Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Hogyan ne túlórázzunk home office-ban?

Elemzések2021. márc. 24.Növekedés.hu

Mit tudnak az egerek az otthoni munkavégzésről? Elég az íróasztalt rendbe tenni, vagy az egész ház katonás rendje segít többet a hatékonyságban? A sokak számára már több mint egy éve tartó home office legnagyobb nehézségeiről kérdeztünk cégvezetőket. Élményeiket összefoglalva szedtük pontokba alább, rájuk szakmai választ Herczeg István, tréner-coach, a Lounge Group L20 műsorblokkjának legutóbbi vendége ad. 3+1 jó tanács az otthoni munka még hátralévő időszakának átvészeléséhez.

Keresd a csendet, mint az egér!

Szinte természetes, hogy a meetingek során háttérzajok, a családtagok ténykedése megzavarhatja a koncentrációt, ami hosszú távon jelentősen rontja a megbeszélések hatékonyságát is.

„Szükség törvényt bont. Ebben az időszakban akárki akármit is gondol a home office-ról, be kell látni, szükség van rá, minden előnyével, veszélyével és esetleges negatív hatásával együtt. A lehetőségekhez mérten persze így is lehet hatékony a munka, ehhez azonban meg kell találni azt a helyiséget, ahol az otthon pezsgése, történései legkevésbé zavarnak. Egy kialakított dolgozósarok, dolgozószoba jelentősen csökkentheti a figyelemből való kibillenés veszélyét”

– mondta Herczeg István.

Tiszteld a hely szellemét!

A kanapéról, hálószobából bejelentkező kolléga láthatóan kényelmesen ül, esetleg fekszik, a képernyőn látott élethelyzet azonban jobban hasonlít az esti sorozatnézéshez, mint az elmélyült munkához.

„Ahova eddig munka után hazamentünk, az most hirtelen munkahellyé, irodává, tárgyalóvá, ügyfélszolgálattá alakul. Nem elmegyünk dolgozni, hanem a konyhából átmegyünk a nappaliba, ahol tegnap este a család még társasjátékozott. A home office – minden előnye ellenére – egy kényszerpálya. Nem véletlen, hogy az egyébként erre alkalmas munkahelyek többségénél sem az otthon a munkavégzés fő helyszíne. Minden helynek (helyszínnek) megvan ugyanis a maga szelleme. A nappalinak, a konyhának, a hálónak a rutinjainkat, rituáléinkat alakító funkciói vannak: főzünk, alszunk, játszunk bennük. Nem érdemes a munkát bevinni ezekbe a helyiségekbe, hiszen mindenhol az adott szereptudatosság jellemzi az embert. Ott, ahol egyébként filmet nézek, máshogy viszonyulok a munkához is”

– hangsúlyozta a szakértő.

Herczeg István (Fotó: Lounge Communication)

Hozd létre az online intimitást!

Lassan egy éve alig találkozunk személyesen, a meetingek többségén is videó nélkül beszélünk, előfordult már, hogy egy kolléga nevét és arcát csak néhány másodperces gondolkodás után tudtam felidézni.

„Az interperszonális kapcsolatok szükségesek ahhoz, hogy elkötelezettek legyünk a munkahelyünk iránt. Egy szervezet mindig emberekből áll, azonban home office idején a személyes kötődések gyengülhetnek. Érdemes ezért legalább hetente egyszer személyes, videós online meetinget tartani, s a vezetőknek – a látszólagos lazulás ellenére – betartatni a megállapodásokat. Az online meeting formája ellenére éppen úgy kizárja a késés lehetőségét, mint a valódi, a szakirodalom szerint azonban az ember otthonában kevésbé érzi a késés súlyát, mint amikor valóban meg kell érkeznie valahova”

– tette hozzá Herczeg István.

Ingázz rituálisan!

Sok kollégán látom, hogy a hivatalos munkaidő előtt és után is emaileznek, telefonálnak, ami a szükséges rugalmasabb időbeosztás kihasználásán kívül arra is utal, hogy elmosódik a munka és a szabadidő közötti határ, lévén, most mindkettő ugyanazon kulisszák között játszódik.

„Mint ahogy nem jó, ha a szabadidős helyszínekre visszük be a munkát, úgy az is javíthatja a hatékonyságot és a munkakedvet, ha legalább „eljátsszuk”, hogy munkába megyünk. Legyen szó a kutyasétáltatás reggeli és esti rituáléjáról, egy sétáról, vagy éppen egy átvezető csésze kávéról, teáról, érdemes a munka és a magánélet közötti elmosódó határokat valamilyen mesterséges aprósággal kijelölni home office idején is”

– fejtette ki Herczeg István.

A home office és koronavírus munkára gyakorolt hatásairól Herczeg István coach és tréner, valamint Hidvégi Krisztina, a Lounge Group – Magyarország egyik legnagyobb kommunikációs cégcsoportja – médiaigazgatója az L20 című podcast műsorában beszélgetett, amelyet a cégcsoport honlapján érdemes visszahallgatni.