Amerika földbe döngöli Európát, mi meg tétlenül nézzük

Elemzések2023. feb. 27.D.J.

Az USA és Európa között kezdenek kirajzolódni egy új kereskedelmi háború körvonalai. A tét nem kicsi: a harc az autóipar jövőjéért folyik.

Az, hogy Washington meg akarja torpedózni az európai járműgyártást, már évek óta világos. Az Unió döntéshozói viszont sokáig abban bíztak, hogy az ellentétek majd maguktól elsimulnak. Amikor Donald Trump belengette, hogy vámot fog kivetni a kontinensünk autóipari óriásaira, az EU-ban sokan remélték, hogy mindez csak egy republikánus ötlet.

Úgy tűnt elég kivárni, hogy Trumpot leváltsák és az európai járműgyártók utána már fel is lélegezhetnek. Csak hogy nem ez történt.

A Biden-kormányzat felismerte, hogy az autógyártás jövőjét az elektromos kocsik jelentik.

Jelenleg az ágazat mérete úgy 457 milliárd dollárt tesz ki, viszont elképesztő sebességgel növekszik.

Évente úgy 17 százalékkal.

A szektor már négy év múlva 858 milliárdos lehet. Ennél is beszédesebb, hogy az elektromos kocsik már az autóeladások harmadáért felelhetnek az évtized végére.

Ez az arány pedig 2040-re már elérheti a 70 százalékot.

Az elektromos járművek várható részesedése az új autó-eladásoknál

Az elektromos járművek várható részesedése az új autó-eladásoknál

Forrás: statista.com

Világos, hogy aki nem nyit az e-autók felé, annak a járműiparban nem lesz sok keresnivalója a jövőben. A demokraták pedig hegyeket mozgattak meg azért, hogy az e-autók fellegvára az USA legyen.

A tavaly elfogadott infláció elleni törvénycsomagban (Inflation Reduction Act - IRA) csak az éghajlat- és energiapolitikára 369 milliárd dollárt szántak.

Azok az európai jármű és akkumulátorgyártók, amelyek áttelepülnek a tengerentúlra, négyszeres támogatást kapnak.

Ha pedig ez nem lenne elég: a törvénycsomag egyik nagy húzása, hogy 7500 dolláros, vagyis úgy 2,7 millió forintos adókedvezményt ad azoknak, akik Amerikában készült elektromos kocsit vásárolnak.

Így, aki be akar törni az USA-ban az e-autó piacra azon óriási lesz a nyomás, hogy a gyártás egy részét átvigye az Egyesült Államokba.

Amerikai szemszögből mindez óriási húzás.

Sara Baldwin energetikai szakember elmondása szerint az Egyesült Államok az e-autógyártás terén az IRA elfogadásáig igen csak hátul kullogott a nemzetközi mezőnyben.

Azóta viszont sorra jelentik be a nagy gyártók a beruházásaikat. Köztük például a Toyotával vagy a Hondával. A tavalyi év során csak őszig 24 milliárd dollárnyi olyan beruházás lett bejelentve, amely az e-kocsikhoz kapcsolódó akkumulátorokhoz köthető.

Ez az összeg 28-szor nagyobb, mint 2020-ban volt.

Európaiként viszont a helyzet minimum kétségbeejtő. Az ágazati cégeknek mostantól már nem olyan kényelmes minálunk.

A Tesla például hiába végzi az összeszerelést egy németországi üzemben, az IRA miatt a cellagyártás központját az USA-ban alakították ki.

A Tesla-vezér Elon Musk egyébként eleinte szkeptikus volt az IRA kapcsán. Két éve még kifejezetten azt mondta, hogy nincs szükségük a 7500 dolláros adókedvezményre ahhoz, hogy az autóik jól menjenek. Meg egyébként is úgy vélte: a törvénycsomag azokra a cégekre, például a GM-re és a Fordra lett írva, akik jelentős részben Mexikóban gyártanak.

Ám azután, hogy a törvénycsomag átment a vezetőség üdvözölte a lépést. Bár Musk nem csinál belőle nagy titkot, hogy a Biden-kormányzatnak nem éppen a rajongója, most év elején mégis találkozott a Fehér Ház két vezető tisztségviselőjével, hogy megvitassák:

miként tudnák felpörgetni az e-autóipart az USA-ban.

Miközben a Biden-kormányzat gyors ütemben igyekszik bebetonozni az Egyesült Államok szerepét az autóiparban, Európa csak keresi, hogy miféle eszközt tudna bevetni az új kereskedelmi háborúban. Egyelőre kevés sikerrel.

Az európai politikusok most már hónapok óta szajkózzák, hogy az amerikai törvénycsomagot nem helyeslik. A nagy kritikusok között ott van Emmanuel Macron francia elnök is, aki szerint Európa is hasonló úton kéne elinduljon és inkább a helyi cégeket kéne támogassa az EU-n kívüliek kárára.

A EU döntéshozói közül egyébként sokan úgy vélik, hogy Amerika megszegte az IRA-val a Kereskedelmi Világszervezet szabályait. Hogy az Unió pontosan mivel tudná magához csábítani a gyártókat azt viszont nem látni. Bár Christian Lindner Németország pénzügyminisztere állítja: már készül egy támogatási rendszer, amely jobb pozícióba hozhatja az Uniót.

Bár ehhez azt is hozzátette: olyan óriási adókedvezménybe, mint amibe az USA belement Európa aligha fog.