Az IMF egy ábrán mutatja, milyen nagy a baj az ellátási láncokban
ElemzésekA válság előtti szint duplájára emelkedett a szállítási határidő az ellátási láncok akadozása miatt - derül ki az IMF közgazdászainak elemzéséből. A helyzet az USA-ban még az EU-nél is súlyosabb, és többek között ez áll a hat százalékot közelítő infláció mögött.
A koronavírus-járvány miatt megszakadó, de legalábbis jelentősen lelassuló ellátási láncok komoly kihívást jelentenek a világgazdaság számára.
A tavalyi év elején bezáró kínai gyárak, majd a leállási hullám tovaterjedése a világ más tájaira, a munkaerőhiány, a csökkenő árukínálat, a logisztikai hálózatok zavarai és kapacitás-korlátai együttesen a fuvarköltségek és a szállítási határidők jelentős növekedését eredményezték – olvasható az IMF közgazdászainak friss elemzésében.
Duplájára nőtt szállítási idő
A mellékelt diagramból, amely az IHS Markit beszerzési menedzserek tapasztalatait összegzi világosan látható, hogy 2020 vége óta a beszállítók szállítási ideje soha nem látott magasságba emelkedett. Az index kiszámítása a vállalatok beszerzésért felelős vezetőitől származó információk alapján történik: csökkent, nőtt, esetleg változatlan maradt a korábbi hónaphoz képest a partnerek szállítási ideje. Amennyiben a mutató értéke nagyobb, mint 50 úgy gyorsabb lett a szállítási idő, ha viszont 50 alatt marad, akkor lassult.
A számok arról tanúskodnak, hogy a közelmúltban jelentősen csökkent az index értéke, ami egyrészt a megnövekedett keresletnek, másrészt kínálati korlátoknak köszönhető, esetleg a kettő kombinációjának.
Inflációs félelmek
Ebben a szituációban a szállítók vannak nyeregben, ami automatikusan áremelkedést eredményez. De az is megfigyelhető, hogy az ellátási láncok működési problémái miatt késnek a gyártáshoz szükséges közbenső termékek, ami a munkaerőhiánnyal együtt a termelés növekedésének lassulásához vezet.
Amint a koronavírusos esetek száma csökkenni kezd, enyhülnie kell a kapacitáskorlátoknak és a munkaerőhiánynak is, ami mérsékelni fogja az ellátási láncra nehezedő nyomást, illetve rövidülnek majd a szállítási határidők. Ezzel együtt vannak szakértők, akik arra számítanak, hogy jó időbe telik, mire beforrnak az ellátási láncon keletkezett sebek.
Az a tény pedig, hogy a világ nagy gazdaságaiban az ünnepi szezon idején erőteljesen nő a kereslet, illetve hogy ismét emelkedhet a koronavírusos betegek száma, esetleg a szélsőséges időjárási jelenségekre kerülhet sor, ismét csak az ellátási lánc megszakadását okozhatják.
Mindenesetre az USA-ban hat százalékot közelíti az infláció, amely a jegybankot kamatemelésre kényszerítheti, ezt azonban egyelőre akadályozza a még mindig gyenge munkaerőpiac, és a gazdasági kilábalás több kockázata.
A Fed így két tűz közé került: egyrészt ha emel a kamatszinten, fékezheti a gazdasági növekedést, tovább táplálva az ellátási gondokat. Ha viszont maradnak a nulla közeli kamatszintek, akkor az inflációs félelmek miatt marad erős a felvásárlási láz, ami szintén - önbeteljesítő módon - gerjeszti az inflációt.
Az infláció egyébként az euróövezetben is nyolc éve nem látott szintre nőtt, de jelenleg az amerikai szintnél alacsonyabb, 3,5 százakék környékén áll.