Csődben a londoni emeletes buszok gyártója
ElemzésekCsődeljárás indult Észak-Írország egyik legnagyobb munkáltatója, a Wrigthbus ellen – olvasható a bbc.com hírportálon. A vállalatnak nem sikerült megegyeznie potenciális vevőivel. Nagy kérdés, mi lesz most Boris Johnson kedvenc londoni buszainak gyártójával?
Mielőtt kormánytag, illetve miniszterelnök lett, Boris Johnson leszögezte: a londoni kormány mindent megtesz, hogy biztosítsa ennek a nagy brit vállalatnak a jövőjét. Arra az észak-írországi vállalatra utalt, amely a híres londoni Routemaster buszokat, a Boris-busznak becézett járműveket gyártotta.
Amint azonban a nyár őszbe fordult, és úgy tűnik, hogy a puhának remélt Brexit keménnyé válik, a Ballymena székhelyű Wrightbus nem tudta elkerülni a csődöt.
A kijelölt csődgondnok, a Deloitte bejelentette:
nem lehetett olyan vevőt találni a cégre, amely fenn akarta volna tartani a folyamatos üzemet. Körülbelül 1200 alkalmazottat kell elbocsátani.
A 92 éves alapító, Sir William Wright családjának tulajdonában álló vállalat pénzügyi problémáinak súlyossá válása óta három lehetséges vevővel folytatott tárgyalásokat, de nem sikerült megállapodásra jutnia. A család szóvivője azt mondta: a dízelmeghajtásról az elektromosra való átállás a buszok iránti kereslet jelentős csökkenését okozta az Egyesült Királyságban.
A mentési akciók sikertelenek
A vállalat egyike Észak-Írország legnagyobb munkáltatóinak. Utolsó mérlege mintegy 181 millió fontos (kb. 68 milliárd forint) forgalom mellett 5 millió font (kb. 1,9 milliárd forint) adó előtti nyereséget mutatott, a helyzet azonban azóta nagymértékben romlott. Jelentések szerint a Wrightbusnak 30 millió fontos (mintegy 11 milliárd forint) készpénzinjekcióra lenne szüksége, hogy fenntarthassa a működését.
Anyavállalata, a Wrights Group a Deloitte-t kérte fel, hogy potenciális befektetőket kutasson fel. Jelentések szerint a kínai Weichai gépgyártó csoport, egy, a JCB építőipari vállalat örököse, Jo Bamford által irányított brit cég és egy észak-ír üzletember, Darren Donelly tett ajánlatot a Wrightbusra, utóbbi azonban később visszalépett.
Jo Bamford hidrogén üzemanyagokat előállító vállalata, a Ryse Hydrogen a Wrigthbus partnereként részese egy szerződésnek, amely célja a londoni buszok motorjainak hidrogénmeghajtásra történő átállítása.
A brit autóbuszpiac viszonylag lassú változásban van, mivel a buszok üzemeltetői csak nagyon kis számban rendeltek elektromos vagy hidrogénmeghajtású járműveket. A Wrigthbus ért el bizonyos sikereket: a Londoni Közlekedési Vállalat (TfL) rendelt tőle 20 darab hidrogénüzemű buszt, amely darabonként 500 000 fontba (mintegy 188 millió forintba) kerül és szennyezőanyag helyett csak vizet bocsát ki.
Az új Routemasters buszokat azonban üzembe állásuk óta folyamatosan bírálják, mert túlságosan drágák. Rossz a megítélésük az előfordult akkumulátorhibák miatt is. Az új, Johnsont követő londoni polgármester, Sadiq Khan 2016-ban a további vásárlásokat leállította.
Csapás a helyi gazdaságra
A Wrightbus összeomlása nagy csapás a helyi gazdaságra azt követően, hogy elbocsátásokra került sor az űrkutatással foglalkozó Bombardier-csoport és a Harland and Wolff hajóépítő esetében is. Az elmúlt években bezárt a JTI Gallaher cigaretta és a Michelin gumiabroncs gyára.
Az Ulster Bank egy felmérése szerint Észak-Írország gazdasága a recesszió küszöbén áll. Az elemzők szerint a térség az Egyesült Királyság mintegy 10 milliárd fontos (hozzávetőleg 3 800 milliárd forint értékű) segélyére támaszkodva igyekszik megerősíteni gazdaságát. A Londonból érkező átutalások a GDP körülbelül 20 százalékát teszik ki.
Az University of British Columbia közgazdásza, Kurt Huebner szerint a kemény Brexit tovább rontaná Észak-Írország gazdaságának helyzetét. Akár a GDP 6 százalékos visszaesését idézheti elő – mondta a Deutsche Welle munkatársának és megjegyezte, hogy az élelmiszeripar különösen komoly károkat szenvedhet. A negatív hatás azonban valamennyi ágazatot érinti majd, hiszen Észak-Írország jelentős mértékben kapcsolódik Írországhoz és az EU piacokhoz is.
Mások azonban bizakodóbbak. Az észak-írországi Ulster University munkatársa, Esmond Birnie úgy véli, hogy a Brexit-nek nagyon kevés köze van a brit tartomány jelenlegi gondjaihoz.
A hatás csak közvetett. Egy sor tényező az Egyesült Királyság gazdaságának szintjén jelentkezik, hiszen a Brexit-tel kapcsolatos bizonytalanság 2016 óta jár együtt a gazdaság lassulásával és így visszafogta a közlekedési vállalatok új buszok iránti igényeit is.
A Wrightbus helyzete, tette hozzá, soha sem függött az EU piac alakulásától. A problémák sokkal inkább abból adódtak, hogy a kereslet visszaesett, mivel sok busz üzemeltető már a korábbiakban megújította flottáját.