15 milliárd euró értékű német autó pihen a szalonokban és a gyárakban - Fordulat előtt a német gazdaság
ElemzésekRadikális változás zajlik le a német gazdaságpolitikában - immár nem tabutéma a közös európai fiskális politika. Az eurozóna legnagyob gazdaságában átalakulásra szorul az eddigi húzóágazat autógyártás, valamint vége az ingatlanpiaci szép napoknak is.
Angela Merkel német kancellár köztudottan konszenzusos gazdaságpolitikát folytat. Pont ezért kap sok bírálatot válságok idején, amikor nehéz egy platformra hozni a feleket, ellenfeleket. Vannak azonban olyan témák, amelyekben a kancellár hosszú évek óta nem enged.
Ilyen például az, hogy nem enged hiányt a költségvetésben, nem hajlandó belemenni a közös európai adósságba, és a fiskális unióba. Az elmúlt hetekben azonban látványos változás következett be a német gazdaságpolitikában.
Berlin szakítva korábbi elveivel a legnagyobb európai mentőcsomagot jelentette be, ráadásul Merkel megállapodott Emmanuel Macron francia elnökkel egy közös, uniós 500 milliárd euró értékű mentőcsomagról is. Amelyet a magukat Takarékos négyeknek nevező osztrákok, dánok, hollandok és svédek fúrnak is keményen.
Merkelt, a német gazdaságpolitikát már a járvány előtt is keményen kritizálták azért, mert nem vállalta fel az Unió vezetői szerepét. Ehhez ugyanis kevés lett volna az, hogy elfoglalják a fontos politikai pozíciókat, az is kellett volna hozzá, hogy felelősséget vállaljanak - legalább részben - az európai gazdasági növekedésért.
Közgazdászok sora ösztönözte Berlint arra az elmúlt években, hogy nagyobb állami kiadásokkal, infrastruktúra építésekkel támasszák meg az Unió belső piacán a keresletet. Ebből profitálhatott volna a francia, az olasz és a német ipar is. Az áttörést végül a járvány által okozott mély recesszió hozta meg.
Most már az is látszik, hogy a német nagypolitika titkos hátsó szobáiban már jó két éve érlelődött a fordulat. A váltás két névhez köthető: Olaf Scholz pénzügyminiszter és Jörg Kukies pénzügyminiszter helyettes dolgozták ki a részleteket. Meglepőnek tűnik ez attól a német tárcától, amely hosszú évekig kőkemény kitartással hangoztatta a szigorú fiskális politika elveit.
Kettejük közül vita nélkül Kukies az érdekesebb figura. Ő állt a német-francia 500 milliárd eurós csomag kidolgozása mögött is. Kukies egyike a “Goldman árváknak” vagyis azoknak a gazdaságpolitikusoknak, akik a Goldman Sachs befektetési bankból kerültek át a politika világába.
(Töménytelen mennyiségű példa van: Steven Mnuchin amerikai pénzgyüminszter, Mario Draghi, az Európai Központi Bank volt elnöke, Mark Carney, a kanadai, később a brit jegybank elnöke, vagy Malcolm Turnbull, Ausztrália volt miniszterelnöke.)
Kukies teljesen nyíltan vállalja, hogy az 500 milliárdos alap az első lépés a teljes európai fiskális unió felé, amelyben Brüsszel nem csak kötvénykibocsátási jogosítványokkal rendelkezik, de saját bevételeit is növelheti, vagyis adókivetési jogosultságot kap a tagállamokban.
A német Pénzügyminisztériumot 2009 és 2017 között Wolfgang Schäuble vezette. Igazi klasszikus német vaskalapos fiskális politikát vitt, láthattuk ennek eredményeit a görög válság során. A bársonyszékben Olaf Scholz követte őt, Hamburg város korábbi polgármestere, aki az első pillanattól kezdve kényelmetlenül érezte magát a schwarze Null, a fekete nulla által vezérelt költségvetési keretek között.
Neki is látott szép csendben az átalakításnak, 2019. januárjában lecserélte Ludger Schuknechtet, a kőkemény fiskális politika hívének számító vezető közgazdászt Jakob von Weizsäckerre, az szociáldemokraták korábbi európai parlamenti képviselőjére. Kukies és Weizsäcker egyaránt Párizsban tanultak, előbbi a Goldman Sachs német kirendeltségének társ-vezetője volt.
A hármas gyorsan egymásra talált, s nekiláttak, hogy átformálják a német gazdaságpolitikán keresztül az uniós kereteket is.
Az áttöréshez azonban kellett a koronavírus járvány is, Scholz politikai ereje kevés lett volna ehhez. Kapóra jöttek viszont Kukies piaci tapasztalatai, bár saját bevallása szerint kezdetben meglehetősen furcsa szemmel néztek rá a frankfurti szociáldemokraták.
A korlátozások minden órájában egymillió euró veszteséget elszenvedő Lufthansának nyújtott állami mentőakció, valamint a teljes német recessziós mentőcsomag azonban megmutatta, hogy képes biztos kézzel levezényelni egy ilyen programot - persze Scholz miniszter hathatós támogatásával. A német gazdaságban azonban az állami szerepvállaláson túl más fontos változások is bekövetkeznek: főleg az ingatlanpiacon és az autógyártásban.
Frankfurt, Németország pénzügyi központja az elmúlt években igazi ingatlanpiaci csodát produkált. 2010-ben egy négyzetméter iroda átlagosan 33 euró volt, 2019-ben viszont már 41 euró.
