A koronavírus kapcsán ez a vállalat átverhette a világot

Elemzések2020. jún 19.D.J.

A kísérleteit még az Egészségügyi Világszervezet is áthangolta egy tizenegy fős kis amerikai cég miatt, amely a jelek szerint a frissen szerzett hírnevére hazugságokkal tett szert.

Most, hogy a világon több helyen is beindult a járvány második hulláma, egyre fontosabb, hogy a kutatók minél előbb megtalálják a COVID-19 ellenszerét. Sokáig úgy tűnt, hogy a malária-gyógyszernek kifejlesztett hidroxi-klorokin ezen a téren ígéretes eredményeket mutat és akár a koronavírus kezelésében is segíthet. Ám a reményeket május végén szertefoszlatta egy kutatás, amelyet egy tekintélyes orvostudományi lap a Lancet tett közzé. A publikált eredményekből kiderült, hogy a kérdéses orvosságnak roppant súlyos mellékhatásai vannak. A koronavírus betegeknél a használata akár halálhoz is vezethet. A felfedezés hatására több kormányzat átalakította a járványügyi programját.

Az Egészségügyi Világszervezet pedig három és fél hete le is állította a hidroxi-klorokinnal folytatott kísérleteket.

Csakhogy azóta kiderült, hogy a Lancet állításai alaptalanok voltak. Az elemzéshez egy amerikai cég a Surgisphere adatait használták fel a kutatók, a vállalat azonban valószínűleg a tudósoknak kamu információkat adott át. Miután a cég számait többen is alaposan átbújták kiderült, hogy az adataik tele vannak tévedésekkel. Például a vállalatnál azt állították, hogy április 21-én az ausztráliai kórházaknak hála már 73 COVID-19 áldozat esetét elemezték ki,

pedig akkor a kontinensnyi országban a koronavírusnak még nem is volt ennyi halottja.

Közben az a kérdés is felmerült, hogy egy teljesen ismeretlen cég, amelyet jószerivel sehol se jegyeznek, hogy tudott több száz egészségügyi intézményt meggyőzni arról, hogy adják át a betegek adatait. Miután a Guardian elkezdett kutakodni a Surgisphere után több furcsaság is kiderült. Például az, hogy alig van olyan alkalmazottjuk, akinek tudományos háttere lenne.

Az egyik dolgozójuk a LinkedIn profilja alapján egy főállású sci-fi író.

A marketingesük pedig mellékállásban erotikus modellként dolgozik. A teljes dolgozói létszám 11 fő, pedig az ágazati szakértők, így például az egyik orvosi netes lap a Medicine Uncensored vezetője James Todaro szerint egy ekkora nemzetközi kutatás összeállításához ehhez jóval nagyobb stáb kellett volna. Arról, hogy a Surgisphere-t hazugságok lengik be az akkor lett teljesen világos, amikor a Science magazin megkereste a cég egyik állítólagos partnerét. A skót Nemzeti Egészségügyi Szolgálatnál elárulták, hogy a kórházaik sose dolgoztak együtt a Surgisphere-el, hiába említi őket a cég honlapja.

Maga a társaság egyébként már 12 éve létezik.

Egy amerikai sebész Sapan Desai hozta létre. A vállalat eleinte tankönyvek kiadásával foglalkozott. De hosszú éveken át kevés aktivitásról adtak tanúbizonyságot. Az idők során Desai orvosként kórházról kórházra vándorolt. Idén február óta viszont már csak a cégével foglalkozik.

„Nem volt jó érzésem vele kapcsolatban. Miután megismerte a többség eltávolodott tőle”

– mondta Desai-ról egy neve elhallgatását kérő volt kollégája a Science-nek. Mióta a céget a csalás vádja érte, a Surgisphere közösségi profiljait törölték. A Lancet folyóirat, amely eredetileg közzétette az adataik alapján készült kutatást, azóta visszavonta a tanulmányt. Az Egészségügyi Világszervezet pedig a hónap elején közölte, hogy a hidroxi-klorokinnal mégis csak folytatják a kísérleteket.