Két hónap múlva végleg elfelejthetjük a készpénzt
ElemzésekKözeledik az időpont, amikor az online pénztárgéppel rendelkező kereskedőknek kötelező lesz készpénzmentes fizetést elfogadniuk. Helyzetüket nagyban könnyíti a másodlagos fizetési azonosító, amely egyúttal az online kereskedőknek is hasznos eszköz lehet.
Fogy az idő
Már csak két hónap van hátra az évből, vagyis ennyi idejük maradt a jelenleg még csak készpénzt elfogadó kereskedőknek, hogy felkészüljenek az elektronikus fizetés valamely változatának elfogadására. Kézenfekvő megoldásnak tűnik, hogy a Pénzügyminisztérium támogatási programjából még megmaradt kártyaterminálokat telepítsék, de ehelyett, vagy akár emellett is érdemes megteremteni a lehetőséget, hogy a vásárlók az azonnali utalás lehetőségét felhasználva fizethessenek.
Egyszerű eszköz
Az erre épülő banki alkalmazások elterjedéséig, széleskörűvé válásáig érdemes arra törekedni, hogy az utalás minél egyszerűbben lebonyolítható legyen. Ennek legjobb eszköze a másodlagos számlaazonosító használata: ennek során a hosszú, akár 24 jegyű bankszámlaszám helyett elég, ha a vásárló a vállalkozás másodlagos azonosítóként használt telefonszámát, e-mail címét vagy adószámát adja meg az utaláskor, lerövidítve az eljárást, és egyben mérsékelve a tévedés esélyét is.
Már használják
A GIRO Zrt. által a penzforgalom.hu publikált statisztikákból jól látszik, hogy már használják a másodlagos azonosítókat, de még nem terjedtek el széles körben. Október 25-én például az aznapi utalások 0,1 százalékánál használtak másodlagos azonosítót, ezek az utalások a teljes pénzmozgás 0,07 százalékát adták. Az esetek majdnem felénél, 49 százalékánál E-mail címet adtak meg, 51 százalékánál telefonszámot, ugyanakkor az összegek nagysága a mobiltelefonos azonosítók esetében volt magasabb 61 százalékkal, míg az E-mail címes azonosítók esetében a másodlagos azonosítókra küldött összegek 39 százaléka irányult.
Az adott napon nem indítottak utalást adószámmal vagy adóazonosító jellel azonosított számlára, azonban más napokon rendszerint ezeket az azonosítókat is használják, igaz, hogy még csak viszonylag kevés esetben.
Több online vásárlás
A koronavírus-járvány miatt idén a kiskereskedelemben jelentős változás figyelhető meg: ugrásszerűen megnőtt az e-kereskedelem, vagyis az online vásárlások száma és értéke. A Growww Digital digitálismarketing-ügynökség elemzése szerint a vészhelyzet március 17-ei életbelépését követően kilőtt az online vásárlások növekedése, majd májusra duplázódott 2020 januárjához képest. Nyáron mérséklődött ugyan a bővülés üteme, nagyobb visszaesésről azonban nem lehet beszélni, hiszen a növekedés még az augusztusi mélyponton is több mint 50 százalékkal magasabb volt az év eleji szintekhez képest. Innen kezdett újra meredeken felfelé ívelni az e-kereskedelem forgalma szeptember végén a járvány második hullámának hatására.
Ezt alátámasztják a Magyar Nemzeti Bank pénzforgalmi adatai is, mutatva, hogy az internetes vásárlások értéke nagyot nőtt: a tranzakciószámban 43, a vásárlások értékében pedig csaknem 50 százalékos a bővülés 2019 második negyedévéhez képest.
Egyszerűség, téves utalások elkerülése
Az online vásárlásoknál hónapról hónapra rekord magasságokat döntő elektronikus fizetés egy része közvetlenül kártyás fizetéssel (a kártyaadatok megadásával) zajlik, emellett jelentős része banki átutalással történik. Ebben az esetben is különösen nagy könnyítés a vásárló számára, ha nem a 24 jegyű bankszámlaszámot kell megadnia sok hibalehetőséggel, hanem egy jóval rövidebb telefonszámot, adószámot, vagy egy e-mail címet.
Az online kereskedőknek így különösen ajánlható a másodlagos azonosítók használata: az egyszerűbb fizetési mód önmagában is vonzhatja a vásárlókat, emellett a tévedések lehetősége is nagymértékben csökken. Ez pedig fontos tényező lehet: a téves számlára utalt összegek visszaszerzéséhez szükség van a számla tulajdonosának együttműködésére is, így időigényes lehet a folyamat.