A Versace elnézést kér Kínától

Elemzések2019. aug. 13.Növekedés.hu

Egyik pólójának feliratai felháborították a távol-keleti ország vezetését.

Egy híres divatmárka, a Versace mentegetőzésre kényszerült, olvasható a bbc.com hírportálon. Egyik pólójának felirata azt sugallta, mintha Hongkong és Makaó független államok lennének.

A Versace pólóin, amelynek képeit a közösségi média megosztotta, nagyváros-ország párok szerepelnek, így például Milánó-Olaszország vagy London-Egyesült Királyság – ebben a felsorolásban látható a Hong Kong-Hong Kong és a Macau-Macau páros is.

Kína hosszú ideje rendkívül szigorúan ellenőrzi, a külföldi vállalatok hogyan említik Hongkongot, amely különleges státuszt élvez, de része a távol-keleti országnak. Lakossága szélesebb körű önállósággal rendelkezik, mint Kína szárazföldi népessége. Makaó ugyanakkor Kína egy különleges igazgatási régiója.

A kérdésnek most különös hangsúlyt ad, hogy Hongkongban hónapok óta demonstrációsorozat zajlik a sziget demokráciájának védelmében.

A kínai közösségi média kereszttüzébe került Versace bejelentette: hibát követtek el. Leszögezték: tiszteletben tartják Kína területi szuverenitását. Felelősséget vállalnak a hibáért és dolgoznak egy olyan eljárás kialakításán, amely biztosítja, hogy a napi üzletvitel körültekintőbb és felkészültebb lehessen. 

A Weibo kínai közösségi platformon az olasz divatcég közölte: beszünteti a póló árusítását és megsemmisíti a készletet.

Bocsánatot kérünk a kialakult helyzet miatt. Imádjuk Kínát és tiszteletben tartjuk területi szuverenitását” fogalmazott a bejegyzés. 

A márka művészeti igazgatója, Donatella Versace hasonló tartalmú közleményt tett közzé Instagram-oldalán: „Soha sem akartam kétségbe vonni Kína nemzeti szuverenitását. Személyesen kérek elnézést a pontatlanságért és minden bonyodalomért, amit okozhatott”.

Az eset miatt a Versace kínai márkanagykövete, Yang Mi, az ország egyik népszerű színésznője, megszakította kapcsolatát a divatcéggel.

Kína területi integritása és szuverenitása szent ügy és soha sem sérthető meg” olvasható stúdiójának, a Jiaxing Media-nak a közleményében.

Hasonló helyzetbe került Kínában két másik divatmárka, a Givenchy és a Coach is.

A Coach kínai nagykövete, a modell Liu Wen is bejelentette, hogy felmondta szerződését a vállalattal, mert egy póló felirata Tajvant önálló államként tüntette fel.

Mindenkitől elnézést kérek azért a kárért, amelyet gondatlan márkaválasztásommal okoztam!” írta egy Weibo-bejegyzésben, amelyet több százezren lájkoltak. 

A Coach közölte: elnézést kér és kijavította a hibát. 

Egy másik esetben egy kínai fiúbanda tagja, Jackson Yee jelentette be: azt követően, hogy a cég egyik pólóján hasonlóan tüntették fel Hongkongot és Tajvant, lemondott a Givenchy szóvivői tisztségéről. Elnézést kért a Givenchy is. 

A tavalyi évben az amerikai Gap vállalat kényszerült mentegetőzni: egyik pólóján „helytelenül” jelent meg Kína térképe: csak a szárazföldi országrészt ábrázolta azok nélkül a területek nélkül, amelyeket Kína szintén magáénak tekint, például Tajvan-t. 

Nem járt jobban egy sor külföldi légitársaság és a Marriott sem, amelyek honlapjain közölt információk nem egyeztek meg Kína területi követeléseivel.