Ez a termék olcsóbb lett tavaly óta, mégis visszaesett a forgalma
ElemzésekA medencék árát nem hogy hidegen hagyta a vágtató infláció, még olcsóbbak is lettek, mint az elmúlt évben. Nem drágultak a kiegészítők, és az üzemeltetéshez szükséges vegyszerek sem, mégis nagyot esett a forgalmuk. Máris kivérzett a középosztály vásárlóereje, vagy csak a felemás nyári időjárásnak tudható be a rossz eredmény? Nagy- és kiskereskedőket is megkérdeztünk.
Tavaly nyáron nem szűkölködtünk forró napokban, amelyeket legjobb a strandon átvészelni, de évek óta gyarapodott azok száma is, akik a zsúfoltságot vagy a drága belépőket megelégelve inkább az otthoni medence kényelmét választották, méghozzá ahogy azt egy évvel ezelőtt megírtuk, évről-évre egyre nagyobb méretű medencéket választottak a vásárlók. Az infláció, a vásárlóerő csökkenése miatt számos területen esett vissza a fogyasztás, de mennyire hatott mindez a medencék iránti keresletre, egyáltalán drágultak-e az elmúlt évhez képest?
- Általánosságban elmondható, hogy jelentős visszaesés tapasztalható az uszodatechnika területén is. Leálltak a nagy beruházások, az élelmiszerek és a rezsi mellett minden más vásárlás háttérbe szorult. Számokban kifejezve 10-30 százalék a visszaesés termékkategória, illetve értékesítési csatorna alapján.
A belföldi nagykereskedelem mellett saját boltokat és webáruházakat is üzemeltetünk, valamint export piacokon is aktívak vagyunk, így némileg kompenzálni tudjuk az általános recessziót - mondja a Növekedés.hu-nak Szöllősy György.
Az egyik legnagyobb hazai medenceforgalmazó, az Aqualing Kft kereskedelmi igazgatója azt is elárulja,
aki medencét szeretne, gyerekeknek pancsolót már 5.000 forintért is kaphat, de egy családi medence is megvásárolható már 60–70.000 forinttól. Aki szeretne, az Aqualing kínálatában földbe süllyesztett épített medencét is talál, mondjuk 3 dimenziós bazalt, vagy homokkő mintás fóliával, automata vezérléssel, hőszivattyús fűtéssel, motorosan mozgatható fedéssel, telefonos vezérléssel, ha éppen úgy kívánja.
A lehetőségeknek csak a fantázia szab határt, persze az árak is ennek megfelelően alakulnak.
- Ahogy minden válság idején először az árérzékeny vevőkör tűnik el, majd a középosztály. Nálunk is megfigyelhető, hogy a luxus kategóriában nincs csökkenés, sőt előrehozott vásárlások történnek „holnap úgyis drágább lesz” megfontolásból - mutat rá Szöllősy György.
Az időjárás minden számítást keresztülhúzott
Mi azt látjuk, hogy a medencék forgalma nem zuhant be durván, viszont a különböző kiegészítők, például a vízminőség fenntartásához szükséges vegyszerek területén már jól látszik a visszaesés - mondja a Növekedés.hu-nak Papp Tibor, a Delfin Uszodatechnika üzletvezetője hozzátéve, ők leginkább az időjárást okolják a gyengébb forgalomért.
- Ha nyár elején gyorsan beüt a strandidő, akkor a családok időben felállítják kerti medencéiket, hogy mire a gyerekeknek elkezdődik az iskolai szünet, minden készen álljon az otthoni strandoláshoz. Viszont ha nem indul be gyorsan a nyár, akkor ez sokaknál elmarad, és így persze hozzávalókat sem vásárolnak.
Akiknek épített medencéjük van, azok jellemzően már a szezon előtt nagy tételben megvásárolják az egész évre elegendő vegyszereket, kiegészÍtőket - mutat rá Papp Tibor, aki nem rejti véka alá, hogy az idei nyár nagyon kibabrált velük, mivel kifejezetten hűvösen indult, majd a szezon közepén hetekre beköszöntött az ősz, ami villámgyorsan meg is jelent a forgalmi adatokban.
Az üzletvezető szerint az infláció hatásai inkább jövőre mutatkoznak majd meg ezen a területen, most inkább az időjárás a ludas. Arról nem is beszélve, hogy ha minden meg is drágult, a medencékre ennek pont a fordítottja igaz, olcsóbbak lettek tavalyhoz képest.
- Egy 305 centiméter átmérőjű medence, ami egy évvel ezelőtt 70 ezer forintba került, most 53 ezerért elvihető - mutat rá Papp Tibor, aki szerint a vegyszerek sem drágultak, a nagykerekben egyik-másik még pár száz forinttal olcsóbb is lett.
Veszteséges szezon lesz
Most szinte mindenhol akciókat látunk a boltokban, a medencés webshopokban, méghozzá jelentősebbek az árengedmények, mint egy szokványos szezonvégi kiárusításkor. Vajon behozhatja a kiesett bevételt a medenceforgalmazóknak a nyár végére visszatérő kánikula? Szöllősy György nem ilyen optimista.
- A COVID idején, a maradj otthon - nyaralj otthon kényszer miatt ugrásszerűen megnőtt kereslet, idén már visszaállt a járvány előtti szintre. Ehhez hozzájön, hogy a COVID utáni, pánikszerű készletezés miatt egész Európa tele van áruval.
Minden kereskedő próbál szabadulni a többlettől, így az a vevő, aki most ügyes százezreket, milliókat spórolhat álmai medencéjén. Nálunk is minden akciós, így aki megteheti, most nagyon jó árakon szerezheti be medencéjét, jakuzziját vagy SUP deszkáját, de igaz ez valamennyi kiegészítőre is.
Az Aqualing mai akciós kínálatában például 4,5 millió Ft-ért kínálunk egy 8x4x1,5 méteres földbe süllyesztett medencét a szükséges, profi felszereltséggel. A csomag teljes kedvezménye 700.000 Ft.
Sajnos a tavaszi, tartósan kedvezőtlen időjárás és a rossz gazdasági tényezők együtt, május végéig ellehetetlenítették a szezon egy jelentős részét. Ezt már idén nem lehet visszahozni. Tudjuk, ha jó az idő mindenki medencét akar, ugyanakkor esőben ingyen sem kell. Most a nyár végén érkezett rövid meleg időszak bár szépíti a számokat, de nem tudja kompenzálni a hazai piacon az elmaradást - mondja az Aqualing Kft kereskedelmi igazgatója hozzátéve, a legtöbb hazai medencés kivitelező és kereskedő komoly veszteségekkel fogja zárni a szezont.