A méregdrága Rolexeket viszik, mint a cukrot – Eláruljuk az okát

Elemzések2019. szept 14.D.J.

Egy drágább karóra akár 100 millió forintot is kóstálhat. Viszont akár befektetésnek is lehet használni.

Egy tehetős üzletember megjelenéséhez sokszor legalább úgy hozzá tartozik a méregdrága Rolex, mint a zsebben lapuló Ferrari kulcs. Ez az óra márka más mint a többi: egy Chopard vagy egy Blancpaint luxus ketyegőt általában olyan milliomosok hordanak, akik otthonosan mozognak a karórák világában és akár fél napig is tudnak mesélni a kronométerekről.

A Rolexet viszont széles tömegek ismerik és azonosítják a luxussal. Amikor tavaly egy globális felmérésben a Reputation Institute utánajárt, hogy a 24 és a 38 év közöttiek körében, mely brandeknek van a legjobb hírneve, a Rolex a ranglista második helyén szerepelt. Csak a Google tudta megelőzni.

Bár ha darabszámról van szó a híres svájci cég csak a karóra eladások 1 százalékáért felel, a termékeik olyan csillagászati áron kelnek el, hogy még így is a teljes piacnak majdnem a negyede tartozik hozzájuk. A legolcsóbb modelljeik körülbelül 1,2 millió forintba kerülnek.

Ha nem ragaszkodunk ahhoz, hogy a vekkerünk új legyen itthon 30-40 éves használt darabokat 600-700 ezer forintért is lehet venni. De aki nem akar filléreskedni és le akar csapni a legjobbakra, annak mélyen a zsebébe kell nyúlnia. A csúcsmodellek 100 millió forintnál is drágábbak.

Szó se róla, a Rolex ketyegői kifejezetten minőségiek. A gyártáshoz például a rozsdaálló tulajdonságai miatt egy speciális nehezen megmunkálható acélt is használnak: a 904L-et. Házon belül saját aranykészleteik és öntödéjük is van, ami megkönnyíti a nemesfém alkatrészek elkészítését.

De nagy igényességgel összerakott luxusórákat más cégek is készítenek. Az igazság az, hogy a Rolex a sikerét nagyrészt a kiváló marketingjének köszönheti.

Az alapító Hans Wilsdorfnak a kisujjában volt az imázsépítés. Már 1908-ban felismerte, hogy a világsikerhez egy frappáns névre van szükség, amelyet bármelyik nyelven könnyen ki lehet mondani. Minderre egy olyan korban jött rá, amikor a cégek túlnyomó része az alapító családnevét viselte. Az embereket pedig, ha órákról volt szó, nem is igen érdekelték a márkák.

Wilsdorf miután előállt a Rolex névvel arra is rájött, hogy az értékesítésnek jót tehet egy kis rendhagyó hírverés. Miután megtudta, hogy egy londoni úszónő Mercedes Gleitze át akarja szelni a La Manche-t, megkérte, hogy kelljen át a csatornán a vízálló Rolex Oysterrel.

A szerkezet a több mint 10 órás mutatvány után se vesztett a pontosságából. Wilsdorf pedig gondoskodott róla, hogy erről milliók értesüljenek. Az egyik brit napilap a Daily Mail címlapján egy teljes oldalas hirdetést vásárolt.

A cégnél a későbbiekben is igyekeztek összekapcsolni a vállalat nevét a sporttal. Míg más luxusmárkák tartózkodtak a nagy hírveréstől, a Rolex feltűnt a Wimbledoni teniszbajnokság és a Forma-1 szponzorai között is.

Közben a márka a popkultúra részévé vált: James Bond már 1962-ben egy Rolex Submariner-t hordott. Ez elég is volt ahhoz, hogy a svájci márka Hollywood egyik kedvence legyen. A feleségétől a 60-as évek egyik legnagyobb sztárja Paul Newman is kapott egyet. Az órája végül átváltva több mint 5 milliárd forintért kelt el egy árverésen.

A genfi székhellyel működő cég mára elérte, hogy a luxusóra fogalma az egész világon egybeforrjon a Rolexel. Ahhoz, hogy az igényeket ki tudják elégíteni évente több mint 800 ezer órát kell gyártsanak. 

A keresletet az is hajtja, hogy a Rolex még befektetésnek se utolsó. Nem olyan mint az autó, amelyik rögtön elveszti az értéke harmadát, ahogy megvásároltuk. Vannak Rolexek, amelyeknek az ára –a gyűjtőknek hála – még nő is idővel. Persze előre nem igen lehet megmondani, hogy melyik órával lehet majd milliókat kaszálni. Arra viszont számíthatunk, hogy a Rolexet vételi áron - vagy ahhoz közeli értéken - évek múlva is el lehet adni.

Emiatt van az, hogy például itthon az egyik legnagyobb online apróhirdetési oldalon, a Jófogás.hu-n több luxusórát vagy eladnának vagy Rolexre cserélnének. A Rolexre ugyanis sokan úgy tekintenek, mint az aranyra. Vagyis egy olyan befektetési formára, amely nagy baj esetén is őrzi az értékét és könnyen pénzzé tehető.

Az alábbi három típusra pedig mind itthon mind a nagyvilágban különösen nagy a kereslet:

Rolex Submariner

Amikor 1953-ban először bevezették ez volt az első búváróra, amely a 100 méteres mélységet is kibírta. A strapabíró szerkezetek ára 2,7 millió forintnál kezdődik. Viszont vannak olyan darabok, amelyek 18 karátos fehér arannyal vannak díszítve. Ezek már 53 millió forintnál is többe kerülnek.

Azonban használtan átváltva akár 1,1 millió forintért is vehetünk egy Submarinert.

Rolex Daytona

Eredetileg versenyautó vezetőknek szánták. A nevét az Amerikai Motorsport Szövetség székhelyének is helyet adó floridai városról, Daytona Beachről kapta.

Az ára a Chrono24.com adatai alapján 4,2 és 127 millió forint között mozog. A legdrágább modell kialakítása egészen merész: a szívárványszínekben játszó órán 56 darab gyémántot és 36 zafírt helyeztek el. De ha beéri egy használt kevésbé extravagáns Daytonával is, akkor 3,1 millió forintért is szerezhet egyet.

Rolex Day-Date

Úgy tartják, hogy nincs még egy olyan óratípus, amelyet annyi államfő hordott, mint a Day-Date-et. Emiatt ragadt rá a President becenév. Az eleganciájukról is híres Day-Date órák ára 3,2 milliónál kezdődik, de elérheti a 42 millió forintot is. A használt luxuscikkek piacán egy "elnöki vekkert" legolcsóbban 1,4 millió forintért lehet szerezni.

Persze a neten rengeteg másolat és hamisítvány található. Olyan replikákat, melyek úgy néznek ki, mintha Rolexek lennének akár 10 ezer forintért is lehet venni.