Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Lelassítasz 50-re és imádkozol - ezt teheted, ha beüt a baj a volán mögött 

Elemzések2023. márc. 17.Kovács Dániel

42 gépjármű, 39 sérült, egy halálos áldozat - az egész országot sokkolta a szombati tömegbaleset az M1-en. A videókon jól látszik a katasztrófa oka, a hirtelen jött porátfúvás az egyébként verőfényes időben is közel nullára csökkentette a látótávolságot. Ilyen sajnos bármikor előfordulhat, okozhatja hirtelen lezúduló eső, vagy sűrűn szakadó hó is, ezért szakértő segítségével jártunk utána, mit tehet a sofőr egy ilyen szituációban.

Alighanem minden autóvezetőnek a legrosszabb rémálmai között szerepel az, hogy útközben egyik pillanatról a másikra drasztikusan lecsökken a látótávolság. Sajnos ez a rémálom sokak számára valósággá vált múlt szombaton, az M1-es autópályán, ahol a frissen tárcsázott földekről a szél felkapta a homokot, elhomályosítva vele a napot. 

Az ORFK jelenleg büntetőeljárás keretében, szakértők bevonásával vizsgálja a körülményeket. A  tömeges balesetben összesen 42 gépjármű volt érintett. Egy 44 éves férfi életét vesztette, testét a mentés során az egyik kiégett roncs alatt találták meg. További 39 ember sérült meg, a rendelkezésre álló adatok szerint ketten életveszélyesen, tizenketten súlyosan, huszonöten könnyebben, a sérültek között 10 gyerek is van.

Lasítasz, benyomod a vészvillogót, és imádkozol...

A hátborzongató videókon jól látszik, ahogy a veréfényes útszakasz után egy ponton nagyon durván lecsökken a látótávolság. Volt, aki lassított, de más videók arról árulkodnak, hogy bőven akadtak olyanok is, akik nem.

Persze az józan paraszti ésszel végiggondolva is világos, hogy ilyen csapnivaló látási viszonyok között a biztos karambolt kockáztatja az, aki hirtelen lefékez, egy autópályán ez még tiszta időben sem lenne szerencsés művelet. De akkor mégis mi a teendő?

- Házon belül mi is sokat beszélgettünk arról, hogy mit lehetne ilyenkor csinálni, talán azzal tudjuk a leginkább javítani az esélyeinket, ha

az érintett szakaszon lelassítunk 50-60 kilométer/órás sebességre, és benyomjuk a vészvillogót, aztán imádkozunk, hogy senki ne száguldjon belénk

- mondja a Növekedés.hu-nak Szloboda Tamás. A vezetéstechnikai tréningeket szervező Safety Hungary üzletágvezetője azt mondja, a szombati porviharhoz hasonló esetben még ez sem garantálja, hogy megússzuk csattanás nélkül. Végignézték a tömegkarambolról készült fedélzeti kamera-videókat, és jól látszik, hogy egy kamion például tempomattal, 90-el, jószerével fékezés nélkül rohant bele az előtte feltorlódott roncsokba. 

Végignézték a tömegkarambolról készült fedélzeti kamera-videókat, és jól látszik, hogy egy kamion például tempomattal, 90-el, jószerével fékezés nélkül rohant bele az előtte feltorlódott roncsokba. 

- Ilyenkor nagyon észnél kell lenni, megkeresni a menekülő utakat - mutat rá Szloboda Tamás, aki szerint

az autópályán érdemes a gondtalan vezetés közben is szemmel tartani, hogy hány autó halad előttünk száz méteren belül, mennyire zsúfolt az út, így ugyanis vészhelyzet esetén könnyebb jó döntést hozni.

Ugyanakkor még így is nagyon jelentős a szerencsefaktor, ha beüt a baj. Abban a szakértő is egyetért, hogy a satufék rossz ötlet, mint mondja, vélhetően pon az okozhatta az első ütközést, hogy valaki hirtelen leállt a kavargó porviharban. 

Könnyen bekavarhat az időjárás

A szombatihoz hasonló intenzitású porviharról szerencsére keveset hallani, legalább is az utakon, ugyanakkor Szloboda Tamás nem rejti véka alá, számos más időjárási tényező eredményezhet ehhez hasonlóan csapnivaló látási viszonyokat. Ilyen lehet egy hirtelen lezúduló erős esőzés, vagy télen a sűrű hóesés, ezek főleg éjszaka nagyon meg tudják nehezíteni az autóvezetők dolgát. Ilyenkor pedig, tetszik vagy sem, vissza kell venni a tempóból, akár drasztikusan is. 

Erre már csak azért is érdemes felkészülni, mivel az éghajlatváltozás miatt valószínűleg egyre hektikusabb lesz a csapadékeloszlás, így az aszályokkal járó porviharokra, és az özönvízszerű esőzésekre egyaránt nő az esély. Márpedig

a látási viszonyok ilyen mértékű romlásába gyakorlatilag kódolva van a balesetveszély, egyébként a történelem legnagyobb autóbalesetét is a sűrű köd okozta.

Ez 2011 szeptember 15-én történt Sao Paulóban, ahol a végzetes napon több mint 300 autó ütközött, kész szerencse, hogy a tömegkarambolnak mindössze egyetlen halálos áldozata volt. Az időjárást befolyásolni nem tudjuk, azt viszont megtehetjük, hogy megfogadjuk a szakértők tanácsait, például odafigyelünk arra, hogy a járműben megbízhatóan működik az ablaktörlő, legyen benne megfelelő ablakmosó folyadék.

Amennyiben ködös az időjárás, érdemes a jármű sebességét csökkenteni már az észlelt ködös szakasz előtt, még azokon az útszakaszokon is, amelyek jól beláthatóak. Érdemes kerülni a hirtelen fékezést, és figyelmet fordítani a mögöttünk haladó járművekre is, elvégre a balesetek jellemző oka, hogy a járművezetők nem az időjárási, látási és útviszonyoknak megfelelően vezetnek.