Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Akkumulátor-gyártó nagyhatalom lehet Magyarország

Elemzések2020. szept. 18.Növekedés.hu

A kelet-közép-európai országok közül Szlovákia, Magyarország, Csehország és Románia GDP-jében is magas százalékot jelent az autóipar. A klasszikus autógyártásra mindez igaz, de az elektromos autók piacán eddig nem sikerült ilyen erős beszállítói pozíciót kialakítani. Most azonban Magyarországon két kiemelkedően nagy e-autóhoz kapcsolódó beruházás is zajlik.

A globális ipari értékláncokban ritka az olyan termék, ahol ne lenne öldöklő verseny, ne lenne rengeteg szállító, vagyis túlkínálat. Az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorok piaca azonban ilyen. Ennek okai összetettek, de elég az hozzá, hogy

egy gyártókapacitás leégése, az elektromos autó gyártásának gyors növekedése, illetve a technológia kiforratlansága miatt is bizonytalan a gyártói oldal.

Két dél-koreai gyártó Magyarországon még a koronavírus idején is méretes beruházásokkal jön be erre a szegmensre.

Ázsiai gyártók

Az elektromos autók akkumulátor-gyártásában az ázsiai cégek a legerősebbek.

A kínai Contemporary Amperex Technology hatalmas cég, és a legnagyobb nyugati autógyáraknak is szállít, de talán kevésbé ismert márka. A japán Panasonic, illetve a dél-koreai Samsung, vagy LG régóta nagyon ismertek, főleg egyéb termékeikről. A szintén dél-koreai SK Battery szintén egy kiváló specialista.

A koronavírus idején ugyan Magyarországon kevés volt a nagy ipari beruházás, ugyanakkor a fenti csapatból két méretes dél-koreai cég is most is benne van egy nagyobb gyárfejlesztésben.

SK Battery: Komárom

Az egyik helyszín Komárom, ahol a dél-koreai SK Battery Manufacturing Kft. 239 milliárd forintos óriásberuházással fejleszt, és már azt is bejelentette, hogy 2022-ig 1400 dolgozót szeretne felvenni.

Az már korábban kiszivárgott egy nemzetközi vásáron, hogy a társaság elsősorban az európai Volkswagen-gyártáshoz fog Magyarországról beszállítani.

Az üzem – legalábbis leendő vezetői szerint - a legfejlettebb, ipar 4.0. technológiát fogja alkalmazni Magyarországon, és évente 140 ezer elektromos autót tud kiszolgálni, a próbagyártás már 2020 utolsó negyedévében elindul.

Érdekesség, hogy az SK amúgy Korea Oil Corporation néven indult, és klasszikus olajóriás volt, finomító- és vegyipari vállalataként is dolgozott.

Aztán Dél-Koreában ez a cég fejlesztett először lítium-ion akkumulátort. 2006-ban indult ez a gyártás, és 2010-ben a vállalkozás nyerte el az első koreai elektromos autóhoz, a Hyundai BlueOn-hoz a beszállítói pozíciót.

A magyar cég lesz az első, Koreán kívüli csarnokuk, amely 430 ezer négyzetméteren fogja gyártani a 7,5 GWh-os aksikat, ezek egyetlen töltéssel akár 500 kilométeren keresztül is elegendőek.

Samsung: Göd

A másik nagy akkumulátor gyár Gödön épül, vagyis inkább bővül, ez a beruházás a dél-koreai Samsung SDI, és itt még nagyobb, 390 milliárd forintos a fejlesztés, amely 1200 új munkahelyet teremt.

A gyár akkora lesz a szaksajtó szerint, mint a világ legnagyobb autógyártáshoz kapcsolódó üzemei, így a Tesla Giga Nevada gyára, vagy a wolfsburgi VW-csarnokok.

A gödi üzemben korábban a Samsung képcsöveket gyártott, de pár éve elhatározta, hogy elektromos autókhoz akkumulátorokat fog itt készíteni. El is indult a gyártás, de a cég újabb területeket vett meg, és nagyon kibővíti a lehetőségeit. Erről az országos sajtóban is sokszor volt szó, mert a kormányzat gyakorlatilag magához vonta a projektet a helyi önkormányzattól.

Egy nehéz piac

Magyarország tehát fél éven belül nagyhatalom lesz akkumulátor-gyártásban.

A lítiumos akkumulátorok nagyon fontosak az elektromos autók, illetve a mobiltelefonok üzemeltetése során, de az energiatárolásuk még mindig elég kezdetleges, nem képes lépést tartani az iparág más szegmenseinek fejlődésével.

Éppen ezért a szakma arra vár, hogy lesz még egy forradalmi ugrás, például a folyékony kristály helyett beléphet a szilárd lítium ionos akkumulátor, amelyet sokfelé kutatnak. Ha egy új technológia tényleg képes bizonyítani, hogy az elektromos autó töltése kiléphet az időigényes, javarészt otthoni töltés, illetve az autók helyi, belvárosi használatának imázsából, akkor az fog elterjedni.