Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Éleződik a harc a TESCO és az Aldi között

Elemzések2020. júl. 10.D.J.

Nagy-Britanniában árháború tört ki a két nagy lánc között. Közben a német diszkontok lassan Amerikát is meghódítják.

Az üzleti tanácsadók közkedvelt mantrája szerint minden kereskedőnek meg kell jelennie az online térben is. Netes eladás nélkül nincs jövő. Erre a nagy igazságra úgy tűnik rácáfol az Aldi és a Lidl óriási sikere. Az Egyesült Királyságban ki kellett törnie egy koronavírus-járványnak ahhoz, hogy az Aldi megnyissa a szigetországban az első netes boltját.

A német diszkontláncoknál az online értékesítés sose kapott komoly figyelmet mégis rohamléptekben erősödnek az öreg kontinensen, különösen Nagy-Britanniában.

De időbe telt mire elkezdtek szárnyalni. Mind az Aldi mind a Lidl még a 90-es években jelent meg az Egyesült Királyságban és akkor a helyi sajtó egybehangzó véleménye az volt, hogy nincs sok keresnivalójuk az országban. Az érvük az volt, hogy a britek nem túl árérzékenyek, épp ezért nem fognak csak az olcsóságuk miatt rászokni a diszkontokra. Egy ideig úgy tűnt, hogy igazuk is van. A következő évtized végén a német láncok piaci részesedése még mindig 2-2 százalékon állt.

Csakhogy menetközben a két társaság sorozatos fejlesztésekbe fogott.

Az áruik ugyan továbbra is olcsóak maradtak, hála a sajátmárkás termékeknek, viszont a kínálatuk mérete a háromszorosára nőtt. Egy átlagos brit Aldiban úgy 2000 különféle termék kapható. Ez a szám még mindig jócskán elmarad a szupermarketek mutatóitól, hisz a nagy láncokban úgy 25 ezer különféle cikket árulnak. Viszont ez a bővítés már elég volt ahhoz, hogy becsábítsák a briteket, akik az évek során rákaptak az olcsó árukra.

Annyira, hogy az Aldi tavaly már az ötödik legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi lánc volt a szigetországban, a Lidl pedig elérte a hetedik helyett. Kettejük piaci részesedése mintegy 14 százalékot tett ki. A német társaságok ezután sem akarnak a babérjaikon ülni. A piachódításba még csak most kezdtek belejönni. Az Aldi a terjeszkedésre két éven belül 1 milliárd fontot akar költeni, míg a Lidl 230 új üzletet szeretne nyitni az Egyesült Királyságban.

A brit piac elsőszámú vezetője a Tesco ugyan még mindig az ágazat 27 százalékát uralja, viszont ez a szám öt éve még 2 százalékkal nagyobb volt. Mivel a német versenytársak elszipkázták a vásárlóik egy részét indítottak egy konkurens diszkontláncot. Ám a Jack’s nem tudta beváltani a hozzá fűzött reményeket. Amikor elindult 2018-ban a terv még az volt, hogy a Jack’s égisze alatt fél éven belül 10-15 boltot fognak nyitni. Azóta majdnem két év telt el, mégis mindössze 12 üzletnél tartanak. Egyet időközben be is kellett zárni, egy másiknál pedig leépítésekre volt szükség.

Mivel ez a húzás nem vált be más eszközhöz nyúltak.

Idén bejelentették, hogy a termékeik egy részét épp annyiért fogják kínálni, mint az Aldi. Ezeket az árukat egy piros buborékkal is ellátták. A TESCO emberei egy héten kétszer ellenőrzik az Aldi árait, azért, hogy be tudják tartani az ígéretüket és le tudják követni a konkurens árazását. A kampány indítása óta egy angol újságíró a KentLive-nál tett egy próbát mindkét láncnál, de a tapasztalatai alapján az Aldi picit így is olcsóbb tudott maradni.

Miközben a szigetországban a harc fokozódik, a német diszkontok egy olyan piacon is megtudták vetni a lábukat, ahol a TESCO erre nem volt képes. A brit óriás annak idején ugyanis pár évnyi próbálkozás után 2013-ban kivonult Amerikából. Az Aldi és a Lidl viszont egyre sikeresebb a tengerentúlon. Annyira, hogy a helyi üzletek szerint fenekestül felforgatták a helyi piacot.

Az Aldi boltok száma az Egyesült Államokban

Év Üzletek száma (db)
2015 1483
2016 1602
2017 1739
2019 1890
Forrás: statista.com

Az egyik független boltokat képviselő szervezet az IGA vezetője John Ross, egyenesen német invázióról beszélt. Szerinte a Walmart megjelenése óta nem volt akkora változás az amerikai kiskereskedelemben, mint most. A német láncok áraival egyre kevesebben tudják tartani a lépést. Míg az ágazat az előrejelzések szerint a következő időszakban évi 0,5 százalékkal fog nőni, addig az Aldi-nál és a Lidl-nél a növekedés mértéke várhatóan évi 5,6 százalékon fog állni. A társaságok most ugyanazt a taktikát követik, mint Nagy-Britanniában. Vagyis a kínálatot folyamatosan szélesítik.

Az USA legnagyobb szupermarket lánca a Kroger ebben az új helyzetben kénytelen volt újragondolni az üzleti modelljét.

Egyrészt átcsábították magukhoz az egyik Aldi veteránt Liz Fernedinget, akit a diszkont ágazatuk vezetésével bíztak meg. Másrészt néhány boltjukat már abban a szellemben üzemeltetik, ahogy az Aldi is működik. Az üzleteik egy részében például nagyobb szerepet kaptak a saját márkás termékek. Magyarországon egyébként a két német diszkonthálózatból a Lidl erősödött meg a legjobban. Tavaly hazánkban a TESCO után ők voltak a második legerősebb kiskereskedelmi lánc.