Lassan itt a téligumi cseréjének időpontja a nyári abroncsra. Van pár szabály, amelynek betartása akár életet is menthet. A megfelelő cascóról sem szabad megfeledkezni.
Sokan takarékoskodnak a téli, illetve a nyári gumicserén, ám pont ez a költség az, amelyet nem érdemes megspórolni. A kérdés tehát nem az, hogy kell-e, hanem az, hogy mikor és milyen felszerelés szükséges a gépjármű megfelelő úttartásához és tapadásához.
Öt magyar autósból négy használ az évszaknak megfelelő autógumit járművén.
A tapasztalat az, hogy minél idősebb az autó, annál valószínűbb, hogy egész évben csak téli vagy csak nyári gumival közlekedik a sofőr. Az évszaknak megfelelő és így kellő tapadást biztosító gumihasználat leginkább a családosokra jellemző – ez derül ki az Automax Kft. felmérésből. Sajnos ebből az is következhet, hogy a már egyébként sem tökéletes műszaki állapottal rendelkező és általában véve a modernebb biztonsági megoldásokat még nem tartalmazó autók sofőrjei komoly kockázatot jelentenek. Esetükben egyébként jobb választás lehetne a négyévszakos abroncs, de ilyet kevesen használnak.
Általában nem konkrét dátumhoz kötött a csere, hanem az aktuális időjáráshoz: amikor márciusban megérkezik az első melegebb nap, megindul a nagy össznépi vándorlás a műhelyek irányába.
A nyári gumiabroncsok a napi 7 fok feletti középhőmérséklettől kezdve nyújtanak biztosabb tapadást téli társaiknál.
Ebben az időszakban a hőingadozás óriási, a hajnali mínuszoktól a déli, koradélutáni órákban a középhőmérséklet +20 Celsius fok feletti is lehet. Az érték természetesen eltérhet, ez csupán támpont, hiszen még május első napjaiban is lehet talajmenti fagy. Bár 7 fok felett a téli abroncsok speciális, puhább anyagszerkezete valóban jobban kopik, mint a számukra ideális hőmérsékleten, de azért pár száz kilométer nem okoz bennük nagyobb kárt.
Fontos az is, hogy akad olyan környező ország, ahol nem az aktuális időjáráshoz, hanem pontos dátumokhoz kötik a téli/nyári abroncsok meglétét.
Ezért minden esetben érdemes tájékozódni, hiszen a téli gumi fékútja a tartósan magas aszfalthőmérséklet esetén megnő, ráadásul jelentősen is deformálódhat egy-egy erősebb manőver esetén. Amikor már nincs nagymértékű hőingadozás, érdemes megfontolni a cserét.
Hogy meddig használható a téli illetve nyári gumi?
A gyártástól számítva 10, felszereléstől számítva 5 évig használhatók biztonságosan.
Ezen kívül szükséges még a megfelelő profilmélység, amit a jogszabály 1,6 milliméterben határoz meg, ezt az Automax kutatásában részt vevők kétharmada jól is tudta. Ez egy olyan minimum, ami alatt a rendőr is büntethet, de a téli gumikat már 4 milliméter alatt érdemes cserélni. Nem véletlen, hogy több környező országban nemcsak kötelező téli gumi használatot írnak elő, de például Csehországban és Ausztriában 4 milliméteres profilmélységet is.
A nyári gumik esetében kicsit más a helyzet. Itt a biztonságos profilmélység 2,5-3 milliméter, amire a hamarosan bekövetkező csere során érdemes odafigyelni.
A felmérés szerint az autósok többsége jól tudja, hogy a jogszabály 1,6 millimétert ír elő a minimális profilmélységre, és azzal is tisztában vannak, hogy ez a megfelelő tapadáshoz - különösen esős időben - már nem elég. A válaszadók 60 százaléka szerint a biztonságos futófelület javasolt minimális mélysége 2,5 milliméter.
Ettől függetlenül érdemes gondolni a cascora is. Az ideális biztosítás kiválasztásában segít a Netrisk.hu portál kalkulátora is, amelynek segítségével a legnagyobb biztosítók ajánlatai közül lehet választani. A biztosítási védelem a casco biztosításhoz igénybe vehető kiegészítő biztosításokkal további kockázatokra is kiterjeszthető, mint például balesetbiztosítás, poggyász biztosítás, jogvédelem, avulásmentes térítés.