Legrand: az oroszok elleni szankciók miatt folyamatosan át kell alakítani a termelést
ElemzésekA kihívások ellenére is bővüléssel számolnak az épületvillamossági piac meghatározó szereplői 2023-ra. Amint az egy közelmúltban lezajlott kerekasztal beszélgetésen kiderült, pozitív várakozásaikban már a fenntarthatósághoz és az elektromos autózás elterjedéséhez kapcsolódó piac egyértelmű bővülése is szerepet játszik.
Az épületvillamossági piac meghatározó szereplőit felvonultató kerekasztal beszélgetésen Mikus György, a Legrand kereskedelmi igazgatója elmondta: az elmúlt időszak teljesen másfajta kihívásokat jelentett cégük belföldi értékesítésében és mást Szentesen, ahol a leányvállalat elsősorban exportra termelő gyára üzemel. Amikor a távol-keleti beszállítói csúszások által generált alapanyaghiány hozzájuk is elért, az egyik legnehezebb feladat a valós készletigények megállapítása és kielégítése volt, mert a covid teremtette helyzetben a legtöbb megrendelő jelentős raktárkészleteket felhalmozására törekedett.
A Legrand számára most, az ukrajnai háború is állandó rugalmasságot követel, mert az Oroszország elleni újabb és újabb szankciók miatt folyamatosan át kell alakítaniuk a termelést annak hatására, hogy az orosz piacra egyre kevesebb termék exportját engedélyezi az Európai Unió.
Mikus György kifejtette: a covid is felerősítette a digitalizációhoz kötődő fejlesztések fontosságát. Korábban is voltak olyan eszközeik, amelyek az internethez csatlakozva működtek, de ma már az olyan, mesterséges intelligencia alapú, algoritmusokat is használó, legmodernebb technológiai szinten álló termékek jelentek meg a kínálatunkban, amelyek többek között az arcfelismerés révén is hozzáadott értéket jelentenek a lakossági, valamint az ipari felhasználók számára.
A cégek közötti kereskedelemben (B2B) tevékenykedő német OBO Bettermann életében a covid időszakában az teremtett jelentős előnyt, hogy a családi vállalat már sok kihívást átélt tulajdonosa, a költségcsökkentésre hivatkozó szakértői vélemények ellenére is ragaszkodott a többhavi alapanyagkészlet fenntartásához. Ezáltal pedig a forgalom fellendülésének időszakában gyorsan tudtak reagálni a megnövekedett igényekre.
Garai János a villamossági szerelési anyagok magyarországi értékesítésével foglalkozó cég ügyvezető igazgatója kifejtette: 2021-ben 33, 2022-ben 21 százalékos forgalomemelkedést értek el, amiben az év közi jelentős alapanyag áremelkedések és a forint gyengülését lekövető áremelés is szerepet játszott.
A covid időszakát és az ukrajnai háború kapcsán kialakult helyzetet tekintve Kovács Attila a Schneider Electric operatív kereskedelmi igazgatója kiemelte: a legfontosabb hogyan, milyen hozzáállással tekintünk ezekre a kihívásokra. Változási és változtatási lehetőségként, hogy folyamatainkat, termékeinket, szolgáltatásainkat tovább fejlesszük, vagy kényszerként éljük meg őket. A Schneider Electric-nél minden változtatásra lehetőségként tekintenek: a fejlődés, az alkalmazkodás, a tökéletesedés zálogaként. Így például a COVID hosszú távú hatásaira reagálva - a korábbi startégiaváltáshoz is kapcsolódva – náluk
már évekkel ezelőtt elindult az a folyamat, ami az ellátási láncok lerövidítését célozza. Ennek része az a program is, amellyel új beszállítóknak biztosítanak lehetőséget Magyarországról, illetve kelet-közép-európai régióból.
A Rábaluxnál az élet már visszaigazolta, hogy csak a kockázatvállalás és az előremenekülés jelenthetett kiutat abból a covid okozta válsághelyzetből, amelyben kereskedelmi partnereik átmenetileg bezárásra kényszerültek és a már korábban legyártott, illetve megrendelt áruk folyamatosan érkeztek. Baksa Kálmán, a lakossági lámpák piacvezetőjének számító cégcsoport vezérigazgatója és társtulajdonosa kifejtette:
a piaci elvárásokhoz alkalmazkodva, a termékfejlesztés fókuszában náluk most a dizájn áll, de emellett a kisebb energiafelhasználás melletti nagyobb fényerő is egyre nagyobb hangsúlyt kap.
A többféle kockázatot is hordozó 2023-as várakozásait említve a cégvezető arról beszélt, hogy a lakossági lakásberuházás tekintetében érezhető befékeződés ugyan csökkenti a lehetőségeket, de ennek ellenére is növekedéssel terveznek az idei évre.
A Weidmüller az építőipari szakemberhiányra is válaszként fejlesztette ki azt a megoldást, ami rendkívüli módon meggyorsítja a tervezés és különösen a szerelés folyamatát: a Snap In sorkapocs család bekötése a valóságban is másodpercekben mérhető. Kerekes Zoltán a cég ügyvezető igazgatója elmondta:
ugyan még nem érzékelik az építőipar teljesítményének visszaesését, de a szakemberektől érkező visszajelzések szerint némi konszolidáció nem is okozna kárt az elmúlt években túlfeszített tervezői és kivitelezői piacon.
