felkészülve arra, hogy mi a teendő, és hogyan kell kitölteni az ilyenkor szokásos „kék-sárga” nyomtatványt. Sokan nem is tartják a papíralapú bejelentőt a gépkocsiban, de gyakori az is, hogy a felek – kissé feszült lelkiállapotban – rosszul vagy hiányosan töltik ki, ami a biztosítókkal való kárrendezés folyamatát is lassítja, nehezíti. Ha senkinél sincs nyomtatvány, az a rendőrség munkáját is szaporítja, hiszen muszáj rendőrt hívni. Ráadásul – a korábbi tartós csökkenés után – 2013 óta a balesetek száma és az okozott károk nagysága újfent emelkedni kezdett. Mindezek miatt indokoltnak tűnt a baleseti kárbejelentés digitális platformra helyezése, ami a MABISZ reményei szerint gyorsabb és könnyebb ügyintézést tesz lehetővé. (A papír alapú bejelentő továbbra is megmarad.) Már eddig is voltak olyan biztosítók, amelyeknél online is be lehetett jelenteni a kárt, de a szövetség és az érintett 13 tagbiztosító összefogásával létrehozott alkalmazás mindegyik szolgáltatónál működik. – A közel fél éven át tartó munkában 160-170 szakember vett részt – magyarázta Mészáros László, a MABISZ projektvezetője a szervezet sajtótájékoztatóján. Mint Pandurics Anettől megtudtuk, a több tízmillió forintos digitális fejlesztés során figyelembe vették a francia és a holland alkalmazásokat (másutt nincs hasonló értékelhető szolgáltatás), és igyekeztek még azoknál is inkább ügyfélbarát verziót létrehozni.
A tesztelések során kiderült, hogy a rutinosabb felhasználók 9-13 perc alatt tudták kitölteni a mobilapplikáció bejelentőjét, ráadásul jól és pontosan lehetett beírni a kért adatokat.
Az alkalmazás gyorsan letölthető, így már akkor is elindítható az elektronikus kárbejelentés, ha a balesetet résztvevői közül csak az egyikük okostelefonján található meg az applikáció. Két készülék esetén is használható az alkalmazás, csak egy PIN-kód megadásával kell szinkronizálni a készülékeket. Az applikáció megnyitása után rögtön megjelenik egy információs ablak, amely tájékoztatja az ügyfeleket az első szükséges lépésekről (például a motor leállítása, a vészvillogó bekapcsolása, a biztonsági mellény felvétele stb.) Arra is figyelmeztet, hogy a felhasználó készítsen fényképet a balesetről, illetve, hogy vegye elő az okmányait.
Nagymértékben megkönnyíti majd az adminisztrációt, hogy a biztosítók hamarosan elküldenek minden kötelező gépjármű felelősségbiztosítással (kgfb) rendelkező számára egy QR-kódot, amely tartalmazza a lényeges adatokat, így ezeket nem kell külön bepötyögni a telefonba.
Magán a kárbejelentési folyamaton valósággal „kézen fogva” vezet végig az applikáció: kitölti a baleset időpontját, és a GPS-adatok alapján a helyszínét is. Mindig jelzi, mely mezőket kell még kitölteni, fényképeket, sőt, akár hanganyagot is lehet csatolni, meg lehet megadni a tanúk adatait, és megjegyzést lehet hozzáfűzni. Egy szerkesztőmodul segítségével, választható ikonokból (például autók, utak, kereszteződések, állatok, tereptárgyak)  könnyen és szemléletesen el lehet készíteni a baleseti ábrát is, amely papír alapon sokaknak okoz gondot. A végén egy előnézetet is készít a rendszer, amelyen még lehet módosítani. Ha a felek jóváhagyják a bejelentőt, akkor aláírják a kijelzőn, és még a helyszínről egy gombnyomással elküldhetik a biztosítóiknak. A dokumentum beérkezéséről e-mailben is kapnak értesítést. A fejlesztés ezzel még nem zárult le, a piaci visszajelzések alapján lépnek majd tovább. Már tervbe vették az e-személyi igazolványok beolvasását, ami megkönnyíti a személyes adatok megadását az E-kárbejelentőn. Más fronton is számos új kihívás előtt áll a biztosítási szektor: tíz éve még senki sem hallott róla, de ma már külön üzletággá fejlődik a kiberbiztosítás. A klímaváltozás, illetve az extrém időjárási jelenségek hatására változnak a mezőgazdasági és a lakásbiztosítások, hiszen olyan új típusú károk jelentek meg (mint például a gömbvillám), amelyekre korábban nem terjedtek ki a biztosítási termékek.
A jelzáloghitelekhez kapcsolódó lakásbiztosítások kapcsán további feladat adódik abból, hogy a bankok és a biztosítók közötti kommunikáció eddig nem volt igazán megfelelő. A problémára a blokklánc alapú technológia alkalmazása kínál megoldást.
A döntés már megszületett, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) irányítása mellett az összes bank és biztosító részt fog venni a közös projektben – szögezte le a MABISZ elnöke. Miután a magyar gazdasági növekedés továbbra is erős, a remények szerint 7-8 százalékkal is gyarapodhat idén a biztosítási ágazat. Az előzetes adatok alapján a szektor díjbevétele tavaly valószínűleg meghaladta az ezer milliárd forintot.