A karácsony dobhat mentőövet a plázáknak

Elemzések2020. dec. 7.Kovács Dániel

Kevesebb a vásárló, mint tavaly, de nem ürültek ki a plázák a koronavírus miatt. A mozik viszont bezártak, az éttermek csak elvitelre dolgozhatnak, a padokra sem lehet leülni, ezért a klasszikus plázázás átmenetileg kevésbé működik. Emiatt viszont visszaesett az üzletek bevétele. Tömeges bezárások ugyanakkor nincsenek, a többség abban bízik, hogy a karácsonyi forgalom megmenti az évet. Riportunkban megmutatjuk, kik azok, akik pórul jártak, és hogyan alakult a plázákban az idei Black Friday.

Nem kell a tömegben tolakodni, de nem is kong az ürességtől az Aréna Mall. A hatalmas épületben eddig is jól eloszlottak a vásárlók, főleg most, hogy az átlagos adventi időszakhoz képest némileg kevesebben választják a bevásárlás hagyományos formáját. A járványhelyzet leginkább a gyorséttermek környékén szembetűnő: ahol korábban asztalok és székek voltak kihelyezve, üresen tátong a tér. A jól ismert ételszag megmaradt. A kifőzdék nem zártak be, aki akar, elvitelre vásárolhat.

Ám ez legfeljebb arra jó, hogy ne kelljen teljesen lehúzni a rolót, érthető okokból nincsenek kígyózó sorok. Miért tenné meg az utat valaki a plázába az ebédjéért, mikor rendelhet is? A vásárlók pedig leginkább akkor választanák az itteni étkezdéket, ha helyben el is fogyaszthatnák, amit választottak.

Nem lehet leülni a padokra sem, amelyek szalaggal vannak elkerítve.

A pláza legüresebb része a mozi környéke, ahol szó szerint egyetlen lelket sem látni. Aki most szórakozni akar, az otthon marad. Nem csoda, hogy a hagyományos értelemben vett plázázás, azaz a szabadidő vásárlással egybekötött eltöltése újra megszűnt, mióta a koronavírus második hulláma elérte hazánkat.

Az emberek szemlátomást megfogadták Müller Cecília tanácsát, aki azt mondta, a plázákban céltalanul fel-alá járkálni veszélyes, ezért aki teheti, vásároljon az interneten, aki pedig mégis személyesen veszi meg az ajándékokat, otthon találja ki, mit szeretne, hogy tudatosan, a lehető legrövidebb idő alatt el tudja intézni a vásárlást.

Igy, noha vásárlókban nincs súlyos hiány, többségük célirányosan érkezik, felkeresi a kiszemelt boltot, megveszi a tervezett árut, majd sietősen távozik. Nagy csapás ez az üzleteknek, ugyanis a rohanás miatt csökkent az átmenőforgalom, ezáltal pedig a bevételük is visszaesett.

Kevesebben, kevesebbet

Nincs annyi vásárlónk, mint tavaly ilyenkor, de azért a délutáni, kora esti órákban szépen megtelik a bolt

mondja lapunknak egy promoter a Media Marktban. Hozzáteszi, idén a Black Friday sem szólt akkorát, mint a korábbi években. Szavait a számok is alátámasztják. Egy friss kutatásból az derül ki, a válaszadók hatvan százaléka tervezi, hogy az ünnepi bevásárlás legnagyobb részét online bonyolítja le, míg huszonöt százalékuk azt mondta, idén kizárólag az interneten fog vásárolni.

pláza

A DM-ben is azt mondták nekünk, hogy látnak visszaesést, kevesebb a vásárló, és a forgalom is. Elviteles rendelés – mutatja a tábla a Buddha Original Wok Bar kordonnal lezárt asztalai mellett. A pult mellett álldogáló felszolgálónak nem sok dolga akad, kérdésünkre elmondja, durván visszaesett a forgalmuk. A szemben lévő Okay Italia kávézó kávézó teljesen le is húzta a rolót. Összességében viszont nem ez a jellemző, az üzletek többsége nyitva maradt.

A bevásárlóközpontokban lévő kereskedők nagyon csekély hányada kényszerült bezárásra a pandémia miatt. Nagy átlagban 5-10 üzlet zárt be 1-1 bevásárlóközpontban, de itt sem állapítható meg minden esetben egyértelműen a járvány hatása. Lejáró bérleti szerződések, járvány előtt már kialakult gazdasági problémák is az indokok között vannak

mondja a Növekedés.hu-nak Balatoni Judit, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége főtitkára.

A kisebb alapterületű Mammutban meggyőződhetünk róla, hogy bőven vannak vásárlók, délután itt már csaknem olyan volt a hangulat, mintha nem is lenne járványhelyzet. A recepción azt mondják, kevesebb az ember idén, és rövidebb időt töltenek az üzletházban.

- 2020 végig tele volt nagy ingásokkal: bár a nyár elég szépen alakult forgalom és látogatottság tekintetében, akkor mindenki bizakodott. Aztán jött a némileg gyengébb szeptember és október, kisebb visszaeséssel, stagnálással.

Tagjaink visszajelzései alapján elmondható, hogy a látogatószám körülbelül 80 százaléka visszaállt. Itt szeretném hangsúlyozni, hogy látogatószámról vannak inkább információink, a kereskedők forgalmait nem látjuk. Van olyan központ, ahol már a 100 százalékot is elérték

teszi hozzá Balatoni Judit.

A karácsony dobhat mentőövet

Az egész év rendkívül extrém módon alakult. Nagyon nehéz ebben a helyzetben bármit előre jelezni vagy tervezni, hiszen minden a járvány pillanatonkénti alakulásától függ. Nagyon sok a bizonytalansági tényező – véli a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége főtitkára. Ám azt is hozzáteszi, a kereskedők egyértelműen bíznak abban, hogy a karácsonyi forgalom meg fogja tudni menteni a teljes idei évet és nagy átlagban tudják hozni az egy évvel ezelőtti forgalmat.

pláza
- Most mindenki, kereskedő és bevásárlóközpont üzemeltető is, abban bízik, hogy forgalom szempontjából még megmenthető az idei karácsony - teszi hozzá. A bevásárlóközpontok üzemeltetői mindent megtesznek annak érdekében, hogy a lehető legbiztonságosabban lehessen látogatni a házakat, hiszen mindenki maximálisan betartja az aktuális járványügyi intézkedéseket.

Két budapesti bevásárlóközpont, a Mammut és az Arena Mall is elnyerte a Safe Asset Group svéd szakmai szervezet biztonságos kereskedelmi létesítményeknek odaítélt Covid-megfelelőségi Tanúsítványát.

A szigorú minősítési eljárás eredményeként kapott nemzetközi elismerés azt mutatja, hogy mindkét bevásárlóközpont a nemzetközi sztenderdek szerint is felkészült a koronavírus járvány kockázatainak kezelésére.

A higiéniai intézkedések mind a látogatók, mind az üzletben dolgozók és az üzemeltetés feladatait ellátó munkatársak védelmében kerültek bevezetésre. Ideértve, de nem kizárólag a speciális takarítási technológiák bevezetését, a kihelyezett fertőtlenítők, tájékoztató táblákat is. A bevásárlóközpontok üzemeltetői felhívják a figyelmet a maszk használatra, mely a boltokban kötelező is. Az üzletek több esetben korlátozzák a betérő vásárlók számát, illetve igyekeznek az érintésmentes vásárlás feltételeinek biztosítására – mutat rá Balatoni Judit.