Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Az ország, ahol az eladott autók 80 százaléka elektromos

Elemzések2023. dec. 23.F. T. P.

Tavaly a világszerte eladott autók 10 százaléka elektromos volt, igen eltérő eloszlással országonként és régiónként. Kínában olyan nagy a felfutás, hogy ez önmagában előrehozta az olajimport tetőzését.

Felfutóban van az elektromos autók eladása világszerte, A világ tavalyi, átlagosan 10 százalékos adata önmagában nem tűnik soknak, de ha figyelebe vesszük, hogy 2021-ben ugyanez 6,2 százalék volt, 2018-ban 1,6 százalék, 2016-ban pedig csak 0,5 százalék, akkor ez már a jövőre is enged következtetni. Vannak különösen érdekes országok, mint Izrael, ahol 2020-ban 0,6 százalék volt az elektromosok aránya az eladott új autók között, két évvel később viszont már 8,2 százalék.

Az élvonal

Az ország, ahol tavaly már 5-ből 4 eladott autó elektromos volt, Norvégia.

A második helyen Izland áll, ott 41 százalék volt az arány, a harmadik helyre Svédország került 32 százalékkal a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint. A negyedik helyezett Hollandia 24 százalékkal, az ötödik pedig Kína 22 százalékkal, és ez utóbbi a legdöntőbb, hisz míg az első négy nem igazán nagy ország, az 1,4 milliárdos lakosságú Kína autópiaca óriási.

A 22 százalék olyan jelentős arány, hogy érezhetően csökkent az autóüzemanyagok iránti kereslet. A Bloomberg szerint 2017 óta 18 millió elektromos autót adtak el a kínai piacon, ami a világ teljes értékesítésének fele, ráadásul 2026-ra már azt várják, hogy a kínai piacon belül 50 százalék fölé emelkedik az elektromosok aránya (ez nem irreális, hisz 2020-ban 5, 2021-ben 13 százalék volt az arány), ekkor már erősen csökkenhet a benzinfogyasztás.

Kína egymaga elhozza az olajkorszak végének kezdetét

Kína jelenleg a világ legnagyobb olajimportőre: a nagy ázsiai ország keresletének köszönhető, hogy 2004-ben áttörte az olajár az addigi, hordónként 40 dolláros csúcsot, és felszaladt 150 dollárig. A 2008-as válságban ugyan visszaesett az ár, de utána éveken át masszívan 100 dollár fölött volt, és csak akkor kezdett újra csökkenni 2014-ben, amikor az amerikai olajkitermelés olyan nagyra nőtt, hogy az USA, a korábbi legnagyobb importőr, már alig szorult behozatalra.

A kínai olajfelhasználás felét 2020-as adatok szerint a járműüzemanyagok adták, jövőre ezekből az előrejelzések szerint napi 6 millió hordót fognak felhasználni, azt követően viszont csökkenésbe következik, ami 2030 és 2040 közt lesz a leggyorsabb, az időszak végére 2 millió hordóra mérséklődik az adat. India nem fogja kipótolni ezt a visszaesést, hisz még csak a gyors fejlődés kezdetén tart a világ immár legnépesebb országa, és mire eljutnak a tömeges motorizáció szakaszába, már ott is nagy lesz az elektromosok aránya.

A világ olajfogyasztása így tetőzik, majd lassú csökkenésnek indul, az olajkínálat ugyanakkor nem lesz kisebb, így az ár is tartósan alacsonyabb lehet.

Miért éppen Kína a gazdag skandinávok mellett?

Az elektromos autók kínai térnyeréséhez több tényező is hozzájárult. Az egyik, hogy rendkívül nagy töltőhálózat épült ki: 2,5 millió nyilvános töltőállomás van, ami a világ összes elektromos töltőállomásának 68 százaléka (a fennmaradó 32 százalék nagyjából kétharmada Európában található).

Hogy lássuk a növekedést: két évvel korábban még csak harmadannyi töltő volt a világon, mint most, de már azok 63 százaléka is Kínában.

A másik ok, hogy Kínában igen olcsó az áram: egy adott útszakasz megtételánek áramköltsége kevesebb, mint 40 százaléka a benzinnek, amit egy átlagos belsőégésű fogyaszt. Ennek oka, hogy Kína jórészt szénből és megújulókból termeli az áramot: a szén annyiban meglehetősen szomorú, hogy ezáltal egyelőre klímavédelni szempontból keveset segít az elektromosok kínai térnyerése.

Végül lényeges tényező, hogy a helyi gyártás az állami támogatásnak köszönhetően erősen felfutott, az ugyancsak részben kínában gyártott Tesla mellett így az olcsóbb helyi típusok is teret hódítottak, melyek közül már a BYD van vezető helyen.