Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

30 százalékos növekedés egy év alatt az online kereskedelemben

Elemzések2021. nov. 9.Dajkó Ferenc Dániel

A koronavírus járvány hatására komoly változások mentek végbe a kereskedelem területén. Sok bolt bezárt, de olyanok is voltak akik jól tudtak alkalmazkodni. A kis szereplők még kisebbek lettek, viszont akik tudtak fejleszteni elhúztak a többiek mellett. Az új helyzet nyertesei egyértelműen az online boltok. Az online kereskedelem egyetlen év alatt 30 százalékot meghaladó növekedést produkált.

Megváltoztak a hétköznapok

A koronavírus jelentősen befolyásolta az elmúlt másfél – két évben a mindennapjainkat. Akik tudtak otthon maradtak, jellemzővé vált a back office, kevesebben vásároltak kisebb kosárméreteket. Az emberek igyekeztek úgy intézni a vásárlásaikat, hogy azok érintésmentesek legyenek, ez pedig a kereskedőkre is jelentős kihatással volt - fogalmazott Kozák Tamás, egyetemi docens, a BGE Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar Kereskedelem Tanszékének tanszékvezetője, a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) Kereskedelmi szakosztályának az elnöke, az MKT 59. Közgazdász-vándorgyűlésének kereskedelmi szekcióján.

Kozák Tamás, egyetemi docens, a BGE Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar Kereskedelem Tanszékének tanszékvezetője, a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) Kereskedelmi szakosztályának az elnöke

A kicsik még kisebbek lettek

Sok bolt, főleg kisebb boltok nehezen birkóztak meg ezzel a kihívással, több közülük be is zárt. Többen megpróbálkoztak online értékesítési stratégia kiépítésével is. Azóta többnyire konszolidálódott a piac. A kicsik a járvány hatására még kisebbek lettek, azok viszont, akik alkalmazkodni tudtak az új helyzethez és sikerült a szükséges fejlesztéseket véghezvinniük azok verseny előnyre tettek szert – ismertette.

A járvány hatása a kereskedelemre:

Az online forgalom nagyot nőtt

A 2020-ban az előző évhez képesti növekedés dinamikája is megváltozott az elmúlt évekhez képest. Korábban az összes kereskedelmi formának együttvéve egy számjegyű volt az éves növekedése, viszont csak tavaly az online értékesítés önmagában kétszámjegyű, 30 százalékot meghaladó növekedést produkált. Eközben a hagyományos boltokbank különböző korlátozások voltak érvényben. Ennek egyértelműen a kereskedőkre is voltak negatív hatásai, például elbocsátások, vagy a tervezett fejlesztések elhalasztása – húzta alá.

Megkerülték a kereskedőket

A boltok közül a napi cikkeket, elektronikai eszközöket árusító boltok forgalmát nem csökkentette a pandémia, ellenben a ruházati üzletek, benzinkutak, könyvesboltok, újságosok bevételei jelentősen visszaestek – hangsúlyozta.

Komoly hatást gyakorolt a kereskedelemre az is, hogy számos beszállító a kereskedőket kikerülve saját maga kezdte el a termékét magánszemélyek részére árusítani az online téren keresztül – tette hozzá.

A járvány felgyorsította a folyamatokat

A járvány hatására bevezetett korlátozások olyan helyzetet idéztek elő, amilyenre generációk óta nem volt példa. Ennek természetesen a kereskedelemre is hatása volt, és voltak vesztesei és nyertesei is a vállalkozások között. Az online üzletek egyértelműen a nyertesek közé tartoznak, azonban azt fontos kiemelni, hogy a járvány csak felgyorsított egy már korábban elindult folyamatot – fogalmazott Neszmélyi György Iván, főiskolai tanár (BGE Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Kereskedelem Tanszék).

Borbély Letícia ügyvezető, Medito Játék Nagykereskedelmi Kft.; az MKT Műegyetemi Ifjúsági Szervezetének korábbi alelnöke; Raskó László György ügyvezető, Gardino Magyarország Kft.; Szente Viktória egyetemi tanár, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem; Neszmélyi György Iván főiskolai tanár, BGE Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar, Kereskedelem Tanszék (balról jobbra)

Az online kereskedelem ugyanis már az elmúlt 5 évben kétszámjegyű növekedést produkált, azonban ez egy év alatt kétségtelenül felgyorsult. Ezen az internetes boltok mellet a futárcégek is sokat profitáltak – ismertette.

Megdrágultak a konténerek

Borbély Letícia, a Medito Játék Nagykereskedelmi Kft. ügyvezetője elmondta, hogy az importőri tevékenységet a pandémia közvetlen hatásai mellett egyéb tényezők is befolyásolták. Ők, mint Ázsiából dollárért importáló vállalkozás azt tapasztalták, hogy volt, amikor kifejezetten kedvezően alakultak az árfolyamok, és természetesen az sem volt ritka, hogy a dollár erősödése megnehezítette a helyzetet. Úgy véli, aki követte a trendeket és fel tudott készülni ezekre a változásokra, azok számára nem jelentett nagy kihívást kezelni a az árfolyamváltozások okozta helyzetet. Jelentősebb problémát lát a konténerek árainak a megnyégyszereződésében. Korábban egy konténer behozatala áru nélkül körülbelül 800 ezer forint volt, most több mint 4 millió forint. Ez valóban problémát jelent, amikor a játékokat behozzuk - fogalmazott. Komoly változás, hogy a kínaiak a korábbi olcsó termékekről egyre inkább átállnak a nagyobb drágább játékokra - ismertette. Ezek a folyamatok áremelkedéshez vezettek - tette hozzá, és úgy gondolja, hogy a továbbiakban is folytatódhat a drágulás.

Az MKT 59. Közgazdász-vándorgyűlésének kereskedelmi szekciója megtekinthető az alábbi videón: