Jöhet az ezer forintos benzin? Meddig tart az őrült áremelkedés a kutakon?
ElemzésekAz üzemanyagárakra ható két legfontosabb tényező az autósok ellen fordult, de kell-e attól tartanunk, hogy ősszel folytatódik a drágulás? Valóra válhat mindannyiunk rémálma, az 1000 forintos literenkénti benzinár? A Növekedés.hu Grád Ottót, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárát kérdezte, aki arról is beszámolt, van-e már érezhető hatása a kutakon a magas áraknak.
Szinte hétről hétre drágul az üzemanyag ára, legutóbb múlt héten a benzin nagykereskedelmi árát emelték bruttó 5 forinttal, így a jelenlegi állás szerint a 95-ös benzin átlagára 641 forint, a gázolajé 645 forint literenként.
A drágulás mértékénél is riasztóbb a sebessége. Míg a múlt hónap végéig még abban reménykedtek az autósok, hogy a már akkor is hetek óta tartó áremelkedés megáll 600 forint alatt, ám július 26-án ez a remény is szertefoszlott, miután
egy izmosabb áremelés után a benzin nagykereskedelmi ára bruttó 13 forinttal, a gázolajé 12 forinttal ugrott meg, így a 95-ös benzin átlagára bőven átvitte a lélektani szintet, (612 forint/liter), a gázolajé 598 forinttal akkor még csak megközelítette.
Okkal merül fel a kérdés, vajon meddig tarthat az üzemanyagárak szabadesése, és el kell-e kezdenünk megbarátkozni akár az 1000 forintos üzemanyagárak lehetőségével is?
Emiatt kell most drágábban tankolnunk
- A világpiaci árak emelkedésének az oka is elég egyértelmű: Szaúd-Arábia és Oroszország, vagyis a világ két legnagyobb kitermelője bejelentette, hogy továbbra is fenntartják a kitermelés csökkentést, amit önkéntesen határoztak el - mondja a Növekedés.hu-nak Grád Ottó, a hazai olajipari társaságok többségét képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára hozzátéve, ez a bejelentés azonnal megdrágította a kőolajat a piacon.
Az, hogy “csak” ennyire szálltak el az árak, az egyedül annak köszönhető, hogy a szaúdi-orosz akciót követően a keresleti oldalon is történtek változások. Egyre pesszimistább adatok jöttek ki a Távol-Keleten, elsősorban Kínában, egyre rosszabbak a kilátások, emiatt a szakértők azt prognosztizálják, hogy a fogyasztói oldalon sem lesz túl izmos a piac, ez pedig újra egyensúlyba hozta a keresletet és a kínálatot.
- Önmagában az, hogy a kínai gazdaság megtorpanni látszik, elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy a kőolaj árának gyors emelkedése megálljon - mutat rá Grád Ottó, aki azt sem rejti véka alá, hogy a magyar kutak árai szempontjából van még egy nagyon fontos tényező, az, hogy mennyire erős a nemzeti fizetőeszköz.
- Az üzemanyagok hazai árát az alapanyag, az olaj forintban kifejezett ára határozza meg. Amikor emelkedik a kőolaj ára a világpiacon és ezzel párhuzamosan gyengül a forint akkor a két hatás egyszerre jelenik meg az üzemanyagárak számításakor, ez szimpla matematika. Ha 15 százalékkal drágul az alapanyag, és mellette tíz százalékot gyengül a forint a dollárhoz képest, akkor forintban kifejezve 25 százalékkal kell többet fizetniük a finomítóknak az alapanyagért, ez pedig gyorsan végigfut az ellátási láncon - foglalja össze a MÁSZ főtitkára. Márpedig most, hogy
a korábbi 75 dollár körüli szint már a múlté, és annak örülünk, hogy legalább 85 dollár környékén stabilizálódott a kőolajár, mindezt megfejelte, hogy a korábban erős, 330-as forintos dollárjegyzés pillanatok alatt visszagyengült 350-ig, így mind a finomító mind az importőrök kénytelenek voltak emelni az üzemanyagok árait.
Akkor a benzinár határa a csillagos ég?
Grád Ottó úgy látja, a napokban nem csak az olajár, hanem a forint is stabilabb lett, így talán olyan drasztikus változásoktól, mint amelyek az elmúlt hetekben borzolták a kedélyeket, már nem kell félni a következő időszakban.
- Attól biztos nem kell tartani, hogy 1000 forintig elmegy az üzemanyagár, de úgy látom, hogy még a 700 forintos szintet sem fogja elérni.
Legfeljebb abban az esetben lesz ekkora drágulás, ha jelentősen eszkalálódna az orosz-ukrán háború, vagy a legnagyobb olajkitermelő országok valamelyikében földindulásszerű politikai válság törne ki - mondja a szakember hozzátéve, hogy legkorábban január elsején számít nagyobb árváltozásra, ekkor jelenik meg ugyanis az üzemanyagárakban a kormány által emelni tervezett új jövedéki adó mérték, ez előre láthatóan bruttó 40 forinttal emeli majd meg az árakat.
2021-ben, amikor megdőlt a történelmi rekord, a 2012-es 451 forintos benzinár, szemléztünk egy közvéleménykutatást, amelyben a megkérdezettek 68 százaléka 500 forintos benzinárnál határozta meg azt az összeget, amelynél inkább kevesebbet használná autóját, míg az autósok több mint ötöde mondta azt, hogy 600 forintnál átgondolja autózási szokásait, 8 százalék 800 forintnál, 3 százalék pedig 1000 forintnál.
Ezeknek a többsége mára megdőlt, Grád Ottó ugyanakkor azt mondja, hogy egyenlőre nem köszöntött be drasztikus forgalomcsökkenés a kutakon.
- Nehéz most bármilyen összehasonlítást tenni, a tavalyi év rendkívül kaotikusan alakult az üzemanyagfogyasztás terén, így meglehetősen furcsa a bázis, azaz viszonyítani sem egyszerű.
Úgy látom, hogy leginkább a hatósági ár által generált plusz fogyasztás tűnt el, közel 25 százalékot korrigált vissza a kiskereskedelmi piac - világít rá a MÁSZ főtitkára.