Célkeresztben a McDonald's és a Starbucks: az izraeli háború miatt tiltakoznak a vevők
ElemzésekA világ legnagyobb kávézóláncát és gyorséttermi csoportját az izraeli-Hamász konfliktus kezdete óta globális tiltakozások sújtják.
A világ legnagyobb kávézóláncát globális tiltakozások és alulról szerveződő bojkottkampányok sújtják a Gázai övezetben zajló izraeli katonai offenzíva kezdete óta - írja a Financial Times.
A McDonald's is érintett, amely a héten arra hívta fel a figyelmet, hogy legutóbbi negyedéves eladásai a háborúval kapcsolatos bojkottok miatt csökkentek.
A Starbucks termékek kerülésére irányuló aktivista felhívások azután terjedtek el, hogy a vállalat tavaly októberben beperelte a dolgozók szakszervezetét egy közösségi médiában közzétett bejegyzés miatt.
A lánc azt állította, hogy a Workers United megsértette a védjegyét azzal, hogy a vállalat nevét és logóját használta, amikor a palesztinokkal való szolidaritását fejezte ki az X-en (korábbi nevén Twitter) közzétett bejegyzésében.
A Workers United saját bírósági beadvánnyal válaszolt, amelyben azt állította, hogy a Starbucks rágalmazta őt azzal, hogy azt sugallta, hogy a szakszervezet támogatja a terrorizmust és az erőszakot.
A nézeteltérés miatt a Starbucks a palesztinbarát és Izrael-párti tüntetések célkeresztjébe került.
Egy tavaly év végén közzétett nyílt levélben a vállalat vezérigazgatója, Laxman Narasimhan azt mondta, hogy a Starbucks üzletek "vandalizmus áldozatai lettek" a világ városaiban, beleértve az Egyesült Államokat is.
A vállalat külön nyilatkozatban közölte, hogy "nincs politikai célja", és visszautasította a közösségi médiában terjedő pletykákat, miszerint nyereségét "bárhol, bármilyen kormányzati vagy katonai művelet" finanszírozására fordítaná.
A gyenge amerikai fogyasztói hangulat és a gyengülő értékesítési növekedés hátterében az elemzők azon tűnődnek, hogy a bojkott képes-e valódi pénzügyi fájdalmat okozni az iparági óriásnak.
Bár a bojkottok konkrét hatását "nagyon nehéz ellenőrizni vagy számszerűsíteni ... a befektetők mostanában mindenképpen elgondolkodnak rajta" - mondta Danilo Gargiulo, az AB Bernstein vezető elemzője.
A Starbucks az elemzői várakozásoktól elmaradt, amikor a múlt héten bejelentette az első negyedéves eredményeit.
A januárig tartó három hónapban a globális együzleti elért forgalom 5 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, ami elmaradt a 6,4 százalékos növekedésre vonatkozó konszenzusos előrejelzéstől.
A vállalat az előrejelzését is rontotta, és közölte, hogy most már arra számít, hogy az egész éves globális együzletes eladások 4 százalék és 6 százalék között emelkednek 2024-ben, szemben a korábbi 5 százalék és 7 százalék közötti növekedést előre jelző becslésekkel.
Negatív hatást tapasztaltak a közel-keleti üzletre, és az üzletlánc amerikai eladásai is elmaradtak november közepe óta, részben a konfliktussal kapcsolatos álláspontjával kapcsolatos "téves elképzelések" miatt.
Az észak-amerikai együzleti eladások 5 százalékkal nőttek az első negyedévben 2024-ben, ami elmaradt az 5,5 százalékos növekedési konszenzusos előrejelzéstől.
A "Red Cup Day" - a november közepén évente megrendezett téli ünnepi promóció, amelynek keretében a Starbucks egy ingyenes, újra használható poharat kínál a látogatóknak - hetében a Placer.ai harmadik fél által készített forgalmi adatok szerint az előző öt hét napi átlagához képest 31,7 százalékkal nőtt a lánc forgalma az Egyesült Államokban, ami jóval elmarad a 2022-ben regisztrált 81 százalékos növekedéstől.
A McDonald's saját bőrén tapasztalta a nemzetközi tiltakozást, mivel a hamburger lánc arról számolt be, hogy a nemzetközi licencelt üzletágának - amely több mint 80 olyan piacot fed le, ahol a McDonald's franchise-jogokkal rendelkezik - azonos üzletekben elért forgalma jelentősen elmaradt az elemzői várakozásoktól a december végéig tartó három hónapban.
A vállalat a lassulásért elsősorban a közel-keleti, valamint a túlnyomórészt muzulmán országokban, például Indonéziában és Malajziában működő éttermei iránti kereslet visszaesését okolta.
A palesztinbarát bojkott, leépítés és szankciók mozgalom (BDS) tavaly támogatta a hamburgeróriás bojkottját, miután a McDonald's izraeli franchise-üzlete a közösségi médián azt közölte, hogy több ezer ingyenes ételt adott az Izraeli Védelmi Erők személyzetének. A McDonald's vezérigazgatója, Chris Kempczinski a múlt hónapban egy LinkedIn-bejegyzésben azt mondta, hogy "számos közel-keleti és néhány, a régión kívüli piacon jelentős üzleti hatást tapasztalunk a háború miatt".
Megdöbbentőnek tartjuk a dezinformációt és a pontatlan jelentéseket a közel-keleti konfliktussal kapcsolatos álláspontunkról. A McDonald's Corporation nem finanszírozza és nem támogatja a konfliktusban érintett kormányokat
- közölte a McDonald's, hozzátéve, hogy a helyi licencpartnerek "bármilyen intézkedése" "a McDonald's beleegyezése vagy jóváhagyása nélkül, függetlenül történt".
Egyes elemzők szerint azonban a Starbucks eladásainak lassulása az amerikai fogyasztók körében tapasztalható általánosabb hangulatromlásának, valamint a kínai gazdasági fellendülés megtorpanásának – itt van a vállalat második legnagyobb piaca, ahol mintegy 6500 üzlettel rendelkezik - tünete. Mások szerint ez egybeesett az új téli menü bevezetésével, ami elkedvetleníthette a vásárlókat.
A Starbucks számára nem idegen a vásárlók haragja. Az elmúlt két évtizedben egyesek az azonos neműek házasságának támogatása miatt kritizálták, míg másoknak nem tetszett az alkalmazottak szakszervezeti szervezkedési törekvéseivel kapcsolatos álláspontja. Mindezek ellenére a vállalat tovább növekedett.