Duna Autó: a prémium autók most is jól fogynak

Elemzések2021. feb. 16.D.J.

A kereskedőknek jó hír, hogy szemben a 2008-as válsággal ezúttal nem esett vissza a hitelek iránti bizalom. Az emberek most nem félnek kölcsönt felvenni egy kocsi vásárlásánál.

A fővárosi utakat még most járvány idején is elárasztják az autók. Látható, hogy pandémia idején is sokan ülnek volán mögé, ám az autópiacnak így is időbe telik majd mire kikerül a válságból.

Ebben a szegmensben az eladások itthon tavaly mintegy 20 százalékkal estek vissza és most januárban is volt egy 12 százalékos csökkenés, 2020 első hónapjához képest.

Nincs pánik és nincs káosz az ágazatban

mondta el a növekedés.hu-nak Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi és marketing igazgatója. Mint elárulta, a tavalyi visszaesés elsőre soknak tűnhet, de valójában ahhoz képest, hogy hónapokra befagyott a piac és a gyárak leállása miatt még nyáron is volt, hogy nem tudták kiszolgálni a vásárlói igényeket a kínálati hiány miatt, végül 2020-at egész jól megúszta az ágazat. Mostanra mind a kereskedők, mind a gyártók igazodtak az új helyzethez.

Ami például az üzemeknél azt jelenti, hogy a biztonsági előírások miatt a gyártás és a logisztika is lassabb lett, de cserébe nem kell attól tartani, hogy a koronavírus elszabadul valamelyik fontos iparági szereplőnél.

Szinte mindenhol voltak elbocsátások. A Duna Autónál például mintegy 10 százalékos leépítést kellett végrehajtani.

Az viszont jó hír az autópiacnak, hogy szemben a 2008-as válsággal ezúttal nem esett vissza a hitelek iránti bizalom. Az emberek most nem félnek kölcsönt felvenni egy kocsi vásárlásánál. Viszont az jellemző, hogy mind a cégeknél, mind a magánszemélyeknél sokan kivárnak az autóvétellel.

Mivel a gazdagabb vásárlókat a krízis kevésbé vetette vissza, ezért a prémium márkák – például a Volvo – még a mostani helyzetben is egész jól futnak.

Az európai piac sajátos helyzetben van, hisz a tavalyi év a válság nélkül is egy nehéz esztendő lett volna. Az uniós rendelkezések miatt ugyanis a gyártóknak vissza kellett fogniuk a kocsik szén-dioxid kibocsátását, amelyet csak komoly beruházásokon keresztül lehetett megoldani.

Nem kérünk a netes vásárlásból

Az online szolgáltatások a járvány miatt ugyan általában véve roppant népszerűvé váltak, ám az autóiparban nem tudtak széles körben elterjedni. Pandémia ide vagy oda, a vásárlók személyesen is látni akarják a kiszemelt négykerekűeket. Egy ekkora kiadásnál nem mernek csak a világhálóra hagyatkozni. Markó Zoltán elárulta, hogy a járvány alatt náluk a vásárlás minden folyamatát le lehetett bonyolítani a neten, de ezzel a lehetőséggel mindössze néhány lakossági vásárló élt.

Az ágazatban a kilátások mindenesetre jók. A szereplők bizakodóak az idei év kapcsán.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete azzal számol, hogy ha az oltások rendben haladnak, akkor egy 10 százalékos bővülés is jöhet idén, ami azt jelentené, hogy 2021-ben 140 ezer új autó kerülne forgalomba.