A Baby Yoda jelenség így hódította meg a világhálót
ElemzésekAz új Csillagok Háborúja szereplőnek hála a Disney óriásit kaszálhat.
Amikor a napokban először le lehetett adni a rendeléseket az élethű Baby Yoda figurára, az érdeklődők még a 100 ezer forintos árcédulától se rettentek meg. Akkora volt a roham, hogy a hivatalos gyártó a Sideshow oldala le is fulladt egy időre.
A köztudatba Baby Yoda még tavaly novemberben robbant be. Ekkor tűnt fel a Disney+ egyik sorozatában, a Csillagok Háborúja világában játszódó Mandaloriban. Bár a sztori szerint a zöld csecsemő már 50 éves, beszélni még nem tud. Az Erőt viszont már tudja használni. A nevét a rajongóktól kapta, mivel kifejezetten hasonlít a régi filmek Yoda mesterére.
Az ismertsége már az első rész levetítése után rakétaként lőtt ki. A közösségi oldalak tele lettek a képeivel, a népszerűsége pedig az év végén már a demokrata elnökjelölt-aspiránsokat is megelőzte. Nem is akárhogy: a NewsWhip adatai szerint a premier után Amerikában a neten majdnem kétszer annyian foglalkoztak a Star Wars új üdvöskéjével, mint Bernie Sanderssel vagy Joe Bidennel.
A nézők persze szerettek volna a figurához kapcsolódó merchandising terméket (például pólókat, akciófigurákat és bögréket) is vásárolni, de hiába. A Mandalori bemutatása után Baby Yoda képével még semmit nem lehetett kapni. Az ok egyszerű volt: a sorozatot készítő Jon Favreau azt akarta, hogy a cuki új szereplő felbukkanása meglepetés legyen. Ezért megkérte a Disney-t, hogy tartsák vissza a kapcsolódó árucikkek gyártását, nehogy idő előtt kiderüljön, hogy mivel fognak előrukkolni.
Az egeres cég valószínűleg mindebbe azért is ment bele, mert a Mandalori sorozattól nem vártak komoly merchandising forgalmat. Az utóbbi években ugyanis a trendek azt mutatták, hogy a szülők a filmekhez és a TV szériákhoz kapcsolódó játékokból egyre kevesebbet vásárolnak. A Disney-nél ez a szegmens 2016 óta esik. Épp ezért valószínűleg őket is meglepte, hogy az emberek mennyire szeretnének Baby Yodás termékeket vásárolni. Hogy csillapítsák a kedélyeket először egy pólót dobtak a piacra, a „zöld manó” képével, miközben a háttérben elkezdték előkészíteni a játékgyártást. Mivel a nézők nem bírták kivárni, amig a boltokba kerülnek az új figurák, néhányan saját bábukat kezdtek el kreálni. Így a házilag készült Yodák elárasztották a világ legnagyobb online kézműves piacát, az Etsy-t.
De a jelek szerint ez se rontotta a Disney üzletét. Hisz az első Baby Yodás plüss, amikor a karácsonyi szezonban végre felkerült az Amazonra, a saját kategóriájában rögtön az eladási lista első helyére került. Annak ellenére, hogy előre jelezték: a kiszállításra csak februárban lehet számítani.
Azóta a Disney igyekszik utolérni magát. Most már kapható Baby Yodás táska, kirakós, bögre és olyan akciófigura is, amelyik békát is tud enni (pont mint a sorozatban). Sőt, ahogy cikkünk elején írtuk: ettől a héttől mintegy 100 ezer forintért már életnagyságú bábut is lehet rendelni. Igaz, aki most vásárol az a szerzeményét leghamarabb augusztusban fogja kézhez kapni.
Az élethű baba nagysága 42 cm
A széria forgatásán egyébként sokáig úgy volt, hogy az idegen fajú kisbabát nagyrészt számítógéppel fogják életre kelteni. De végül inkább a jelenetek túlnyomó részében egy robotot használtak, amely mintegy 5 millió dollárba került. Nem kell nagy jósnak lenni ahhoz, hogy megmondjuk: a merchandising cikkeken keresztül Baby Yoda ennek a többszörösét fogja kitermelni.