Audi Hungaria: Még biztosított vevőink ellátása

Elemzések2022. márc. 3.Végh Zsófia

Ezen a héten még biztosított a vevőink ellátása, de a konfliktus hatással van a teljes termelésre, mondta lapunknak az Audi Hungaria. Az Audit gyártó VW és az Opelt gyártó Stellantis csoport jelentős ukrán kitettséggel bír, ami tovább növelheti az eddig is hosszú várakozási időket. A Magyar Suzuki Zrt. szállításai márciustól szünetelnek Oroszországba és Ukrajnába.

Audi

„Az Audi Hungaria és a teljes Volkswagen Konszern nagy aggodalommal kíséri figyelemmel az Ukrajnát ért orosz támadásról érkező híreket. Mindannyian abban bízunk, hogy a konfliktust sikerül a nemzetközi jog és a diplomácia szintjén hosszú távon rendezni”, írta lapunknak a cég.

Az cégnek több beszállítója is van Ukrajnában.

„A konfliktus hatással van beszállítóinkra és az ellátási rendszereinkre, ezáltal motorgyárunk és járműgyárunk termelésére is”

, írta kérdésünkre a cég.  

„Folyamatosan elemezzük a helyzetet és szoros kapcsolatban állunk a Volkswagen Konszernnel és beszállítóinkkal. Jelenleg (9. naptári hét) biztosított a vevőink ellátása”

, teszik hozzá.

A vállalat a konfliktus kirobbanásától függetlenül is számolt a félvezető-ellátásból adódó bizonytalanságokkal és az ebből fakadó fennakadásokkal, műszaklemondásokkal.

„Mindent megteszünk annak érdekében, hogy a konfliktus vállalatunkra és munkatársainkra gyakorolt hatásait lehetőségeinkhez mérten minimálisra csökkentsük”

, írják.

Tavaly a vállalatnál 1 620 767 motort, köztük 96 976 elektromos hajtást készült, így az e-motorok aránya már 6%-át teszi ki a teljes gyártási volumennek. A járműgyártásban 171 015 autó gördült le a gyártósorról, amely rekord a vállalat történetében.

Nissan 

„Egészen a mai napig semmilyen jelzés nem érkezett a központtól arra vonatkozólag, hogy az ukrán-orosz konfliktus hatással lenne a gyártásra”

, mondta lapunknak Reizer Levente, a Nissan közép-európai PR-menedzsere. A gyártás Nagy-Brittaniában zajlik, ettől függetlenül nem zárható ki, hogy valamely beszállítójukat érinti majd.

„Bár látnánk növekedési potenciált a hazai piacon, a tavalyival nagyjából egyező eladással számolunk, a gyár ugyanis ugyanannyi autót fog leszállítani, mint tavaly”

, mondta Reizer.

2021-ben a cég durván 3100 járművet értékesített a hazai piacon, ezekből 436 elektromos Leaf-et, amivel a modell a céges piacon piacvezető lett az elektromos autók között.

Suzuki

„Az orosz-ukrán háborús helyzetre tekintettel a Magyar Suzuki Zrt. szállításai márciustól szünetelnek Oroszországba és Ukrajnába”

, tudatta lapunkkal a cég.

Mindazonáltal terveink szerint ebben az időszakban is két műszakban zajlik majd a termelés Esztergomban, melyre február végén tértek át.

„Jelenleg is dolgozunk azon, hogy az érintett megrendeléseket átforgassuk más piacokra az adott időszakra tervezett gyártási volumen tartása érdekében”

, teszik hozzá.

„2022. első féléve - hasonlóan 2021. második félévéhez - sok kihívást tartogat számunkra, beleértve az ellátási lánc nehézségeit. Jelenleg is az egész autóipar működését befolyásoló chiphiányt tekintjük a legégetőbb problémának”

, mondta lapunknak Bonnár-Csonka Zsuzsanna vállalati kommunikációs vezető.

A vállalat idén is számol kell az alkatrészellátási nehézséggel, de elektronikai alkatrész beszállítóikkal közösen azon dolgoznak, hogy a gyártás ellátása folyamatos legyen.

A Suzukinál jelenleg átlagosan két hónapot kell várni egy új autóra, de egyes magasabb felszereltségű modellek esetében előfordulhat nagyobb várakozási idő.

Ilyen például a novemberben debütált és Esztergomban gyártott új S-CROSS modell, melyre a nagy a kereslet miatt az átlagosnál hosszabb várakozási idővel kell számolni, ahogy az import modellekre is.

„Mindent megteszünk annak érdekében, hogy a gyártással kapcsolatos költségeinket optimalizáljuk, de egy bizonyos szint után a többletráfordításaink egy részét kénytelenek vagyunk az új autóink árába is beépíteni”

, mondja Bonnár-Csonka.

Nem változtatnak azonban a járműveik felszereltségi szintjén, sőt, az alacsonyabb felszereltségű modellek esetében is egyre több vezetéstámogató rendszert építenek be.

Opel

A gyártás és kereskedés hazai képviselete még nem tudott választ adni arra, hogyan hat a háború a cég tevékenységére. A Stellantis két munkacsoportot is felállított, melyek közül az egyik a nyugati szövetségesek és az Egyesült Államok által kivetett szankciókat követi nyomon, és az ezeknek való megfelelést garantálja, nyilatkozta a csoport vezérigazgatója, Carlos Tavares kedden a csoport új startégiájának bemutatásakor.

A konfliktust megelőzően is az idei év második felére tette az Opel a korábbi határidókhöz való visszatérést.

“Legjobb esetben 2022 második felében térhetnek vissza a 2020 előtt megszokott határidők, de pesszimistább forgatókönyvek szerint ez csak jövőre várható. A megnövekedett szállítási időket a chiphiány mellett egyes komponensek nehezebb elérhetősége is okozza”

, mondta lapunknak Dános András, az Opel Magyarország PR-igazgatója.

“A tavalyi negyedik negyedévben és az idei elsőben jelentős változás nem történt, végig jellemző, hogy a gyártással kapcsolatos szűk keresztmetszetek miatt a kereslet az autók iránt nagyobb, mint a kínálat”, tette hozzá.

Az Opelnél átlagosan 6 hónap a várakozási idő, de ez erősen függ a kívánt modelltől.

Egy új vevői megrendelésnél Corsa-e, Mokka és Crossland esetén a leggyorsabb a szállítás (5-6 hónap). A leghosszabb szállítási idővel jelenleg a kiemelten népszerű Combo Cargo esetében kell számolni (10 hónap).

„Az autók műszaki tartalmának növekedése, a gyártásban meglévő nehézségek okozta szűkebb kínálat, a chiphiány, a növekvő alapanyagárak és inkább a forintárfolyam az, amely egyértelműen az egész iparágban árnövekedéshez vezetett”, mondja Dános. Az eladások növekedését azonban nem az ár, hanem a legyártható autók mennyisége korlátozza, teszi hozzá.