Egyedülálló bankkártyát dob a hazai piacra az MKB
ElemzésekA prémium banki szolgáltatásokról, a járvány hatásairól és az új trendekről beszélgettek az iparági szereplők az MKB Fintechlab rendezvényén. A hazai piacon elsőként az MKB Bank bevezeti a prémium metálkáryákat.
Gyorsuló fejlesztések
Ginzer Ildikó, az MKB Bank általános és üzleti vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy a járvány számos digitális fejlesztést felgyorsított, melyek segítik a személyre szabott ügyfélkiszolgálást.
Eölyüs Endre, a Mastercard magyarországi és szlovéniai menedzsere rámutatott, jelenleg óriási IT fejlesztések zajlanak. Ugyan még nem látható minden banki fejlesztés az ügyféloldalon, de hamarosan elérhetővé válnak az újfajta szolgáltatások.
Demeter Ákos, az EY üzleti tanácsadó partnere szerint is érdemben felgyorsította a koronavírus a digitális és modernizációs fejlesztéseket. Eddig eltérő volt a fejlesztési sebesség az egyes bankoknál, de pandémia valamennyi piaci szereplőt rákényszerítette a gyors ütemű fejlesztésekre.
Személyes kapcsolatok
Ginzer Ildikó rámutatott, hogy a személyes kapcsolatok továbbra is fontosak. A bonyolultabb befektetési döntések változatlanul személyes tanácsadást igényelnek.
Ezzel szemben a mindennapi tömegszerű tranzakcióknál a kényelem, az egyszerűség és a digitális csatornák játszanak szerepet. Egy sikeres bank mindkét területen erősít, és megfelel az ügyféligényeknek – tette hozzá.
Érzelmek
Eölyüs Endre elmondása alapján a technológiai újításoknál nagy hangsúlyt kell arra fordítani, hogy felkeltsék az ügyfelek emocionális érdeklődését.
Eölyüs másfelől rávilágított, a banki megoldásokban jelentős különbségek vannak a kontinensek között. Az európai bankszektor ugyan le van maradva például a skandinávhoz képest, de összességében nem áll rossz helyen.
Szabályozás sebessége
Demeter Ákos szerint a hazai szabályozói piac ugyan sokat fejlődött az elmúlt időszakban, de még így is számos külföldi szabályozó megelőzött bennünket. A régióban erre jó példa Csehország.
Demeter szerint nem szabad lemaradni a szabályozás terén, mert az komoly versenyhátrányt eredményezhet.
Milyen a 21. századi prémium ügyfél?
Zólyomi Zsolt, a Zolyomi Parfums tulajdonosa kifejtette, a luxusiparban a prémium ügyfeleknek egyre inkább élményeket nyújtanak a luxuscégek és nem pusztán tárgyakat kínálnak. Egyre hangsúlyosabbá válnak továbbá az egyedi fejlesztések. Zólyomi tapasztalata szerint egy-egy egyedi készítésű parfümért például óriási felárakat is hajlandóak fizetni a tehetősebb vásárlók.
Eölyüs Endre elmondása alapján a vásárlások egyre inkább eltolódnak a mobil és az e-kereskedelem irányába. Egyre fontosabbá válik a kiszolgálás minősége, hiszen az ügyfelek az élet minden területén szeretnének prémium élményt kapni.
A költési szokások – a készpénz kivételével – jól mérhetők. Így azt is lehet látni, hogy egy-egy promóció milyen hatásokat vált ki.
Ginzer Ildikó szerint a prémium és a nem prémium ügyfelek kártyás költési szokásaiban gyökeres különbségek láthatók. Mind a helyszín, a nagyság és a gyakoriság szempontjából.
Demeter Ákos kifejtette, a személyre szabottság egyre jobban felértékelődik. Az iparági szereplők már rendelkeznek a szükséges technológiai háttérrel, software-ekkel, melyek segítségével elemezhetők a fogyasztói szokások és gyakorlatilag azonnal személyre szabott szolgáltatások nyújthatók. E tekintetben a bankok esetében az a fő kérdés, hogy mekkora és milyen adatbázisból gazdálkodnak. A prémium bankolás esetében lényeges, hogy az ügyfél minél gyorsabb és egyszerűbb kiszolgálást kapjon. Ebben nagy segítséget nyújt a digitalizáció.
Túl kell nyúlni másfelől a klasszikus banki szolgáltatásokon. Meg kell vizsgálni, hogy hol generálódik egy-egy eszköz vásárlásával kapcsolatos döntés és ezekre a döntési pontokra kell felépíteni a szolgáltatásokat – részletezte Ginzer Ildikó.
A prémium szegmensben nagyon fontos, hogy az adott termék kényelmes, biztonságos és időgazdaságos legyen.
Veszélyek
Ginzer Ildikó részletezte, a nagy globális technológiai cégek még a bankokhoz képest is nagyságrendekkel nagyobb összegeket tudnak fejlesztésekre költeni. Emiatt igencsak nehezen tud egy hazai pénzintézet velük versenyezni. Egy bank ugyanakkor sikeresen befolyásolhatja az ügyfelek elvárásait, miközben minél nagyobb komfortérzetet biztosít.
Az MKB Bank által végzett termékfejlesztés menete is megváltozott az elmúlt időszakban. Az ügyfelet a lehető legkorábbi pillanatban, még a termék bevezetése előtt bevonják a fejlesztési folyamatba. Ily módon a visszajelzések sokkal hamarabb eljutnak a bankhoz.
Innováció és a banki verseny
Az innovációnak folyamatosnak kell lennie a szolgáltatáspaletta minden területén – tette hozzá Ginzer Ildikó. Az MKB Bank idén is szeretne kedveskedni egy újdonsággal az ügyfeleinek, aminek fényében Magyarországon elsőként teszi elérhetővé a Metálkártyát.Az új prémium bankkártya fémből készül és design szempontjából is más, mint a többi Magyarországon elérhető bankkártya. Praktikus álló formájú, megjelenése rendkívül elegáns és esztétikus.
Az MKB Bank szeretné a termék tökéletesítésébe az ügyfeleket is bevonni, ezért létrehozta a metálkartya.hu és a fémkártya.hu oldalakat, ahol az ügyfelek észrevételeket és javaslatokat tehetnek.
Új trendek
Ginzer Ildikó szerint a prémium ügyfélélmény érdekében meg kell találni a személyes kiszolgálás és a digitális megoldások harmóniáját.
Eölyüs Endre elmondása alapján fontos, hogy a bank jól kommunikáljon, hiszen az ügyfeleket el kell tudni érni a termékekkel és szolgáltatásokkal. Elő kell továbbá segíteni a mobilbanki forgalom térnyerését is, mely a jövő egyik fontos trendje.
Demeter Ákos felhívta a figyelmet, az ügyfelek egy pillanat alatt válthatnak újfajta szolgáltatókra. Ezért a bankoknak választ kell adniuk a fintech szereplők adta kihívásokra.