Három hatás miatt száguld a magyar reklámpiac
ElemzésekA hazai reklámpiac növekedési üteme akár a duplája is lehet a világátlagnak. A globális reklámköltések összértéke idén várhatóan eléri a 752,8 milliárd dollárt, ami 4,6 százalékos bővülést jelent – áll a dentsu globális médiaügynökségi hálózat a világ előrejelzésében. Az utazási és szállítási, illetve a gyógyszeripari hirdetők növelik leginkább a reklámköltéseiket.
A dentsu Global Ad Spend Forecasts című elemzés adatai azt mutatják, hogy a 2023-as évre előrejelzett 2,7 százalékos bővülést követően jövőre 4,6 százalékos mértékben nőnek a globális reklámköltések.
Jó évre számíthat a magyar reklámpiac
A magyar reklámpiac a dentsu előrejelzése szerint 9 százalékkal bővül 2024-ben.
A bővülés három tényező egyidejű hatásának lesz köszönhető.
- A reálbérek újbóli növekedése miatt egyre több márka erősíti hirdetési tevékenységét.
- Másrészt az olyan események, mint az EU és önkormányzati választások, illetve a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia is ad majd egy-egy időszakos lökést a magyar reklámpiacnak.
- Emellett a hirdetési árak is növekednek: a televíziós hirdetések piacán 20-30 százalékos emelést jelentettek be a sales house-ok, ami a többi médiatípus árazására is hatással lesz majd.
Vezet a digitális média és a tévé
A gyarapodás egyik fő hajtóereje a hirdetési árak emelkedése lesz: azonos árakon számolva a várható növekedés mértéke 2024-ben mindössze 2,5 százalékos lenne.
Ugyanakkor jelentős hatása lesz az olyan nagy politikai és sporteseményeknek is, mint az amerikai elnökválasztás, a párizsi olimpia vagy a németországi labdarúgó-Európa-bajnokság.
A reklámköltések csatornák szerinti megoszlását vizsgálva megállapítható, hogy a digitális reklámok részaránya tovább nő, jövőre várhatóan eléri az 58,8 százalékot.
A digitális szegmens esetében az idei 6,3 százalékos bővülést várhatóan jövőre 6,5 százalékos növekedés követi majd.
Ettől függetlenül a globális hirdetési kiadások többsége továbbra is a digitális területre áramlik majd, és a szegmens költési részaránya 2025-ben már várhatóan eléri a 60 százalékot.
A következő három év során a digitális szegmensben kétszámjegyű növekedésre főként a retail media (17,2% átlagos éves növekedés), a paid social (12,3% átlagos éves növekedés), és a programmatic (10,2% átlagos éves növekedés) területeken számíthatunk.
A második legnagyobb részaránnyal rendelkező, a reklámköltések közel negyedét kitevő televíziós hirdetések értéke két év csökkenést követően újra nőni fog 2,9 százalékkal, ami elsősorban a connected TV-költések 30 százalék feletti növekedésének lesz köszönhető.
Eközben köztéri hirdetésekre 4,4, rádióreklámokra 1,1 , mozireklámokra pedig 6,4 százalékkal fognak többet költeni a hirdetők.
Egyedül a nyomtatott felületek reklámpiaca csökken majd 3,3 százalékkal: jövőre is kérlelhetetlenül zajlik majd a napilapok és magazinok hirdetési piacának trendszerű, erőteljes zsugorodása, amely nyomán a terület immár csupán 6,2 százalékát teszi ki a teljes reklámpiaci tortának.
Globális körkép
A világ minden régiójában növekedést vár az előrejelzés, ám annak mértéke eltérően alakul majd.
- A globális reklámköltések 46,9 százalékát kitevő amerikai régióban jövőre 5,8 százalékos növekedés várható,
- a 32 százalékos részarányt képviselő ázsiai-csendes-óceáni régióban pedig 4 százalékos lesz a bővülés.
- Az Európa, a Közel-Kelet és Afrika területeit magába foglaló EMEA régió ugyanakkor csupán 2,7 százalékos átlagos növekedést fog tudni felmutatni.
A növekedés üteme a harmadik negyedévben lesz a legnagyobb (+5,5%) az ekkor megrendezendő nagy sporteseményeknek köszönhetően. Iparági szegmensek tekintetében az utazási és szállítási (+7,5%), valamint a gyógyszeripari (+7,4%) hirdetők növelik legnagyobb mértékben a reklámköltéseiket.
A dentsu médiapiaci előrejelzése – amely nem csupán az 58 vizsgált ország számait összegzi és elemzi, hanem az egyes régiókat, csatornákat, valamint a hirdetői szektorokat is részletesen vizsgálta.