Az érdekes inkább az, hogy ez az építőipari visszaesés mekkora mértékű és milyen időtartamú lehet, valamint számítani lehet-e a növekedést stimuláló kormányzati tervekre.
Az épületvillamossági piac egyik meghatározó kereskedelmi hálózatát üzemeltető Mentavill ugyan 2022-ben kétszámjegyű forgalomnövekedést ért el, de ebben az infláció okozta általános áremelkedésnek is érzékelhető szerepe volt – fejtette ki Mentes Zsolt a cég ügyvezető igazgatója.
Pozitívumként értékelve, hogy a forgalom emelkedéséhez az új üzletek nyitása mellett, a meglévő szaküzleteik teljesítménynövekedése is hozzájárult. A társaság az idei évre a jelenlegi, állandóan változó helyzet ellenére is ambíciózus terveket fogalmazott meg. Amiben az is szerepet játszik, hogy a cégvezető, az ország különböző részein, a villanyszerelő mesterekkel folytatott beszélgetésein hallottak alapján is optimista. Emellett azt is lehetőségnek látja, hogy az energiahatékonyság tekintetében a magyar lakásállomány nagyrésze felújításra szorul, miközben elektromos mobilitás elterjedése és ehhez kötődően az otthoni elektromos töltők felszerelése is újabb piaci lehetőségeket teremt.
Az építőipar teljesítményének visszaesése ugyanakkor egyértelmű kockázatokat rejt, amivel kapcsolatban Mentes Zsolt azt reméli, hogy az ágazatnak kisebb nehézséggel kell szembenéznie, mint amilyennek az az év elején tűnik.
A fejlesztések kapcsán Mikus György a Legrand nevében arról számolt be, hogy az energiahatékonysághoz kötődő termékfejlesztési irány a meghatározó, de az újrahasznosítható, a termelésben visszadolgozható alapanyagok és csomagolás használata is fókuszba került. A vállalat már csak azért is kétszámjegyű növekedéssel számol 2023-ra, mert a Legrand a klasszikus kapcsolók mellett ma már az okoseszközöktől az elektromos autótöltőn át az iparban alkalmazott villamossági megoldásokig rendkívül sokféle, az energiahatékonysághoz és energiamenedzsmenthez is kötődő termékpalettával rendelkezik. Ezek pedig újabb lehetőséget teremtenek azzal, hogy piaci felfuttatásukra eddig kisebb fókusz került.
Az OBO Bettermann újdonságként, az első otthoni – teljes mértékig magyar fejlesztésű és gyártású -, elektromos autótöltőjével, valamint a munkaerőhiányt enyhítő robotizációhoz kapcsolódóan kifejlesztett úgynevezett járható kábelcsatorna rendszer jelentkezik a piacon.
Garai János szerint a harmadik fejlesztési irány a szolártechnológiához kötődik, ahol egy napelemes tartórendszerrel lépnek a piacra, ahol 2023-ban nem számol jelentős mennyiségi növekedéssel, inkább a szinten tartást célozza meg a társaság.
Kovács Attila Schneider Electric operatív kereskedelmi igazgatója úgy látja, hogy a mostani időszakban több olyan meghatározó megatrend is jelentős hatással lesz a világra és a gazdaságra, amely komoly üzleti lehetőségeket ígér. 2023 legfontosabb kérdése az, hogy miként lehet a rendelkezésünkre álló energiát a lehető leghatékonyabban felhasználni. Mivel a korábban elérhető, megfizethető és stabil enerigaellátást felváltotta a kevésbé megbízható és bizonytalan ellátás, az energiapazarlás visszaszorítása fontosabb lesz, mint valaha. Cégük ezért azzal támogatja partnereit és ügyfeleit, hogy elérhetővé tesszi számukra az igényeiknek leginkább megfelelő megoldásokat és eszközöket, illetve tudást adunk nekik ahhoz, hogy az energiafelhasználásukat optimalizálják. Emellett
azzal is számolnak, hogy a kormány szignifikáns összeget fog a gazdaságba invesztálni, illetve a napenergia kapcsán érzékelhető pozitív elmozdulás is további üzleti lehetőségeket teremt.
Mivel Kerekes Zoltán szerint a Weidmüller már évtizedek óta foglalkozik a termeléshez kapcsolódó energiafelhasználás optimalizálásával, a cégvezető most nagy lehetőséget lát abban, hogy most a gazdaság minden ágazatában egyre hangsúlyosabb szerepet kap a fenntarthatóság. Ehhez kötődően - például az önellátó, szigetszerű energiatermelés elterjedését is támogatva – több új fejlesztéssel jelentkeztek a piacon, ahol az elektromos autótöltők terén is új fejlesztésű termékeket vezetett be a 2023-ban Magyarországon - euroban számolva - 10 százalék körüli növekedést tervező cég.