Egy vállalkozás, melyben sokan kételkedtek, de most meghozza a gyümölcsét

Elemzések2018. ápr 21.Növekedés.hu

A Netflix, amely immár itthon is egyre több előfizetővel rendelkezik, sikeresen kitört Amerikából, világszerte terjeszkedik, megcélozhatja az emberiség nem kis hányadát, ahogy korábban tette a Facebook. Mi lehet a siker titka, és vajon korábban miért kételkedtek sokan benne?

Netes filmipar

Az internet hajnalán, az ezredforduló előtt még nem alakult ki, hogy melyek lesznek az internet felhasználásának legsikeresebb módozatai, de az új iparág megvadította a befektetőket, és minden cég részvényét megvették, ami internetes, sőt, ami csak kicsit is ehhez köthető volt, mint például a telekommunikáció. Ebből lett az úgynevezett dotcom lufi, amely aztán kipukkadt, összeomlott, és jöhetett a következő szakasz, ahol immár csak azokat a vállalkozásokat becsülte a piac, amelyekben tényleges potenciál volt. Az internet sikeres felhasználása ma már közismert a legnagyobb cégek részéről, mint a Facebook vagy a Google, de volt egy olyan cég, amely felismert egy, az internet által megvalósítható valós igényt, de a sokan hosszú ideig nem bíztak benne. A cég filmeket, sorozatokat kínál nagy mennyiségben, reklámok nélkül, nem túl magas előfizetési díjért. Lényegében a 20. századi tévézés helyett kínál egy sokkal ésszerűbb alternatívát, amely Amerikában hamar népszerű lett, a világban pedig most kezd gyorsan terjedni.

A TV alkonya

A hagyományos tévézés, amely a múlt század második felének egyik legfőbb szabadidő elfoglaltsága lett, a felhasználó részéről meglehetősen passzív volt: nézte, amit adtak, filmeket, híradókat, majd egyre több reklámot. Nem azt nézte, amit szeretett volna, hanem amit úgymond elétettek. Később egyre több csatorna közül lehetett válogatni, így annyit megtehetett a néző, hogy keresgélni kezdte a csatornák közül a legjobban tetszőt. Ennek folyamán egyre több reklámba ütközött, hisz hatékonyan csak így lehetett fenntartani a kezdetben ingyenes, később a kábeltévé megjelenésével már fizetőssé vált szolgáltatást. A kábeltévé, avagy a műholdas adások nagy előrelépést jelentettek: kinyílt a világ a nézőknek, sokkal több mindent nézhettek, mint korábban, de továbbra is csak azt és akkor, amikor a műsor szerkesztői lehetővé tették. A kedves néző persze, ha egy adott filmre kíváncsi volt, elmehetett a videotékába, kikölcsönözhetett egy filmet.
Az internet lehetővé tette, hogy ez korlátlanná váljon: egy adott oldal legyen maga a kölcsönző, fix havi díjért, lényegében korlátlan kínálattal, sorozatokkal.

Kihívások

Ezt ismerte fel a Netflix, persze eleinte több akadállyal kellett szembe nézni. Az első technikai volt: az internet sebessége kezdetben nem tette lehetővé a folyamatos filmnézést, ez a probléma egy idő után megoldódott. A másik probléma abból adódott, hogy nem kínálhat a cég bármilyen létező műsort, hisz egy részükhöz komoly jogdíjak kapcsolódnak, esetleg kizárólagos szerződések miatt nem érhetők el. Így szükségessé vált saját műsorok, sorozatok készítése is, ami viszonylag nagy költséget jelentett. Ez az, ami most a megfelelő méretnagyság elérésével kezd megtérülni, és a cég nyeresége meredeken növekedni kezdett.

Amerika, majd a világ

A szolgáltatás Amerikában gyorsan sikeres lett: már 55 millió előfizető van a 325 milliós országban, és mivel egy családnak elég egy előfizetés, azt mondhatjuk, hogy az ország harmada-fele rákapott a Netflixre. A viszonylag magas költségek miatt azonban Amerika önmagában nem volt elegendő a komoly profithoz, de netes cégek számára nincsenek országhatárok. A cég megkezdte Amerikán kívüli terjeszkedését, és ez az, ami most felgyorsult: a cég az utolsó két negyedévben 5-5 millió nemzetközi felhasználóval bővült, így most összesen 125 millió előfizetője van, tehát több mint a fele Amerikán kívüli.

Termőre fordult

A cég részvénye 6-7 évvel ezelőtt kezdett szárnyalni, akkor sokan nem értették, miért. Nyereség nem mutatkozott még, a modellben pedig sokan nem bíztak. A piac azonban nem tévedett, az árfolyam emelkedés oka megvolt, és ez most kezd igazán látszani. A cég árbevétele 43 százalékkal növekedett egy év alatt, és az első negyedévben 290 millió dollár lett a nyereség, ami több mint a 2016-os egész évi eredmény. A gyors növekedés tehát megindult, mint egykor a Facebooknál, itt azonban vélhetően kiegyensúlyozottabb lesz, miután a teljes bevételt az előfizetési díjak jelentik.