Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Utazás közben is beüthet a baj - mikor ér aranyat az asszisztencia biztosítás?

Biztosítás2025. szept. 25.Kovács Dániel
A rovat támogatója:

Lerobbant autó, elérhetetlen szerviz, váratlan egészségügyi probléma – tipikus helyzetek, amikor az extra védelem életmentő lehet. De mennyire jellemző a magyar utazókra, hogy utazási és gépjármű-asszisztencia szolgáltatásokat vesznek igénybe? Elek Andrea Éva, az Europe Assistance Magyarország Kft. ügyvezetője, valamint az Európai Utazási Biztosító vezérigazgatója a Növekedés.hu-nak azt is elárulta, hogyan tud egy biztosító fenntarthatóan működni.

Autós utazást jellemzően azok választanak, akik próbálják viszonylag alacsonyan tartani a kiadásaikat, a biztosítást pedig amúgy is a háta közepére kívánja a többség. Mennyire tudnak sikeresek lenni az utazási és gépjármű-asszisztencia szolgáltatások?

A nyári hónapokban jelentős növekedés tapasztalható a külföldi gépjármű-meghibásodások és bejelentések számában.

Az ügyfelek egyre nagyobb arányban választják a gépjármű asszisztencia biztosítást, különösen az idősebb járművekkel utazó személyek és családok körében, akiknek száma évről évre emelkedik.

Ez a biztosítási forma a gépjármű életkorának és a futott kilométerek okán megnövekedett kockázatok miatt kiemelten fontos.

Milyen élethelyzetekben tud nagyon jól jönni, ha az utazónak ott van a zsebében egy ilyen biztosítás?

A dél-európai régióban – különösen Horvátországban, Szlovéniában, Olaszországban – a szervizek kapacitása júliusban és augusztusban korlátozott, ami jelentős kihívást jelent a komplexebb meghibásodások esetén.

Ennek enyhítésére a gépkocsi hazaszállítás szolgáltatás egyre hangsúlyosabb szerepet kap, lehetővé téve, hogy az utazók és a jármű egy időben, a szolgáltatási feltételeknek megfelelően térjenek haza.

A COVID-járványt követően megfigyelhető, hogy az ügyfelek kisebb egészségügyi panaszokkal ritkábban keresnek fel orvost, míg a komplexebb esetek aránya növekedett. Ennek következtében a kárfrekvencia csökkenő tendenciát mutat, ugyanakkor az egyes esetek kezelése összetettebbé vált, ami a korábbiakhoz képest magasabb költségeket is vonhat maga után.

Kiemelten fontos megemlíteni, hogy Egyiptom és Törökország esetében az egészségügyi ellátások költségei jelentősen emelkedtek, ezért az ide utazók magasabb utasbiztosítási költségekkel számolhatnak.

Frekventált célországok utasbiztosítás tekintetében: Görögország, Törökország, Egyiptom, Horvátország, ugyanakkor nyáron egyre több távoli ország is megjelenik az ügyfelek utazási listáján.

A gépjárműves szolgáltatások digitalizációja Magyarországon jelentős előrelépést mutat. Milyen esetekben van szükség a kollégák személyes jelenlétére? 

Valóban, jelenleg az ügyfeleink közel 50 százaléka választja a teljesen digitális folyamatokat az ügyintézés során. Ugyanakkor az emberi tényező továbbra is kulcsszerepet játszik bizonyos esetekben: pl. előre nem látható események esetén, amikor a digitális rendszer nem képes megfelelően kezelni a helyzetet, vagy komplex kiegészítő szolgáltatások esetén, ahol az operátorok szakértői támogatást nyújtanak az ügyfeleknek a döntéshozatalban.

A fenti eredmények alátámasztják, hogy a digitalizáció nemcsak hatékonyságot növel, hanem javítja az ügyfélélményt is, miközben az emberi támogatás továbbra is elengedhetetlen a komplex vagy egyedi esetek kezelésében.

Az EUB idei tulajdonosváltása új stratégiát is jelez. Miben változik a működés a korábbiakhoz képest, és hogyan illeszkedik a magyar piac a nemzetközi Europ Assistance hálózat jövőképébe?

Az EUB tulajdonosváltása mögött egy cégcsoporton belüli globális stratégiai döntés áll: ennek értelmében az utasbiztosításhoz kapcsolódó tevékenységek átkerülnek az Europ Assistance-hoz, amely ezáltal a globális utasbiztosítási piac második legnagyobb szereplőjévé válik. Az Europ Assistance portfóliójának eddig is része volt már az USA legnagyobb biztosítója, amely olyan globális ügyfeleket szolgál ki mint az AIRBNB vagy az Expedia, illetve Ausztráliában is az Europ Assistance leányvállalata az egyik legnagyobb utasbiztosító.

A hazai piacon az EUB többségi tulajdonosi részesedésének megszerzésével stratégiánk két pilléren nyugszik: egyrészt rövid távon szeretnénk megőrizni az EUB piacvezető szerepét, másrészt középtávon az EA globális és erős regionális jelenlétére támaszkodva kívánjuk tovább bővíteni az EUB üzleti lehetőségeit, maximálisan támaszkodva az EUB-nál dolgozó kollégák több évtizedes szakmai tapasztalatára.

Egyes versenytársakkal szemben az Europ Assistance gépjármű-asszisztenciája korhatár és maximális futásteljesítmény meghatározása nélkül is elérhető. Miért döntöttek e mellett, és hogyan hat ez a piaci pozíciójukra?

Az Europ Assistance több mint 60 éve nyújtja szolgáltatásait ügyfeleinek és közel 30 éves tapasztalattal rendelkezünk a magyarországi piacon, ahol üzleti és lakossági ügyfeleinket támogatjuk speciális élethelyzetekben.

Hiszünk abban, hogy olyan unikális tudással rendelkezünk, amely lehetőséget ad számunkra, hogy a megszokottól eltérő megoldásokban is gondolkozhassunk.

A korhatár és futásteljesítmény nélküli asszisztencia szolgáltatásunkat erre a tudásra alapozva fejlesztettük ki; azt gondoljuk, hogy ezzel a termékkel olyan többlet értéket tudunk adni ügyfeleink számára, amely adott esetben más biztosítónál, vagy szolgáltatónál nem elérhető, de egyértelműen ügyfeleink piaci igényeit szolgálja.

Az utóbbi években egyre több biztosítótársaság beszél a fenntarthatóság fontosságáról. Mit jelent ez konkrétan az asszisztencia-szolgáltatások szintjén?

A fenntarthatósági szempontokat mi is kiemelt prioritásként kezeljük mind globális, mind pedig helyi szinten.

Példaként érdemes megemlíteni, hogy 2025 januárjától cégcsoportunk elvárásainak megfelelően kizárólag zöld áramot vásárolunk valamennyi magyarországi telephelyünkön. Az ügyfélkiszolgálás és a partnereinkkel való együttműködés területén pedig elsősorban a digitális megoldások számának folyamatos, drasztikus növelésével tudjuk a fentarthatósági szempontokat támogatni. Konkrét példával élve: amikor az ügyfélhez automatikusan a távolságban legközelebb lévő autómentőt küldjük az adott probléma kezelésére, akkor nemcsak időt spórolunk meg ügyfeleink számára, hanem csökkentjük a karbon lábnyomunkat is.