Alig lopnak már autót, de Trabantot igen

Elemzések2020. nov. 4.Növekedés.hu

Egyre kevesebb autót lopnak el az országban. Budapesten például tíz év alatt a tizedére csökkentek az ilyen esetek. A fővárosban az idei első fél évben hetven kocsi tűnt el. A második helyen Pest megye áll harmincegy lopással.

Jelenleg összesen 2573 személyautót keresnek hivatalosan is, azaz ennyi kocsi szerepel a rendőrség egyébként nyilvános járműkörözési listáján. Csak érdekességképpen jegyezzük meg, hogy ezek között 8 Trabant, és 3 Wartburg is van, de például Ferrari egy sincs.

A lista egyébként meglehetősen hosszú, ahhoz képest, hogy a hivatalos adatok szerint évről-évre kevesebb kocsit lopnak el az országban.

Budapesten például 2010-ben még 3331, tavaly pedig csupán 352 kocsit nem talált a helyén a tulajdonosa.

De vidéken is jobbak a számok mint korábban.

Friss adatokat kaptunk a Országos Rendőr-főkapitányságtól, amikből kiderült, amit azért lehetett sejteni, hogy még mindig Budapesten lopják el a legtöbb autót.

A fővárosban a tavalyi első félévben 164, idén pedig csak 70 autólopásról szóltak a rendőröknek, azaz valóban látványos a javulás, amit a vidéki adatok is igazolnak. A második helyen Pest megye áll, ahonnan tavaly 40, idén mostanáig pedig 31 autót loptak el.  

A Fejér megyei autótolvajok viszont nem bírnak magukkal, ott romlott a statisztika. Tavaly januártól június végéig 4 kocsilopás történt, idén pedig már 10.

A legrendesebbek pedig a Békés és a Veszprém megyeiek. Ezekből a megyékből idén még nem jelentettek kocsilopást.

Természetesen ezek a számok is érdekesek, de azt is, hogy melyik típusokat szeretik a legjobban a tolvajok.

Ezzel kapcsolatban több adatsor is megjelent, de némileg ellentmondanak egymásnak. Legutóbb tavaly adott ki egy adatsort a Vezess.hu-nak a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesület (NAKE). Ebből kiderül, hogy meglepetésre  

2019-ben Renault Mégane-ok ellopásáról kapta a NAKE a legtöbb bejelentést.

Az alapjarat.hu viszont azt közölte, hogy tavaly a Fordok vezették a lopási listát, 66 darabbal. Egy évvel korábban még 100 ilyen gyártmány tűnt el. Náluk második helyen az Opel áll, amiből 2019-ben 65-öt loptak, utána a Suzukik következnek 51, majd a Volkswagenek 47 eltűnéssel.

Az adatsorból kiderül az is, hogy a Suzukinál nem történt komolyabb változás, mindössze néggyel kevesebbet loptak tavaly, mint egy évvel korábban. Viszont Volkswagenből már 57-tel kevesebbet, ami szembetűnő változás.

A rendőrség gépjárműbűnözés elleni osztályának alosztályvezetője Farkas László korábban azt mondta: elérték, hogy az egykori autó tolvajoknak ne érje meg az üzlet. Szerinte több ezzel foglalkozó bűnöző is úgy döntött, hogy inkább felhagy az autólopással, hiszen úgysem ússzák meg, mert elfogják őket.

Ebben egyébként lehet is valami, mert Budapesten 2010-ben a nyomozások 3,3 százaléka volt sikeres, tavaly viszont ez a szám már 26,8 százalék volt.

A sikerhez hozzájárultak az új nyomozási módszerek is. Összeállítottak például egy listát, amin olyan lehetséges tettesek szerepeltek, akik életmódszerűen foglalkoztak, foglalkoznak autólopással, őket pedig folyamatosan figyelték.

Egy érdekes eset pedig nem is olyan régen történt. Augusztus utolsó hetében egy Fordot loptak el a XII. kerületből. Az autót nem sokkal később darabjaira bontva találták meg a rendőrök egy sóskúti telephelyen.

A nyomozók már akkor sejtették, hogy kinek a keze lehetett a dologban, és igazuk is lett. Viszont az autótolvaj nem várta meg, hogy érte menjenek, feladta magát.

De nagyban segíti a rendőrök munkáját az egyre fejlettebb technika is. Vagyonvédelmi eszközökre pár ezer forinttól jó pár százezerig lehet költeni. A legolcsóbbak a kormány- és váltózárak. Drágábbak, de jóval biztonságosabbak a GSM/GPS alapú rendszerek. Ezek folyamatosan figyelik a járművet, és riasztanak, ha baj van. Persze a legbiztosabb megoldás mindkettő beszerelése. Ekkor szinte biztos, hogy ott marad a kocsi, ahova parkoltak vele.