Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Az autógyártók közül a Renault bukik a legtöbbet a háború miatt

Hírek2022. márc. 26.B.L.

A francia autógyár február végén függesztette fel működését Oroszországban logisztikai problémákra hivatkozva, de néhány nappal ezelőtt a részleges újranyitás mellett döntött. A Renault második legnagyobb piaca Oroszország.

A Renault moszkvai gyárának újraindítás híre azért lehet meglepő, mert eddig mintegy 400 nemzetközi cég, mint például az Coca-Cola, az Apple és a McDonald's redukálta vagy teljesen bezárta oroszországi üzletét Moszkva ukrajnai inváziójával kapcsolatos szankciók és a nyilvános nyomás miatt - írja a dw.com.

Sőt, más külföldi autógyártók, mint a Volkswagen és a Toyota szintén felfüggesztette az oroszországi gyártást az Ukrajna elleni háború miatt.

Hatalmas a Renault kitettsége Oroszországban

Oroszországban egyébként a Volkswagen után a Renault a legnagyobb forgalmú nemzetközi autógyártó 2020-as adatok szerint.

A Renault tavaly 480 ezer járművet adott el az orosz piacon.

A Renault Dustert és Nissan terepjárókat gyártó moszkvai üzem működése nem lesz zökkenőmentes nem csak a nemzetközi nyomás, hanem az ellátási problémák miatt. Az Oroszország elleni átfogó nyugati szankciók tovább károsították az ellátási láncokat, holott az autógyárak eleve küzdöttek a gyártáshoz szükséges félvezető chipek beszerzésével. A bevezetett szankciók közé tartozik ugyanis a félvezető-export tilalma is.

A Renault birtokolja a legfontosabb autógyárat Oroszországban

Az autógyár egyelőre nem tette közzé, hogy a nemrég moszkvai üzem meddig tart nyitva, és mennyi időre sikerült megszervezni az ellátást a gyártáshoz.

„A cég alkatrészellátásának helyzete instabil és változó, ezért nem tudjuk, hogy mire számíthatunk,” mondta a Renault szóvivője a Reutersnek.

2016 óta a Renault kétharmados részesedéssel rendelkezik a Ladákat is gyártó AvtoVAZ autógyárban,így valamint több, mint 36 ezer alkalmazottat foglalkoztatott a háború előtt. A Citibank becslése szerint a Renault bevételének 8 százalékát teszi ki az oroszországi gyártás.

Az orosz piac a francia után a második legnagyobb a Renault számára, a háború miatt ezért a Renault vesztesége a legnagyobb az Oroszországban működő nyugati autógyártók közül.

Alkatrész hiány a szankciók miatt

Bár a Renault moszkvai üzemének működése újraindul, ám az AvtoVAZ közölte, hogy az elektronikai alkatrészek hiánya miatt leállítja a gyártás egy részét Togliatti és Izsevszk orosz városokban.

A Renault eközben óriási nyomás alatt áll, hogy bojkottálja az orosz piacot.

Volodimir Zelenskij ukrán elnök korábban a Bernben tüntető tömegnek közvetített beszédében bírálta a svájci Nestlét, amiért továbbra sem vonult ki Oroszországból, a vállalat erre azt válaszolta, hogy „jelentősen csökkentették” tevékenységüket Oroszországban, kivéve az „alapvető termékeket”.

A Kreml már korábban azzal fenyegetőzött, hogy lefoglalja és államosítja azoknak a külföldi tulajdonú vállalatoknak vagyonát, amelyek nem folytatják tevékenységüket Oroszországban.