Elszállhat a téli gumik ára a kaucsukhiány miatt
ElemzésekAz alapanyaghiány és logisztikai problémák miatt jelentősen nőhet a téli abroncsok ára.
Az utóbbi hetekben már megszokhattuk, hogy az autózás költségei jelentősen megnőttek. Először a benzin és dízel ára ugrott meg, amit az AdBlue-válság követett.
A kaucsuk-hiány miatt most a téli abroncsok áremelkedésével is számolhatunk.
November első hetében már beköszöntött a hideg, télies időjárás, ami miatt az autósok a megszokottnál hamarabb kezdték nyári abroncsaikat télire cserélni. Szerencsére a legtöbb gumis, szerviz és kereskedő már online időpontfoglaló rendszerrel is rendelkezik, viszont a várakozási idő akár három hét is lehet. A téli gumik iránti kereslet nagyjából megegyezik az előző évi számokkal, ám az ismertebb márkák teret hódítottak.
Az áremelkedés kiváltó okai
Több nyersanyag, köztük az acél, üveg, kőolaj és kaucsuk árának növekedésére a DIHK, vagyis a német kereskedelmi és iparkamarák képviseleti szervezete már júliusban felhívta a figyelmet.
Elemzők már korábban figyelmeztettek: a kereslet hatalmasat nőhet, ami a készletek kimerüléséhez és drasztikus áremelkedéshez vezethet.
A kaucsuk nyersanyagkénti forgalmazásával foglalkozó cégeket tömörítő BRV szakmai képviselete szerint erre hónapokon belül sor kerülhet, ami már a téli gumik árának növekedésén lesz érezhető.
A kaucsuk első félévi átlagára az előző évi értékhez képest 57%-ot emelkedett.
Mi több, a szintetikus kaucsuk előállításához szükséges olaj ára is emelkedett, ráadásul a konténerdíjak világkereskedelmi árai is nőttek. Stephan Helm, a szervezet elnöke hónapokkal ezelőtt azt sugallta, hogy a gyártók a nyersanyag drágulását a fogyasztókra fogják hárítani.
Az árak alacsonyan tartását tovább nehezítette, hogy a megbetegedések miatt az ültetvények hozama is visszaesett, ráadásul az ázsiai országok nagymértékű kaucsukfelvásárlásba kezdtek, ami világszintű árfelhajtó hatással bírt.
A felvásárlás egyik kiváltó oka, hogy a keleti országok, mint például Thaiföld, ahelyett, hogy kaucsukfa csemetéket ültettek volna, felnőtt fáikat gyakrabban csapolták, hogy a nyersanyag világpiaci árát alacsonyan tarthassák. A gumihiányt tovább nehezítette a koronavírus terjedése, a kieső munkaerő mellett a gumikesztyűk iránti kereslet drasztikusan megemelkedett.
Elemzők szerint a tavalyi azonos időszakhoz képest nagyjából 10-15 %-kal drágábbak a téli gumik.
Milyen áron vehetünk téli gumit?
Az áremelkedés ellenére az üzletek és webshopok többféle akcióit is kínálnak, a BHPgumi oldalán a hazai piac középkategóriás és prémium abroncsait is megtalálhatjuk. Az alacsonyabb árkategóriás változatok közül a Hankook márkacsaládhoz tartozó Laufenn LW31-es szériái 11.590 és 41.330 forint között változnak, míg a Hankook RW12-es modelljei akár 50.220 forintba is kerülhetnek darabonként.
Jelentősen nagyobb árkülönbséget mutat a Michelin Agilisalpin modellcsalád, melynek legmegfizethetőbb változatai közel 39.000 ft-ba kerülnek, a legdrágábbak majdnem elérik a 75.000-es darabárat.
Hasonló a helyzet a Pirellivel is: a Cinturatowinter gumikat 36.210 és 78.980 ft között árazták be, viszont a webhely 125.000 forint felett is forgalmazza a gyártó téli variánsait.