A legnagyobb német városok hasonló fellendülést mutattak, nem véletlenül mondogatták a németek, hogy a 2010-es évek az “ingatlan évtizede” volt. Az ingatlanok iránti keresletet a viszonylag gyors gazdasági növekedés és az alacsony munkanélküliség fűtötte. A fellendülésnek azonban már a járvány kitörése előtt vége szakadt. A JLL szerint a hét legnagyobb német város (Berlin, Köln, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München és Stuttgart) újonnan átadott iroda-területeinek nagysága 2014 ősze óta nem látott szintre estek vissza. Egy másik felmérés szerint a megkérdezett vállalkozások és befektetők 85 százaléka gondolta úgy, hogy a kereskedelmi célú német ingatlanok “drágák”.
A kereskedelmi célú ingatlanok piaca akkor megy jól, ha erős a gazdasági növekedés. Németországban ez 2019. második felére már kifulladt - párhuzamosan a világgazdaság növekedési ütemének lassulásával.
Az irodák iránti igényt a járvány tovább apasztja, a cégek rájöttek, hogy a kényszerű korlátozásként elrendelt otthoni munkavégzés kiváló költségcsökkentési lehetőség. Az ingatlanpiacon szintén aggodalomra ad okot az e-kereskedelem térhódítása. Ez tipikusan olyan, hogy ha egyszer megszokta a vevő, hogy nem jár áruházba, akkor nagyon nehéz visszaszoktatni rá. Főleg ha a járványhoz hasonló lélektani tényezők is jelen vannak, pláne meg akkor, ha ősszel-télen jön a fertőzés második hulláma.
A német ingatlanpiac ha el nem is esett, de egy fontos csatát mindenképpen elvesztett.Hasonló lehet a helyzet a német gazdaság legerősebb húzágazatában, az autógyártásban is.
A nagy német autógyárak vezetői lógó orral voltak kénytelenek távozni az Angela Merkellel folytatott telefonkonferenciáról: nem kapták meg a kért támogatást az amúgy gigantikus állami mentőcsomagból. Hol van már a 2009-es év, amikor a pénzügyi válság idején a “rossz bank” és a “sertéspestis” kifejezéseket megelőzve, a remekbe szabott “Abwrackprämie” került be elsőként a lexikonok szócikkei közé. A régi autók újra cserélésének állami támogatásáról ma szó sem lehet - akkor 5 milliárd eurót költött erre Berlin. A modellt később London és Párizs is átvette.
A dízelbotránytól sújtott német autógyártás úgy látszik kiesett a politikusok kegyeiből, kénytelen volt némi aprópénzzel megelégedni, csupán 6 ezer euró támogatás jár egy elektromos autó vásárlásáért. Részben az is érinti a szektort, hogy az áfa kulcsát 3 százalékponttal csökkentik, ez azonban elhanyagolható, 500 euró egy 200 ezer euró értékű járműnél.
Németországban az eladott autók 90 százaléka továbbra is robbanómotorral készül. A német autóipar 1,3 millió embert foglalkoztat, csaknem 40 ezer cégben. Becslések szerint 15 milliárd euró értékű eladatlan hagyományos autó pihen a szalonokban és a gyárak telephelyein.
A kereskedelmi célú vásárlások, vállalati flották a német autóeladások 60 százalékát adják - békeidőben.
Májusban megfeleződtek az értékesítések annak ellenére, hogy a kereskedések április vége óta nyitva vannak. A német autóipar termelése az idei első öt hónapban 1975 óta nem látott szintre csökkent. A növekvő bajt jelzi, hogy már a beszállítók is leépítenek. A ZF, egyike a legnagyobb német autóipari beszállítóknak a következő öt év alatt 15 ezer ember elbocsátását tervezi.
A friedrichshafeni székhelyű társaság világszerte 150 ezer embernek ad munkát, több mint 40 országban. Az álláshelyek legalább felét Németországban, ahol 50 ezer alkalmazottuk van, akarják megszüntetni. A német állam munkahelymegtartó programjában, amelyben fizetéskiegészítést kapnak az alkalmazottak, a ZF 40 ezer dolgozója vesz részt. Máshol se jobb a helyzet Európában, a francia Renault szintén 15 ezer embert bocsát el és 2 milliárd eurós költségcsökkentési programot jelentett be.
A müncheni székhelyű Ifo gazdaságkutató intézet felmérése szerint áprilisban a német járműgyártás 41 százalékkal esett vissza. Más megoldás nem nagyon mutatkozik, mint előre menekülni, oda, ahol még van kereslet. A világ legnagyobb autógyártója, a Volkswagen (VW) a közelmúltban jelentette be, hogy bővíti kínai elektromos autó kapacitásait, továbbá terjeszkedik az akkumulátor piacon is. A kínai JAC Motors-szal közös vállalatukba egymilliárd eurót fektetnek, tulajdoni arányukat 50-ről 75 százalékra növelik. A VW 2025-re 1,5 millió villanyautót akar eladni Kínában.
Az átalakulást jelzi az is, hogy hullanak a fejek a VW-nél. Repült Herbert Diess vezérigazgató, miután a cég felügyelő bizottságában helyet kapó munkavállalói érdekképviseletek a menedzsmentet tették felelőssé azért, mert technikai problémák miatt csúszik az új Golf 8-as modell piacra dobása, továbbá akadozik az első számú elektromos autó, az ID-3-as gyártása.
Diess helyére Ralf Brandstatter kerül, aki korábban a gyártásért felelt. Diess korábban a felügyelő bizottságot vádolta meg azzal, hogy szenzitív adatokat szivárogtattak ki a cég gazdálkodásáról - az fb. most visszavágott.