A Tesla-vezér káoszt hozott a Twitterre - De van benne rendszer
ElemzésekA közösségi oldal korábban több százmillió dolláros veszteséget termelt. Elon Musk most megpróbálja nyereségessé tenni.
Mióta Elon Musk 44 milliárd dollárért magához ragadta az egyik legnagyobb közösségi oldalt, a Twittert, úgy tűnhet, hogy a szájton elszabadult a káosz. A dolgozók felét kihajították, az új funkciók jöttek-mentek, Musk összekapott a Fehér Házzal és még a hirdetők egy része is lelépett.
Hogy Musk sikeressé tudja-e tenni a Twittert az még nem világos, de érdemes tudni: az oldal sok szempontból elég tragikus állapotban volt, amikor a Tesla-vezér átvette a botkormányt.
A Twitter az egyik oldalról a világháló egyik sarokköve, főleg az Egyesült Államokban, ahol Trump bejegyzései egy időben a választásokra is komoly hatást gyakoroltak. A másik oldalról viszont üzletileg jó ideje ingoványos talajon áll.
A bevételek túlnyomórészét, egész pontosan a 90 százalékát a hirdetések teszik ki, ezekből viszont nem jön be annyi, hogy a szájt profitábilisan tudjon működni. Csak idén a második negyedévben 1,1 milliárd dolláros árbevétel mellett 270 millió dolláros veszteséggel zárt a Twitter.
Az elmúlt tíz évből nyolcban zártak mínuszban, úgy hogy a reklámbevételek az utóbbi időben a szokottnál is jobban elkezdtek gyengélkedni.
Az egyik fő probléma, hogy a Twitter üzemeltetési költségei a hasonló oldalakhoz képest irreálisan magasak. Jellemző, hogy a Facebooknál az egy dolgozóra jutó árbevétel kétszer nagyobb, mint a Twitternél.
Nem véletlen, hogy amikor Musk rendet akart tenni akkor az alkalmazotti létszám visszavágásával kezdte a munkát: a hétezer dolgozónak úgy a felét szélnek eresztette.
Musk hasonlóan működteti a Twittert, mint az űripari cégét a SpaceX-et és a Teslát.
Az indulásnál egyfajta ötletbörzét tart: több merész elképzelést is kipróbál, ami pedig működik azt megtartja.
Persze egy olyan szolgáltatásnál, amelyet 450 millió ember használ, nagyobb visszhangot kapnak a zsákutcát jelentő ötletek, mint egy űripari cégnél, ahol csak egy szűk kör értesül a dugába dőlt elképzelésekről.
Tipikus példák a nevek mellett megjelenő kék pipák: a Twitteren eredetileg ez a jelzés arra szolgált, hogy egyértelművé tegye a felhasználók előtt, hogy a fiók használója valóban az, akinek állítja magát. Mivel Musk ezt a koncepciót dobta és a kék pipáért bárki fizethetett, ellepték az oldalt a kamuprofilok.
Mivel sokáig nem volt világos, hogy pontosan mennyire lehet bízni a kék pipákban, még tőzsdei zavarokat is okozott néhány felhasználó. Volt, aki az egyik nagy amerikai gyógyszeripari vállalatnak az Eli Lilly-nek adta ki magát és bejelentette, hogy ingyen lesz az inzulin.
A cég tőzsdei árfolyama egy időre be is dőlt ettől.
Viszont Musk láthatóan nem csak a nyereséges működést tűzte ki célul. Saját bevallása szerint szeretne az eddigieknél nagyobb szólásszabadságot biztosítani a Twitteren. Ezt az elvet követve elkezdte kiteregetni a szennyest. Újságírókon keresztül nyilvánosságra hozta, hogy milyen elfogult volt korábban a Twitter moderálása.
A bemutatott belső levélváltás szerint volt arra példa, hogy a Biden-kampánycsapattól érkező kérést közvetlenül teljesítettek a korábbi üzemeltetők.
Szintén a szólásszabadság nevében több korábban letiltott felhasználói fiókot újra aktiváltak Musk alatt, köztük például Donald Trumpét is. Bár a volt elnök nem élt a lehetőséggel és egyelőre nem kezdte újra használni az oldalt.
A letiltott felhasználók újbóli megjelenése miatt viszont a hirdetők egy része elkezdett aggódni: félnek tőle, hogy az eddigieknél könnyebben utat találnak maguknak a szélsőséges vélemények a portál felületén, ezért a reklám-bevételek egyelőre Musk alatt tovább apadtak. Ráadásul a milliárdosnak láthatóan sajátos elképzelése van a szólásszabadságról, hisz alatta több újságíró, köztük a New York Times és a CNN munkatársának is felfüggesztették a fiókját
azután, hogy foglalkoztak azzal a profillal, amely Musk magánrepülőjének a mozgásáról értekezett.
Az biztos, hogy Musk alatt a Twitter kimozdult az eddigi holtpontról, de két hónappal a felvásárlás után még kérdés, hogy tényleg a nyereségesség felé tart-e. A Harvard egyik professzora Andy Wu szerint mindenesetre erre van esély. Viszont ehhez Musknak vagy el kell fogadnia a hirdetők néhány kérését és szigorítani kell az oldal moderálásán, vagy alternatív bevételi források után kell néznie.