A "kakukktojás", amit elkerült az energiapiaci válság
ElemzésekA tavalyi év a kőolaj és a gáz árának drasztikus emelkedéséről és ezzel együtt az energiapiaci válságról szólt. Az energiahordozókról szóló hírek mellett pedig megbújt egy „kakukktojás”: az energiaital. Az energiaital világszerte emberek millióinak az életében biztosítja a szükséges energia egy részét. A sport- és energiaitalok piaca az utóbbi egy-két évtizedben jelentős fejlődésen ment keresztül, bár viták is övezik. A HELL Energy-nek köszönhetően azonban jelentős magyar sikernek is örülhetünk az iparágon belül.
2022-ben sok ember számára több más fontos téma mellett a figyelem középpontjába egyértelműen az „energia” szó került. A különböző energiahordozók (pl.: gáz, szén) segítik a gazdaság működését, azonban a háttérben megbújt egy „kakukktojás” energiaforrás, amely az emberek napi rutinját támogatja: az energiaital.
A ceruzaelemnél kicsit nagyobb, de benzintartálynál valamelyest kisebb energiaforrás jellemzően 200-250 ml nagyságú alumíniumdobozban található meg a boltok polcain.
A több mint 60 éve velünk lévő energiaital különösen az elmúlt egy-két évtizedben vált népszerűvé, ahol ráadásul magyar világsikert is üdvözölhetünk. Nemzetközi összehasonlításban az Amerikai Egyesült Államok a világpiac több mint felét adja, amely nagyságrendekkel megelőzi a soron következő országokat. Európában, különösen Kelet-Közép-Európában is dinamikus bővülés figyelhető meg. Hiába az amerikai fölény, nemrégiben a magyarok tették világnappá az energiaitalt.
Magyarországon is egyre népszerűbb az energiaitalok fogyasztása. A magyarok azonban nem csak lelkesen fogyasztják az ilyen termékeket, A HELL ENERGY-nek köszönhetően mára egy nemzetközi piacokon is sikeres, magyar márkaként jelennek meg a termékei. A cég elmondása szerint jelenleg már a világ harmadik legnagyobb energiaital márkájává vált, amely nem is meglepő, hiszen a Föld egyharmadában már ismerik a különböző termékeiket.
Hogyan is áll jelenleg az energiaital piac?
Alapvetően egy régmúltban született italról van szó, amely az utóbbi egy-két évtizedben válik egyre népszerűbbé világszerte.
Több mint 60 évvel ezelőtt, 1962-ben született meg az energiaital Japánban, azóta pedig a világ szinte minden országában megtalálható termékké nőtte ki magát. Az Energy Drinks Europe (EDE) adatai alapján annak ellenére, hogy az energiaitalok az elmúlt évtizedekben jelentősen növelték népszerűségüket, alig egyszázalékos részesedéssel bírnak a világ nem-alkoholos italfogyasztásából.
Ennek az a legfontosabb magyarázata, hogy az ilyesfajta italokhoz összességében az emberek döntő többsége csak időszakosan, vagy csupán alkalmanként nyúl. A mindennapos fogyasztás kevésbé jellemző a társadalmon belül.
Az energiaitalok Európában az 1980-as évek vége óta érhetőek el, miközben mára a világ valamennyi pontján előszeretettel fogyasztják. Az EDE összegzése alapján annak ellenére, hogy az emberek többnyire csak kevés márkát ismernek, összesen közel 200 márka érhető el a piacokon. Az igények kb. egyharmadát kis- és közepes méretű vállalkozások szolgálják ki, és világszinten 165 országban vásárolható energiaital. Európában nagyságrendileg kétmilliárd liter energiaital fogy évente.
Miközben a kereslet növekszik,
egyértelműen meghatározható pontosan milyen feltételeknek kell megfelelnie egy energiaitalnak. A Magyar Energiaital Szövetség (MESZ) meghatározása szerint a sportital célja, hogy a fizikai mozgást követően elvesztett folyadékot és ásványi anyagokat pótolhassa az ember. Az energiaital rendeltetése ezzel szemben a gyors energialöket (10-20 perc alatt), és az éberség biztosítása.
Ennek legfontosabb forrása pedig a cukorból, illetve a koffeinből ered.
A MESZ honlapján található értelmezés szerint az energiaitallá akkor válik egy termék, ha 100 milliliterben minimum 34 kcal energia, illetve legalább 30 mg koffein található a vitaminok, valamint energizáló összetevők mellett. Egy átlagos, negyedliteres energiaitalban kb. 80 milligramm koffein van, amely egy liter kólának, vagy három csésze teának, illetve valamivel több mint egy csésze presszó kávé élénkítő erejének felel meg. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság tudományos kutatása szerint egy felnőtt ember napi 400 mg koffeint, azaz 5 doboz energiaitalt mindenféle kockázat nélkül elfogyaszthat.
Az Amerikai Egyesült Államok régóta nagyságrendekkel vezeti az energia- és sportitalok piacát a világon, mégis magyarok tették a világon ünnepnappá. A világ legnagyobb sport- és energiaital piaca egyértelműen az Amerikai Egyesült Államok, amely bevétel arányosan a világpiac több mint felét adja.
A témáról bővebben:
https://www.oeconomus.hu/irasok/energiavalsag-kozepen-is-siker-a-magyar-energiahordozo/