A több mint egy éves azonnali fizetési rendszer még mindig az egyik legfejlettebb a világon 

Elemzések2021. jún. 2.Fellegi Tamás

Már teljesen természetesnek tekintjük, hogy ha pénzt utalunk, azonnal megérkezik a címzetthez 10 millió forint alatti fizetés esetén. Sok országban, ahol van azonnali fizetés, ez nem feltétlenül van így.

Legmodernebb megoldás

Magyarország nem az elsők között vezette be az azonnali fizetési rendszert ez azonban végül kifejezetten előnyös lett, mivel a legmodernebb megoldás valósult meg. Minden magánszemély által (10 millió forint alatt)  indított utalás automatikusan ebben a rendszerben valósul meg, csak valamilyen hiba esetén nem teljesül az ügylet 20, de a gyakorlatban inkább 2-3 másodperc alatt, vagyis biztosak lehetünk benne, hogyha valakinek a megfelelő adatok (számlaszám vagy másodlagos azonosító) megadásával utalunk, azonnal meg is kapja az összeget.

Ahol nem minden bank csatlakozott

Sok helyen, ahol korábban vezették be az azonnali fizetést, ez távolról sincs így. Az egyik példa erre Nagy-Britannia, ahol ugyan már igen rég lehetővé vált az azonnali fizetés, azonban a küldő ügyfél nem lehet biztos abban, hogy  a fogadó fél milyen gyorsan kapja meg a pénzt. Néhány, a rendszerhez csatlakozó bank ugyanis nem vállalta az azonnali jóváírást, így az azonnali fogalma meglehetősen tágan van meghatározva: az utalásnak két óra alatt kell megérkeznie, de előfordulhat olyan is, hogy ez másnapra csúszik. Az ügyletek többsége mindazonáltal lezajlik néhány másodperc alatt.

56 ország, növekvő forgalom

Magyarország tavaly, azaz 2020-ban vezette be az azonnali fizetést, így 56 országban működik már ilyen rendszer. Nemzetközi szinten elfogadott, hogy az 1 percen belül jóváírt utalásokat tekintik azonnalinak, míg nálunk a 20 másodperc áll rendelkezésre az tranzakció lebonyolítására.

Szinte minden országban, ahol működik ilyen rendszer, meredeken nő a rajta keresztül bonyolított pénzforgalom. Nálunk magától értetődő, hogy igen gyorsan óriásira nőtt a forgalom, hisz egyre több fizetési típus és ügyfél esetében lett automatikus a rendszer használata, míg sok helyen az ügyfelek választhatnak a lassabb régi, illetve az azonnali rendszer között, és időbe telt, mire egyre többen átálltak az azonnali rendszerre, pláne, ahol ezért külön költséget számítottak fel.

Ráálltak a kereskedők

Ami mintának tekinthető, az a svéd rendszer, vagy talán inkább az, hogy a gazdaság résztvevői milyen gyorsan ráálltak arra, hogy éljenek a rendszer adta lehetőségekkel. Svédországban már 2012-ben létrehoztak egy azonnali mobilfizetési rendszert, de akkor még csak arra tervezték, hogy a lakossági ügyfelek könnyen utalhassanak egymásnak, ami egy olyan országban érthető igény volt, ahol gyorsan szorul vissza a készpénzhasználat.

A SWISH elektronikus fizetési rendszert 2017-től bevezették az elektronikus kereskedelembe is, az online kereskedők mellett az üzletek, szolgáltatók is hamar alkalmazni kezdték. A legtöbb üzletben ki van helyezve a QR-kód, sokszor még a piacokon is, így telefonjukkal könnyedén fizethetnek a vásárlók, és az ügylet teljesülése rögtön ellenőrizhető is a kereskedő részéről. A telefonszámra, mint másodlagos azonosítóra történő utalás ugyancsak elterjedt (ez immár nálunk is lehetséges), sok szolgáltató, például a fodrászok körében népszerű ez a fizetési forma.

Ahonnan mi is átvettük

Ugyancsak fejlett a dán rendszer, melyben 10 másodpercen belül teljesülnie kell az utalásoknak, de a gyakorlatban 3 másodperc alatt lebonyolódnak. 2014-es bevezetésekor főleg a lakosság használta, de ma már az üzletekben, szolgáltatásoknál is rendkívül népszerű lett a bankkártyás fizetés mellett. Nem véletlen, hogy a nálunk működő rendszer központi infrastruktúráját is a dániai üzemeltető szállította.

További fejlődés

Azokban az országokban, ahol még nem általános, csak opcionális az azonnali fizetés, vagy nem minden ügylet teljesül ténylegesen egy percen belül, folynak a fejlesztések, hogy eljuthassanak arra a szintre (sokszor a különböző rendszerek összehangolásával), ahol a hazai rendszer tart. Amiben viszont még nálunk van mit előre lépni: a vállalkozásoknak is rá kell jönni, milyen praktikus a rendszer, persze ehhez az is kell, hogy a QR-kódos alkalmazások széles körben alkalmazhatóvá váljanak.