Honnan ered a szappanopera elnevezés?

Elemzések2021. jún. 5.Fellegi Tamás

A hosszú, sőt végtelenített filmsorozatokat gyakran nevezzük szappanoperának, de vajon miért ez lett a nevük? A megnevezésnek érdekes módon gazdasági, kereskedelmi vonatkozása van.

Célzott közönség

A soha véget nem érő, vagy nagyon sok részből álló, éveken, esetleg évtizeden át készülő és játszott filmsorozatokat szappanoperának nevezzük, de ma már a megnevezés nemcsak a sorozat véget nem érő mivoltára, hanem tartalmi minőségére, művészi értékére, pontosabban sokszor annak hiányára vonatkozik. Gyakran hallani, hogy az unatkozó háziasszonyoknak valók, és ennél jobban nem is lehetne eltalálni a megnevezés eredetét.

Az első sorozatok ugyanis kifejezetten az otthon lévő feleségeket célozták közel 100 évvel ezelőtt, amikor még nem vált tömegessé a nők munkába állása. Igaz, ebben az időszakban filmsorozatról még nem lehetett szó, hisz nem létezett még a televízió, az internetről nem is beszélve. Filmet nézni még csak moziban lehetett, otthoni eszközként még csak a rádió létezett, amely a kereskedelmi forgalomban 1920 körül kezdett terjedni, és az azt követő években kezdtek sokféle adást sugározni.

Rádiókorszak

A leggyorsabban az akkor már általában az újításokban vezető szerepet betöltő USA-ban terjedt el a rádiózás, így nem meglepő, hogy a legelső sorozat, amit inkább rádiójátéknak nevezünk, ott került adásba. A műsor készítői ugyanis rájöttek, hogy a hallgató visszatér, ha egy történet nem fejeződik be, másnap, vagy akár egy hét múlva jön a folytatás, így több időt tölt rádióhallgatással.

Ez természetesen a reklámozók figyelmét is felkeltette, és miután a rádiók bevétele a reklámokból adódott, ez számukra elsődleges volt.

A reklámok szerepe

Az első sorozatot Chicagoban kezdték sugározni, egy-egy adás 15 percig tartott, napközben adták, amikor az otthon lévő háziasszonyoknak volt idejük meghallgatni azt. Nem véletlenül volt így: a szappan-, és mosószergyártók őket célozták, hisz termékeiket leginkább ők vásároltak, mondhatjuk, hogy ez volt a reklámipar kezdeti targetálási módszere, amelyet ma már az interneten próbálnak a reklámozók tökélyre fejleszteni.

Az első sorozatot több is követte, és a 20-as évtized végére már az egész országban teret nyertek, szponzorálóik pedig szinte kizárólag a kozmetikai cégek voltak, így az akkori fő termék alapján ragadt rájuk a szappanopera elnevezés. Azt nem tudjuk, ki és hol használta először a kifejezést, de villámgyorsan elterjedt elsősorban a folyamatosan, évekig, évtizedekig játszott rádiójátékok esetében.

Hogy ezek nem a legmagasabb színvonalú műsorok lettek, annak egyszerű oka van: mindig ki kell találni egy újabb cselekményt, konfliktust, gyakran a valóságot utánozva, ugyanazokkal a szereplőkkel, helyszínekkel.

Jött a TV

1950 körül terjedni kezdett az immár a hang mellet képet is továbbító televízió, és mi sem természetesebb, hogy a rádió esetében jól bevált sorozatokat a tévében is elkezdték játszani, egy darabig párhuzamosan adva őket rádión is, tévén is. Amikor már mindenkinek lett tévéje, a rádióban legtöbbjüket már nem adták, noha a rádiójáték azért megmaradt, mint önálló műfaj.

A szappanopera kifejezés fennmaradt a hosszú, esetleg évtizedekig játszott TV-sorozatok esetében is,

noha itt már nem volt finanszírozási monopóliumuk a szappangyártóknak, ráadásul a szappan, mint termék is háttérbe szorult, hisz jött a mosógépkorszak, így a mosóporokat hirdették előszeretettel, a reklámokat pedig már a ma megszokott módon blokkokban adták, egy idő után a sorozatot megszakítva, ami roppant zavaró, de ugyanennyire hatékony.

Bővülő piac

Ebben az időszakban zajlott a nők tömeges munkába állása is, így a célközönség elérhetősége is változni kezdett. A sorozatok gyakran késő estére vagy hétvégékre kerültek, és miután ekkor már az egész család otthon volt, a férfiakat is célozni kezdték a tartalommal, a nézőközönség kibővült. Ez persze a reklámozóknak és a TV-csatornáknak egyaránt jól jött, hisz a reklámokkal célozható kör így jócskán bővült.

A század végére az iparág nemzetközivé vált: egy adott helyen készülő szappanoperát más országokban is átvettek, esetenként szinkronizálva vagy felirattal, de például egy mexikói szappanoperánál sok esetben még ezzel sem kellett foglalkozni, hisz Latin-Amerika számtalan spanyol nyelvű országában lehetett őket minden további nélkül vetíteni.

Már nem kell várni

Az internet megjelenése újabb korszakot hozott: immár lehetővé vált, hogy a nézőknek ne kelljen körmüket rágva várni egy-egy sorozat következő részére, ne akkor kelljen azt megnézniük, amikor egy csatorna a műsorára tűzi. Megjelentek a streaming szolgáltatók, akik egyszerre feltesznek egy sorozatból egy egész évadot, esetleg mindjárt többet is. A végtelenített sorozatok továbbra is a tévében futnak, a streaming szolgáltatók pedig elkezdtek maguk sorozatokat gyártani, ezzel csökkentve függőségüket a korábbi tévésorozatoktól.

Ezeket már úgy állítják össze, hogy egy-egy évad akár csak néhány részből áll, de mivel itt az évad csak egy elvont fogalom, nem egy időszak, rugalmasan kezelhetők a számok. A szolgáltatók kategóriákba sorolják a műsorokat, hogy az óriási kínálatból könnyebb legyen válogatni, a szappanopera immár egy ilyen kategóriát jelent, persze hogy mi kerül bele, az a szolgáltató döntésén múlik, a műfajok közt átjárás van. A technikai lehetőségek, fogyasztói szokások változtak,

a szappanopera elnevezés azonban fennmaradt, közel egy évszázad után is.